Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 1183 ggr
leonbergerforlife
0

skulle ni lånat ut honom

hej, vi ska skaffa oss en leonbergshane med stamtavla. 

Vi har inte riktigt bestämt oss om vi ska låna ut honom för avel. han har ju ändå stamtavla och är renrasig. 

Skulle ni lånat ut honom och hur mycket skulle ni tagit för en parning?

Fridaaaa
7

Beror på vad röntgen osv visar.
Tycker inte man ska känna att man behöver låna ut bara för att han har stamtavla :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[fritte1974]
0

1 håller med man får bestämma sig vad man skall har hunden till

immobilized
11

Mycket beror ju på! 
Skulle jag ha en icke kastrerad hane att låna ut till avel så skulle jag dels vilja ha meriter på hanen och även krav på ev intresserade tikar.
Inte bara låna ut, som Frida skriver, för att han är renrasig.
Vänta med den frågan tills hunden blir äldre.
Vad jag förstår så är han ju valp fortfarande och då kommer ni ha händerna fulla ändå utan att behöva tänka på framtida ev avelsplaner.

Sajtvärd: Barnens ifokus  † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Sealle
3

Ingen brådska att fatta ett sådant beslut. Som #1 säger så måste ni först få resultat på röntgen så han har bra höfter och armbågar (HD och ED), och sen måste ni se ifall han är passande mentalt. Kanske t.o.m. gå ett BPH eller MH. Sen brukar ju uppfödare gilla om hunden har lite meriter (uts eller bruks/lydnad/etc).. Jag tolkar ditt inlägg som att ni ännu inte skaffat hunden, så ni har minst 2 år på er innan ni behöver fatta något beslut :)

crins
0

Jag tror inte uppfödare vill ha meriterade djur till sin avel och friska djur! Ställ dig den frågan, när din hund är HD-fri och har fina priser på utställning! Vill någon avla på min hanhund då! Lycka till

immobilized
3

Hur mycket man tar för en parning beror också på hur meriterad hanen är. Är det en hane med en hel hög meriter och placeringar bakom sig så kostar ju naturligtvis en parning mer än en icke meriterad.

Jag vet inte vad som efterfrågas i din ras.
Kan bara svara för ''min'' egen.

Ex så parade Vildas uppfödare ganska så nyss en av sina tikar med en hane som har väldigt, väldigt många meriter. Främst inom drag naturligtvis men också en del fina placeringar i utställning. Han har polarhundstitel. En hane med hög arbetsmoral och bra kropp som kompletterar tiken på alla plan. 

Det är en hel vetenskap i sig att hitta avelspartner. Man tar inte bara en fin och snäll hund med stamtavla. Det ska klaffa på så många plan och man ska dessutom ha en plan med aveln. Vad kan kullen tillföra? Vilket syfte har den? Vilka mål? Hur kan just denna hane komplettera denna tik? Aveln ska ju gå framåt. Har ex hanen inte så bra vinklar, så parar man gärna med en tik som har det och hoppas på att avkommorna får bättre vinklar än vad hanen har men samtidigt så kanske man vill ha hanens arbetsmoral i draget. 

Men nu babblar jag på en massa här..

Ett steg i taget.
Om ni ska avla eller dyl kan ni ta ställning till senare.
Och jag rekommenderar att ni iså fall rådgör med er uppfödare kring dessa funderingar.

.

Namiko
2

Det krävs mer än en stamtavla för att göra en hund till bra avelsmaterial. När ni haft hunden ett tag och lärt känna den ordentligt kan ni se om psyket är bra nog och göra de tester som behövs för att se om hunden har några rasbundna sjukdomar. Sen ska tiken såklart vara bra också så det hänger inte enbart på eran hund.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

fridarebecka
2

Beror helt på hur hunden blir när den blir stor, hälsa, mentalitet osv! Om ni vill satsa på avel med honom så skulle jag rekommendera att ni kollar HD/ED + andra hälsotester, gärna gör BPH och ställer ut. Får hunden bra resultat på allt det så kan ni ta ställning till om ni vill avla på honom. Kontakta gärna någon uppfödare inom rasen och prata igenom det, en seriös uppfödare kan också säga hur mycket ni kan ta betalt för att avla på honom. Enligt mig är det viktigt att ni känner att hunden tillför något till rasen också, alternativt att någon uppfödare anser att han tillför något och kan förklara varför. Tycker inte ni ska avla på honom bara för att han har stamtavla.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Hiro
2

Har han något att tillföra rasen? Bra hälsa? går bra på utsällning? vad jag vet finns det inget specifikt arbetsprov för leonberger och inte heller är bph särskillt vanligt men till en börja med så ska ju hälsan vara bra innan man ens ska fundera på avel

Karmatarerskanise
0

Som övriga skrivit betyder inte en stamtavla att hunden är avelsmaterial. Så det kan nu inte bestämma innan hunden är testad och har visat vilka egenskaper han har.

Irmelinis
0

Håller med #10. Så är det. 👍

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Vizzla
3

Endast om hunden uppfyller alla krav hälsomässigt för avel bör den gå i avel. Sen bör man fundera om det finns en marknad - kommer valparna få goda hem?

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

TypisktMaria
1

Jag hade, som alla tidigare skrivit, väntat med att tänka i dessa banor innan du har kollat upp att han verkligen är bra avelsmaterial och sett hur han fungerar i ex. utställningar.   Man ska inte avla på hundar bara för att de är renrasiga, man vet aldrig vad det är för gener som isåfall kan ta sig vidare om man inte kollar upp hunden innan.

Följ oss på
Blogg: Bobbys blogg
Instagram: Bobblius

Hornslandet
3

Personligen om jag nu hade en hane, skulle jag absolut låna ut den till avel, med följande förutsättningar:

* Att min hund var friröntgad HD/ED
* Mentalbeskriven med gott resultat (dvs inga stora rädslor, bra avreaktioner, lekfullhet och tillgänglig)
* Att jag själv tycker han lämpar sig för avel (generell känsla för hur han är som hund)
* Att jag tycker att uppfödaren är seriös, schysst och en person jag kommer bra överens med. Att de gör sitt forskningsarbete och har en seriös tanke bakom varför de vill använda min hund, samt samma för tiken då.
* Att jag själv tycker om tiken och anser att den bör avlas på, med ungefär samma kriterier som för min hund.
* Att jag har tid och möjlighet att ställa upp, beror ju lite på om de kommer hem till mig eller om nått annat krävs också..

Vore det en uppfödare jag gillar mycket, som är min vän eller kanske den uppfödare som jag köpt hunden av (förutsatt att vi då hade en fortsatt bra relation och jag var så nöjd som jag tror jag skulle vara med min hund) skulle jag nog inte ta betalt faktiskt. Jag vet att det rekommenderas och är praxis, men jag skulle personligen hellre se att uppfödaren slipper den utgiften, då jag vet hur mycket tid och jobb de ofta(st) lägger ner på uppfödningen, utan att just tjäna nått särskilt på det hela.

jenmjao
0

Nej. Jag har en renrasig Malinois, Han har mycket (om kroppen är hel) att bidra psykiskt till rasen, Väldigt bra psyke på många punkter, Men nej. Jag skulle inte avla på honom även om han var helt frisk och lederna bra.
Jag har mött hanhundar som blivit helt förändrade efter parning (och även en som inte är/var vidare förändrad förutom att han var mer intresserad av tikar). Men jag skulle inte ta den risken, Och jag själv har inte intresset av att avla, Kan inte mycket om avel (även om jag kan en del), Men nej, jag vill inte riskera att få problem med min hanhund eller få en "översexuell" hane. Det finns redan många bra hanar som avlas på eller kan tänkas det.

Hornslandet
4

#15 Låter ju rätt hemskt att en hund skall bli "helt förändrade" av att para sig en gång..? Vad sjutton är det som gör det isf? Trots allt måste det ju vara närapå den mest naturliga saken ett djur kan/kommer utsättas för, om det helt förändrar dem (till det sämre antar jag?) så är ju nått ganska rejält fel inom rasen/mentaliteten känns det som.

fridarebecka
0

Har för mig att vissa överlåter en valp eller pengarna för en valp till hanhundsägaren, medan vissa hanhundsägare tar en fast summa och sen en liten summa per valp. Att göra på det första sättet kan bli riktigt surt för uppfödaren om man har oturen att det bara föds 1-2 valpar, det hände en uppfödare som en bekant skulle köpa valp av.

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Hornslandet
0

#17 Jag har läst nånstans att det kan finnas kriterier man kan använda sig av (som vissa gör då) att tex det måste produceras exempelvis 3 eller fler levande valpar för att betalningen skall ske.

jenmjao
0

#16 De hundar jag mött har blivit mycket mer ilskna emot andra hanhundar, eller väldigt otrolig klängiga på tikar även när de inte löper. För mig är båda delarna oönskade beteenden, Vissa hundar har varit helt galna men det har väl kanske varit undantagsfall (skulle ändå inte vilja ta den risken). Jag mötte en hane förut som var otroligt hetsig emot min tik, han drog som han aldrig sett en hund förut och verkade helt fast, så jag frågade om han hade avlats på, Jupp det hade han, Så dom fick absolut inte hälsa.

immobilized
0

Hur man väljer med betalning är olika.
Ex så kan man göra allt ifrån ''x summa för varje levande valp'' till ''fast summa på x sek''.
Sen kan man också räkna in att en del gör schysta deals mellan vänner så att säga.

Här kommer ett exempel:
Josefin & Jocke skulle låna in Torsten till avel. En högt meriterad hanhund, kanske en av Sveriges mest meriterade hanar, kommer från mycket efterbetraktade linjer och dom pröjsade 15.000 kr allt som allt för en parning. 5 valpar, 2 stannar på kenneln.

Dom lånade ut 2 hanar till en annan uppfödare.
2.000 kr innan parningen , sen 2.000 kr per valp dock som mest 10.000 kr allt som allt. När samma kennel lånade en annan hane fick dom rabatt och betalade även då 10 000 kr för en hane som annars kostar 12 000 kr att låna. Baserat på hans meriter och hans titel.

.

Belimas
3

Oftast hör tikägare av sig om de är intresserade av att låna en hane under förutsättning att den uppfyller kraven, ni kan också höra vad uppfödaren anser.

Jag som har haft leonberger förut anser att en hund ska vara:
- Friröntgad
- Genomgått MH med bra resultat
- Ögonlyst u.a.
- Gärna hjärtscannad med då DCM har förekommit/förekommer inom rasen.
- Gärna utställd ett par gånger med godkänt resultat.

Förutom detta hos själva individen så anser jag att syskonen till hunden samt föräldradjuren (minst) ska vara:
- Friröntgade
- Genomgått MH med bra resultat
- Ögonlysta

Skulle något eller några syskon ha HD eller ED fel alternativt dåligt resultat på MH så skulle inte jag låta min hund gå i avel med risk för att föra dom generna vidare. När man avlar så ska man avla för att föra rasen framåt och arbeta för en friskare ras. Sedan kan man även ställa sig frågan om min hund har unika linjer eller har den en släkting som har x antal avkommor efter sig varav flera redan är verksamma i aveln. För att inte får en för liten avelsbas är det viktigt att inte överanvända samma linjer om och om igen.

Och bestämmer man sig ändå för att låna ut så ska man givetvis endast låna ut till tikar av samma ras och som även de är registrerade och hälsokollade.