Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 1153 ggr
fackdack
0

Vet ej om min hund är döv lr inte :s

Hej fick hem döe några dagar sedan en liten akita inu tik. Jag vet ej om hon e döv eller inte och veterinären vi går till e med tveksam om det ? Vad kan man göra då hon verkar inte bry sig när jag vill att hon skall komma osv Plus hon absolut vägrar att gå med koppel jag vet att valpar kan vara så ibland men har aldrig varit med om det! Har till och med försökt med godis men NEJ hon verkligen vägrar. Men så fort jag släpper lös henne springer hon åt andra hållet hon kollar alltid så jag står kvar men hon vill inte komma. Blir lite små galen faktiskt haha

AnneN
2

Här finns en bra artikel om att träna med döv hund, http://glanna.se/Hundsidan/hundar_dova/

Hade jag misstänkt att min hund är döv eller har en hörselnedsättning som kan påverka hundens vardag på något sätt så hade jag begärt att få göra ett BEAR-test hos veterinär även om det för vissa kan vara långt att åka till veterinär som utför dessa test.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

fackdack
0

Ah ok tack ! Frågade våran väteinar ( är i spanien) men hon sa att dem kollar bara så som vi ,:s

hemul
0

Men att hon inte kommer och inte vill gå i koppel är väl inte tecken på dövhet. Reagerar hon inte på starka ljud eller varför misstänker ni att hon är döv?

jenmjao
1

Godis kan en döv hund känna lukten av oavsett vad. Men det låter inte som på det du skriver att hunden är döv, Snarare en valp?
Min valp tvärvägrade att gå i kopplet, han avskydde halsband (han hade aldrig haft det innan) så det fick vara på större delen av dagarna, Han vägrade gå för kopplet var ju konstigt? Han hade ju fått gå hur han ville innan, Jag lockade på honom och hjälpte inte det så fick jag stanna kvar eller helt enkelt bära upp honom och gå en bit innan jag satte ner honom. Jag skulle dock säga att leksak är bättre i ett tillfälle när man vill att hunden ska röra sig än godis, Eftersom leksak betyder bus, och bus är en aktivitet där man rör sig, Medans godis måste man vara pillig med, och det måste vara tillräckligt äckligt(gott) för att gillas, Vissa stunder kanske inte det där perfekta godiset funkade som det gjorde inomhus/på tomt. Hos mig gäller det råa köttbitar när uppmärksamheten svajar.

hemul
0

Reagerar hon t.ex. om ni klappar i händerna bakom henne?

fackdack
0

Det är det jag inte riktigt vet om hon ser oss eller hör oss. Har haft många hundvalpar men ingen som så. Fast är ju även ny med hundrasen ?

fackdack
0

Jag menar våran mastino tog det ca 4 dagar innan denen kunde gå lite med kopplet. :s

Karmatarerskanise
4

Hade hon varit blind hade hon gått in i saker

hemul
3

Men om jag fattat rätt är det ju en liten valp ni nyss fått hem? Den vet ju inte vad det betyder när ni står där och ropar.

Om valpen har uppmärksamheten riktad mot nåt annat och du klappar i händerna bakom den, reagarar den då?

Om valpen ligger och sover och du smäller ihop två grytlock, reagerar den?

Zadeira
0

Jag förstår inte varför du tror att valpen är döv. Kan du beskriva mer varför du tror det?

Angående koppel så är alla hundar olika "snabba" med att acceptera. Vi var med och hämtade en kompis valp i somras, var tvungna att ta en kisspaus på en parkering och fick då sätta på koppel för säkerhet. Hunden accepterade det direkt har har varit en stjärna på att gå i koppel sen dess. En annan kompis hund tog det fyra månader innan hon gick i koppel utan att bråka med kopplet. Så det är väldigt olika och baraatt fortsätta träna, låt hunden ha kopplet på utan att hålla i det osv.

Kallaterrier
0

När vår hund var valp stack hon gladeligen åt andra hållet även om vi gömde oss eller ropade, det är inget ovanligt alls, speciellt inte med självständiga och tuffa valpar. Valpen har ju ingen aning vad det betyder att man ropar innan man lärt den det! Misstänker du hörselnedsättning så begär ett test.

Inte alla hundar funkar med godis, man får testa sig fram till de bästa belöningarna som kan vara leksak, en boll, gos med matte/husse, kamp med ett rep eller vad som.

Wellcraft
0

Det låter som en fullkomligt normal akita 😃

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund