Motion med cykel
Ni som låter era hundar springa vid eller dra er på cykeln hur ofta och hur långt cyklar ni? Min hund blir flåsig rätt snabbt men tycker det är väldigt roligt att dra cykeln. Vågar man fortsätta även om hunden flåsar endel men fortfarande har bra tempo? Hon vill kanske inte förstå att hon är trött? Vad ska man tänka på om man vill bygga upp en bra kondis? Det är en storpudel på 3,5 år. Friröntgade höfter
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Ingen aning men jag är också nyfiken så tassar in här! 😊 💖
1-1,5 mil är standard när jag fystränar en vuxen hund. Det är inte farligt att hunden är flåsig, det som är viktigt är att du inte drar i för höga temperaturer. Över 15 grader drar jag bara korta sträckor.
Jax lät jag inte dra för att han tyckte inte om det helt enkelt, så han sprang alltid lös bredvid.
Andra vänners hundar(husky, dalmatiner, boxer) jag cyklat med har fått springa framför och dra, det har inte varit några längre sträckor(från och till skolan) förutom med boxern, tror vi körde en halvmil eller något sådant.
-
Nu drar inte min hund men han springer brevid, han flåsar en del men ham forsätter i ett lika högt tempo hela tiden, cyklar dock max 20 min med honom i stan, sen cyklar vi en del i skogen lite längre stäckor, brukar ta ganska många pauser så han får dricka vatten. Ska kanske börja med drag :)
I'm out 
Cyklar i regel nu alltid på efm eller kväll med tanke på temperatur(överhettning) och drygt en mil, vissa gånger längre beroende på hennes motivation. Brukar börja i ett lugnt tempo för uppvärmning och sedan låta henne bestämma takten. Viktigt med vattenpauser och strechning efteråt. Varierar även terrängen(om cykeln tillåter) och kör gärna offroad för lite hårdare fysträning. Eftersom att drag är den enda träningsform som faller Aqila i smaken kör jag med henne 4-5 ggr/veckan.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Tillägg: En hund som flåsar vid ansträngning är fullt normalt, men tänk på att det tar lite tid att få upp en bra kondition och man får skynda långsamt. Kör kortare sträckor med många pauser.
"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama
Börja alltid med korta sträckor. Vänj in selen och kolla så hunden drar rätt i den. Uppmuntra , uppmuntra , uppmuntra. Undvik underlag så som asfalt. Skynda långsamt och ha inte bråttom. Det ska vara roligt hela tiden för hunden.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Der är redan sagt att temperatur, distans, underlag och hundens kondition är viktigt. Har man uppsikt på det så klarar de flesta hundar mer än vad deras ägare tror. Förutom den självklara stimulansen för hunden tycker jag att det är fenomenalt att ge sig ut på 30 min cykelträning och "trötta ut" Zacco minst lika mycket som en "vanlig" promenad på 1-1,30 h. Att dessutom jobba med samspelet under fart är bra träning för hela ekipaget!
Vi drar så ofta vi orkar och hinner :) Åtminstone någon gång i veckan brukar det bli.
Idag drog vi för första gången sen sommarvilan. Ca 4-5 km, och på det blev han inte ens trött. Han har knappt ens gått en långpromenad sen i juni. När vi är uppe i full kondition mentalt och fysiskt ligger vi nog runt milen som standardrunda :)
Jag brukar i uppfostringssyfte vattna och "duscha" ooofta. Det är för att han inte ska stanna och dricka, bada eller kissa när han inte blivit kommenderad till det. 'så i början stannar jag nog var 500e meter och erbjuder vatten, och häller över honom om han blivit flåsig. Sen sprider vi ut det mer och mer, för att till slut bara erbjuda vatten någon gång varannan-var femte kilometer beroende på hur lång runda vi ska ta.
Vi drar så ofta vi orkar och hinner :) Åtminstone någon gång i veckan brukar det bli.
