Hundar iFokus

Hundar

Etikett: avel-och-genetik
Läst 758 ggr
Lona
0

Erfarenhet av Promon på hane?

Ena daghunden råkade riktigt illa ut förra veckan och rev upp snoppen rejält på ett taggtrådsstaket. Han är ihoplappad rätt ok men på grund av blödningsrisken får han absolut inte få erektion på några veckor och har därför fått en form av kemisk kastrering, Promon. Jag har försökt läsa på lite, främst vad gäller fertiliteten, men det står mest om när man gett det till tikar och vad som händer då. Grejen är att hunden ifråga är aktuell för avel, inte i nuläget givetvis men någon gång i framtiden när han är helt återställd. När det gäller tikar så kan de tydligen bli sterila resten av livet och brukar åtminstone vara det ett år efter administreringen men hur är det med hanar? Det smartaste borde väl vara att kolla ett ejakulat och se om det finns livsdugliga spermier? Någon som har koll på ungefärlig kostnad? Vi vet ju faktiskt inte än om han ens KAN få erektion i framtiden, så illa som penis var skadad så kan säkert svällkroppar och annat fått bestående skador. Ska självklart prata med veterinären, även om det inte är samma klinik som behandlade honom akut men det kan vara bra att snoka runt lite själv också :-) . Det viktiga nu är givetvis att Ned läker som han ska, blir frisk och kan återvända till ett liv som jakthund men man funderar ju…

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com