Hostattacker
Ibland när min hund blir uppspelt så får han hostattacker och drar in luft genom nosen och låter som att han ska kvävas, sen går det över och han blir som vanligt igen. Någon som vet vad det är? Han har alltid gjort sådär så jag har inte oroat mig så värst mycket. Hans nos är lite trubbig (han är blandning mellan mops och chihuahua) inte jättemycket dock, men kan det vara därför?
Om det alltid varit så lär det bero på nosgångar som antagligen är trånga.
Hur gammal är hunden, har det här uppstått nyligen?
Har det kommit nyligen kan det vara noskvalster. Har det alltid varit så slappa muskler i halsen, eller trånga nosgångar. Mammas dvärgpudel hostar, Påriktigt hostar, inget med nosen bara hostar såfort han blir väldigt glad (typ när jag gosar med honom) han är 12år, och han började med det här för ett år sen om ja minns rätt, Han har en släpp muskel i hjärtat, det är inte farligt, för honom, Men vi kollade upp allt så det inte skulle bli värre. Han är dock gammal.
#2 Han blir 3 snart och han har gjort så sen han var valp
Tänkte också låter som noskvalster! Men kan också vara bakåtvända nysningar! Så länge det är då och då, så ingen fara! Om det blir oftare, sök veterinär, för hunden kan behöva behandlas eftersom noskvalster kan ge problem med toncillerna och ge lunginflammation. Envis hård hosta kan vara kennelhosta smittsamt mellan hundar, men nu tror jag din hund nyser faktiskt! Men baklänges!😊
Smittar noskvalster också? Vi har en till hund och han gör inte sådär, så det är inget smittsamt han har
#5 Yes noskvalster smittar, du får nog kolla hans luftvägar hos veterinären så kan dom bedöma vad han klarar av och hur illa det är.
Om han hade haft noskvalster i 3 år borde det märkas hela tiden och dessutom smittat andra hunden tycker jag.
Nu när ni säger det så kom jag på att när han gräver måste han stanna upp och andas för han blir andfådd, så det är nog luftvägarna.
http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/diagnos_snorvel.html Här går det läsa om snorvel, men bakåtvända nysningar är ofarligt, står om noskvalser också, de flesta hundar har noskvalster men har nre symtom på det, de kan krypa ut när hunden är sövd! Får hunden ordentligt med problem kan man behandla det.