Idag drog vi för första gången sen sommarvilan. Ca 4-5 km, och på det blev han inte ens trött. Han har knappt ens gått en långpromenad sen i juni. När vi är uppe i full kondition mentalt och fysiskt ligger vi nog runt milen som standardrunda :)
Jag brukar i uppfostringssyfte vattna och "duscha" ooofta. Det är för att han inte ska stanna och dricka, bada eller kissa när han inte blivit kommenderad till det. 'så i början stannar jag nog var 500e meter och erbjuder vatten, och häller över honom om han blivit flåsig. Sen sprider vi ut det mer och mer, för att till slut bara erbjuda vatten någon gång varannan-var femte kilometer beroende på hur lång runda vi ska ta.
Drar upp denna igen och undrar hur det går för TS? 😃
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Förlåt att jag glömde bort att tacka för alla bra svar! Har varit dålig på att vara inne här på senaste. Men tack :) Det går lite trögt med cyklandet. Har inte fått till någon bra sele till henne(jag syr egna). Den hon har nu blir hon irriterad på. Sitter lite för nära ljumskarna. Någon här kanske har tips på en modell som inte har så mycket band på selen?

Är det vuxna hundar, brukar vi börja med 8 km. Vi kör om det är 12 grader eller svalare, är luftfuktigheten hög, lägre temperaturer. På åren när de har toppkondis kan vi köra när det är lite varmare. På hösten efter sommarvilan är de känsligare. Grönlandshunden kör jag när det är varmare, för hon tar det lugnt och travar när det är varmt. Huskygänget har typ bara en växel. 😂
När vi har kurser brukar alla få börja med att lära sig att lägga tyngd i selen, med lite DW. Sen får de testa att dra cykel/sparkcykel ett par hundra meter till en kilometer, där de får jaga en annan hund (eller människa med bästa godiset/leksaken. Sen kör vi en liten runda, så att de får jaga andra ekipage.
Jag brukar säga att man kan köra halva sträckan de är vana att gå till att börja med. Går man raska promenader på 6 km, börja med 3 km.
Här har du ett foto på hur en bra sele sitter rätt på en hund. Viktigt är att känna hur den sitter när hunden jobbar och lägger tyngd i selen. Dra ut den i öglan bak, känn fram, så att du känner bröstbensknappen vid Y-et, inte långt över så hunden får tryck på halsen, eller långt under så den blir för stor och hamnar på bogen. Man vill att selen slutar vid svansroten, inte så lång att den går ner och stör bakbenen. Vidare vill jag att den ligger på bröstkorgen och inte på magens mjukdelar på sidan, så den inte klämmer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
När jag cyklar så blir det ca 1 mil. Ska börja göra det oftare och längre nu när dommarvärmen börjar försvinna. Att hunden flåsar är inget konstigt alls. Om du är ute och joggar, blir du inte andfådd då?
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#13 Tack för infon! #14 Hehe ja det är klart att det är normalt att de flåsar men har varit osäker på hur mycket jag kan pressa henne.
#15 Såvida hunden inte är väldigt ung, har fysiska fel, eller är överviktig så blir ni nog trötta ungefär samtidigt om inte du blir trött först ;)
Det viktigaste är bara att tänka på underlaget. Cykla helst inte på asfalt.
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#16 Då kör vi på lite mer då :) jag bor i skogen och vi har bara grusvägar närmaste kilometrarna
Nyfiken ni som pratar om temperaturer ni inte kör vid.
Tänker ni drag eller springa då? TS skrev vad jag förstår det som inte enbart om drag, utan även vanlig joggabredvid eller så. Det är ju trots allt över 12-15C en betydlig tid på året, på sommaren även om kväll/natt då (även om vi turligt nog inte bor i ett jättevarmt land). Löper ni inte alls med era hundar då, eller är det just draget ni skippar?

#18 Jag kör ju som jag skrev med min grönis när det är uppåt 18 grader. Då håller vi typ 10 km/h, hon drar, men travar bara. Det blir många stopp för att bada och dricka då.
Huskyna kan nog inte bara springa. Vissa av dem kan nästan överhetta sig på en promenad. En hund som kan tänka sig att bara trava framför eller bredvid cykeln kan jag köra med när det är uppåt 18 grader.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter