Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 936 ggr
Gruffs_matte
0

Hyperaktiv valp

Min mamma har nu efter många års längtan fått hem sin labbevalp. Ester är en väldigt glad och extremt busig ;-) problemet min mamma har med henne är att hon vill hitta på saker hela tiden (händer inget kul hittar hon på skit) tuggar på allt och busar hela tiden, hur passivitetstränar man en valp på bästa sätt? Sen det här med rumsrenheten, Ester kissar var 12 minut ca, är det normalt? Hon har varit inlagd på fjursjukhuset för 2 veckor sedan då hon troligtvis ätit en snigel, dom hittade inget konstigt i urinen.

Åsa S
2

Låter som en normal valp (förutom kissande var 12min), att ha valp är som att ha ett litet barn, de kräver väldigt mycket uppmärksamhet och det är mycket jobb hela tiden.

Hur gammal är valpen?

tulinia
0

Låter som en härlig valp (men säger som ovan förutom kissandet) sätt er på golvet med valpen, ha henne framför er och lägg händerna på valpens bringa. Så fort valpen slappnar av så berömmer ni med lugn röst. Förläng tiden som valpen ska vara lugn hela tiden och när ni klarar det inomhus kan ni fortsätta utomhus med störningar. 

Jag tränade Felix av och på knapp med en leksak. Viftade och busade som en galning och utan förvarning sa jag "tack tack" då skulle han släppa på en gång och sätta sig ner. Han fick inte fortsätta busa innan han var helt avslappnad. 

Men små steg i taget. 

Hur gammal är den lilla?

Tänk på att gå ut ofta, efter varje sovstund, matstund och lekstund. Blir valpen ivrig gå ut. Gå ut hela tiden! 

Vi var ute varje halvtimma i börjar, sen en gång i timmen och sen varannan timme…. 

Men desto mer uppspelta/glada/busiga/ivriga valparna är desto oftare kissar dom.

russin
0

Får jag fråga varför hunden blev inlagd för att ev ha ätit en snigel ???