Finaste och "fulaste" varianterna på er ras?
De flesta hundraser finns det olika 'varianter' på. Antingen flera olika färger (t.ex. Aussie, Whippet, Finsk lapphund etc), storlekar (t.ex. Pudel) eller pälstyper (t.ex. Tax). Det finns såklart hundraser där alla individer är nästan exakt likadana utseendemässigt (t.ex. Japansk spets) men de flesta har åtminstone två olika färger/pälstyper/etc.
Jag tror inte att utseende är någons prio 1 när det kommer till att välja ras (majoriteten går nog på rasens egenskaper, vilket så klart är viktigast), men utseende spelar nog ändå liten roll för de flesta, oavsett om det är ur en praktisk eller estetisk synvinkel.
Jag tycker det vore intressant att höra vilken/vilka färg/pälstyp/storlek på er ras (eller raser) som ni tycker är finast. Hur viktigt var det för er att hunden skulle ha någon av favoritfärgerna? Vilken färg/pälstyp har er nuvarande hund? Blev det den variant ni helst ville ha eller någon annan? Finns det någon färg/pälstyp/etc på er ras som ni tycker är ful/absolut inte skulle vilja ha? 🙂
EDIT: Inkludera jättegärna en bild på er(a) hund(ar)!
På min ras är nog creme den absolut vackraste färgen, tycker jag.
Jag har två Mittelspitz, båda är sobel. Den ena är nedklippt, den andra är fullpälsad. När jag skulle köpa min yngre tik, var enda kravet (förutom the obvious - att hunden är frisk osv) att den inte skulle vara svartmaskad. I övrigt spelar inte färgen någon större roll. Därför är det den täckningen jag tycker är absolut fulast, på i princip alla raser. Jag har väldigt svårt för svartmaskade hundar. Min äldsta tik är på gränsen till för mörk i ansiktet för min smak, till och med.
Jag har en chinese crested powderpuff som har mörk hud och vit päls. När vi köpte honom hade jag inte direkt någon favoritvariant men nu är det nakna helsvarta, tycker dom är såå fina :) Men jag tycker inte att färgen spelar så stor roll. Den varianten jag gillar minst är nakenhundar som har mörk hud och vit päls.. Som min då fast nakna, nästan hela hans släkt på pappans sida ser ut så och tycker bara inte det är så fint..
Jack Russell Terrier - Tycker alla varianter av färg och päls är fina, men är extra svag för strävhåriga vit & tan
Mittelspitz - Creme (har en valp i den färgen😍) och Black & tan tycker jag är de finaste färgerna, sedan har jag som #1 lite svårt för svartmaskade mittlar 🙂
Jag har en cocker och jag tycker liver/brun roan är den finaste färgen och brun med tan teckning är den fulaste ;)
Gillar de klartecknade orangea också, om det blir en till cocker hade det nog blivit en sådan om jag hittade en passande. Färgen spelar ju inte så stor roll egentligen, tycker allihop är fina förutom de som har med tanteckning, det hade jag nog inte köpt för att vara ärlig.
#4 Jag har också väldigt svårt med tantecken på bruna hundar. Finast tycker jag är utan tan alls, svartvit och tan är okej men helsvart med tan, merle med tan och speciellt brun med tan … Skulle inte kunna tänka mig. :P Roan är himla fint på cockers, min favorit där är dock svartvita/blueroan!
Utseendet är LIKA viktigt som temperamentet på mina hundar, så är det bara. Så funkar jag.. 👋
På Schapendoes föredrar jag lätta, lågbenta hundar med tunnare, grov päls som inte tovar. Högbenta, kraftiga pälsmonster går helt bort, de är inte i min smak och är inte rastypiska heller. Färg har inte så stor betydelse, men jag gillar ljust färgade hundar som gråa och bruna mycket bättre än mörka.
På bilden är vår förra schappe, ett lågbent pälsmonster med alldeles för kraftig benstomme (i mitt tycke).
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Vackraste pudeln är vita storpudlar med riktigt mycket pigment i huden. Fulast är Harlekinpudlar. Själv har jag en lätt aprikosfärgad dvärgpudel.
>>>Malum domesticum<<<
Storpudel:
Tycker ingen färg inom rasen är ful men är väl inte så jätte förtjust i tvåfärgade pudlar.
favorit färg är vit och på andra plats grå.
För dåligt vinklade pudlar är inge snyggt, eller för dåligt pigmenterade vita pudlar. Kolsvart nos och svarta klor och mörkt skinn på vita pudlar är absolut det vackraste, dock verkar de vara väldigt vanligt att nostryffeln bleks och blir mer brun när den vita pudeln blir äldre men det finns en del som får behålla sin svarta nos livet ut också.
små satta tjocka pudlar med kort nos är inge vidare, lika så finns det de pudlar som inte klär alls i kontinental frisyren, ser bara feta ut, framförallt de som har mkt skinn i ljumsken/midjan har en tendens att se både fula, tjocka och slappa ut. Har alltid föredragit spänstliga ganska högresta och högbenta pudlar som har en mankhöjd som ligger kring 60-62 cm, och bra och tät pälsväxt som inte är allt för mjuk.
En riktigt, riktigt mörkt chokladbrun och vit Aussie med blå ögon är ju drömmen 😍
Om hunden har tan points ska de vara ljusa, så att de både ger kontrast mod det vita och det bruna.

(http://www.aussiezucht.com/mainimages/ma_1.jpg))

(http://www.karinsaussies.nl/images/manny/Manny_portret.jpg))
SÅ fint med mörkbrunt och vitt 😍
Jag har saluki.
Jag bryr mig faktiskt inte om färgen (saluki får ha alla färger), men föredrar jämnt färgade hundar före de med mycket kontrastrik färg (tex föredrar jag helsvart före svartgrizzle). Jag bryr mig inte heller nämnvärt om hur stor hunden är, även om jag föredrar små tikar. Mina hundar har hela tiden varit långhår, men jag hade lika gärna kunnat ha ett släthår om det dök upp en bra sådan.
Däremot är jag petig när det gäller hundens kroppskonstruktion.
Jag vill absolut ha salukis med rejält käkparti, brett ansatta ögon, "lagom" lång hals, bra front, en rygg som är rak eller går "uppåt" efter manken och måttliga vinklar både fram och bak.
Många salukis idag har (eller visas på ett sätt som gör att det ser ut som om de har):
Smal skalle, låååång hals, skuldra och överarm som ser ut att nästan sitta framför bröstkorgen, sluttande rygg, kraftiga vinklar bak och mycket öppen vinkel fram. Något sådant vill jag absolut aldrig ha.
Såhär ser min unghund ut, hon är väldigt bra konstruerad tycker jag:
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Jag har då storpudel (om någon lyckats missa det 😉). Storpudeln tilltalar mig främst av de olika storlekarna på Pudel (finns även toy, dvärg och mellan), men det handlar mer om temperament än utseende. Tycker mycket om småpudlarna också, men en storpudel blir som mer hund- både rent storleksmässigt men också hur dom är.
Pudlar finns i flera olika färger, och min favorit på storpudel är svart. Gick dock inte på färgen när jag skulle skaffa Pudel, utan jag var öppen för alla färger men det blev en svart ändå 😉 Silver tycker jag också är läckert, tror att det var min favoritfärg innan jag fick hem min svarta, men nu tycker jag det passar ännu bättre på de små. Röda färger tycker jag personligen minst om på Pudel.
Sedan tycker jag inte det finns något snyggare än en riktigt välklippt och välskött utställningsfrisyr på storpudel. Second puppy är favoriten, men continental lejonklippning ("bollklippning") är en stark tvåa. Särskilt hanar tycker jag brukar bli sååå fina i denna, om de passar i den förstås. Eftersom att pudlar kan klippas precis hur som helst finns det också rätt mycket som kan bli fult i mina ögon 😇
Jag har alltså en svart storpudel, och eftersom jag inte ställer ut honom längre håller jag honom i lättskötta och sportiga frisyrer, men det kan se lite olika ut beroende på humör. Just nu är han kortklippt över hela kroppen och jag har bara sparat lite mer päls på huvud och nacke (ungefär som på bilden). Sedan väntar jag hem en till svart storpudel om ett par veckor, han kommer klippas i en second puppy när han har tillräckligt med päls och sedan antagligen en continental lejonklippning så småningom.
Jag har belgisk vallhund av varianten tervueren :) Belgare finns ju med 4 olika varianter- https://goo.gl/images/G8qvEr Korthårig - Malinois Strävhårig- Lakenois Långhårig helsvart - Groenendael Långhårig Röd el grå - Tervueren Det finns ju otroligt mycket som kan skilja dessa olika- hur mycket päls de har, nyanser/färger, storlek osv Jag har en bruksavlad tervuerentik med måttligt med päls (inget pälsmonster men inte heller väldigt lite) och min tik är ganska mörk med 2 färgade stickelhår ^^ När jag skulle köpa en ville jag ha en långhårig fin ljust helröd med en tydlig svart mask https://goo.gl/images/g9dG8S Men jag jöpte hund efter egenskaper och uppfödaren valde valp. Och jag fick den "fulaste" valpen i kullen. Vilket växte upp och blev i mitt tycke den snyggaste tiken i kullen som vuxen! :) Det fulaste på belgare över lag på alla (utom Groenendaelen) är när de är helt ljusa och bara har svart runt läpparna eller im de har en svart mast men är väldigt ljusa i pannan och med svart nacke. Tycker det ser tokigt ut. Även fast jag också kan tycka de är fina osv skulle jag inte önska det på egen hund :) Detta är min tik :)
#12 Gud vad snygg hon är! Himla coolt ansikte också!
Hos aussien älskar jag en riktigt mörk red merle med lite vitt eller en red tri med lite vitt. För mig blev det dock en blue merle utan tan tecken eftersom uppfödaren valde valp åt mig efter hundens egenskaper.
Just det! det fulaste jag tycker på Aussie är nog alla reds som har alldeles för ljus brun färg. Ser urvattnat och tråkigt ut tycker jag 🤐
Jag har aussies; en svart, en blue merle, en red merle, en till blue merle (hundarna på bilden). Jag minns att jag, inför den första, hoppades på en mörk blue merle. Tji fick jag, det blev en svart. ;) Sen kom red merle, följd av två blue merle. Ingen är vald på utseende, de första två blev jag tilldelad och de andra två blev utvalda i samråd med uppfödare och valptestare. Färg hade inget med saken att göra. Färger jag inte gillar på aussien är "blek" merle, inte särksilt förtjust i helrött heller, och sedan ogillar jag när de har mycket vitt.
Tja, Australian Kelpie… Jag gillar de mer slankare, mörkt bruna Kelpies, gärna med ljusa ögon.
Till exempel: http://www.kelpiegallery.com/kelpies/bilbo/
Jag gillar mindre när dom har väldigt mycket "björnig" päls, ljus och när de har ett väldigt grovt intryck.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Dalmatiner
Jag avskyr när dom har huvuden som en rottweiler, en tung och grov skalle med ett kort och snipigt nosparti. Typ denna;
http://www.arabiansstud-esteves.de/images/phocagallery/kopfbilder%20quater/Quaterback_6.jpg
Sen avskyr jag även vita/ljusa huvuden. Typ denna;
http://christi-ormond-dalmatiner.de/sites/default/files/fotogalerie/86/005.jpg
Allra värst är när de två sakerna kombineras.. 🧟♂️
Det finaste jag vet är min hanes huvud 😍
Kennel Flatian's 
http://flatians.weebly.com
riesenschnauzer. De amerikanska tycker jag är rent av är fula. De ska vara rastypiska men ändå vara lite nätta och smidiga. Dvärgschnauzer. Älskar färgen svart och svart o silver. Men där är det mer extriören dom jag tycker mer eller mindre om och ja många vita kan vara ganska "fula" men som tur börjar de komma ikapp nu Och såklart är mina ett absolut exemplar hur de perfekta ser ut (hihihi är inte alls partisk eller höjer mina hundar mer XD) Nä fast min dvärg är faktiskt riktigt snygg o det har hon på papper. Min pappas riesen är väl mer snygg o min ja hon är som hon är. FAST i mina ögon tycket jag att en riesen ska se ut så. Fast kanske med lite mer benhår o skägg (skägget har dvärgen hjälpt att tugga av det lilla som fanns xD)
Siberian husky
_Det finns showavlade och det finns arbetande linjer.
_Har själv haft en show samt har vänner som föder upp showisar.
Är dock personligen inget fan av dem trots det.
Vår tik som var show var himla trevlig och gosig på alla vis,
men i draget märktes det att man avlat på annat än hos arbetande.
Och för mig är Sibben en arbetande hundras.
Färgmässigt så tycker jag om det flesta, tycker kanske lite mer om Nikkis (bilden) färger om jag måste välja. Men i övrigt så vill jag gärna ha lite olika varianter färgmässigt och det är det sista jag kollar på. Jag kollar på arbetsmoral, dragskalle och temperament. Samt bra tassar, aptit och hur de funkar i flock.
Är rätt less på detta eviga tjat om blåögda hundar också. Hundarna drar inte med sin ögonfärg. Så det är helt ointressant. Även om jag förstår att riktigt isblåa ögon gör folk faschinerade och att man hajar till.
Jag är mer för medel och långdistans än sprint.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Jag har Grand danois och jag tycker färgen gul, Harlekin och blue merle är finast! Blå är ok. Har en merle. Men svart är inte lika tilltalande, i överlag gillar jag ljusa färger på alla djur. (Tänk om jag sagt så om människan, vilken rasist lol) Sen får en GD inte vara överviktig på något sätt, slank och långbent, inte för stor kropp. Inte för hängande läppar och absolut INTE kuperade öron, fruktansvärt fult. Ögonen ska inte hänga (på min gör dom det…) felaktigt enligt standard och det är finast med pigga ögon ;)
Jacktlabbe framför utställningslabbe. Föredrar ofta raser med lite slankare utseende (med lite undantag). Favoritfärgerna är främst svart (med härligt varmbruna ögon) och röd.
Vår labbe är ett mellanting (hon är av ledarhundtyp :P) och ser smal ut när man träffar utställningslabbar och ser tjock ut när man träffar jacktlabbar.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Personlig åsikt där jag jämför med min egna hund.
Jag har en malinois som i mitt tycke är mer söt än snygg. Humla är fortfarande lite valpig i kroppen, något längre än vad hon är hög och med en lite för klen rygg. Personligen föredrar jag lite mörkare färg, inte den som går mer åt svart utan snarare röd/brun och en mer kompakt kropp.
Storleksmässigt har det svängt, från början föredrog jag små mallar, nu är jag mer förtjust i de lite större och mer rejäla, kanske runt 30 kg (tik något mindre). Humla är ganska normalstor men väger några kg för lite (hon väger 20). Jag hade gärna sett någon cm till i mankhöjd och en vikt på 25 kg.
Humlas svans går sällan över rygglinjen (enbart när hon är arg, stöddig eller väldigt upphetsad). Hade gärna sett en något högre svanshållning även i andra lägen, exempelvis vid arbete/koncentration. Den låga svansen ger ibland ett något lågt uttryck och hållning.
Däremot gillar jag Humlas ansikte, väldigt gulligt och uttrycksfullt. Är inte förtjust i små öron eller för långa nosar, där är hon precis lagom. Hennes mask är fin men kunde varit något mer framträdande.
Jag har en gold/white shih tzu med svarta örontoppar som jag tycker är jättevackert! Jag föredrar egentligen när shih tzu har en vit bläs i pannan som min saknar. Jag gillar inte shih tzus som är väldigt ljusa eller leverfärgade eller när de har för utåtstående ögon och inte heller för grovt underbett. Jag älskar färgen svart/vit och blå/vit och tigrerad som denna https://www.google.se/search?q=brindle+shih+tzu&client=ms-android-samsung&source=lnms&prmd=ivmn&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiB9p7N_e3OAhWBmywKHfQKDNAQ_AUIBygB&biw=360&bih=511#imgrc=rhQ6O3sreEOWRM%3A
Nu kom jag på att jag har ju en till hund, en Labbe.
Slanka labbar är fina labbar. Inga himla kötthuvuden, de ska vara smidiga och atletiska, inte groteskt grova..
Färgerna, tja, svarta är ju väldigt fina. Bruna ska vara riktigt mörkt bruna, och när det kommer till gula så är desto djupare färg desto bättre 😍
#27 instämmer, träffa två labbar idag och en igår och alla tre var dödsfeta, herregud som en fet falukorv, inte fint eller gulligt alls!
#28 Ja det är riktigt sorgligt. Och att uppfödare sen förespråkar att även valparna ska vara "rejäla" (alltså feta) är hemskt, stackars valpleder.
Har en terrier brasileiro med den icke godkända färgen isabella! Jag tycker dom blå är superfina även om jag inte ogillar bruna eller svarta för den delen! Däremot kan dom födas med kort eller lång svans eller helt sakna svans och för oss var svans ett krav, mest för att vi tycker det är mycket lättare att läsa en hund med svans. mamman var svanslös och när hon var glad såg hon mest nervös ut just för att kroppen rör sig men man ser inte svansrörelsen!
Jag har en keeshond och en cavalier-blandis. A och O för att någon hund ska vara fin i mina ögon är att den är fin form och ser sund ut. Ser tyvärr många tjocka cavaliers och cavalier-blandningar och dem är inte alls fina. Keeshondar har jag bara sett en som inte såg så fin ut i pälsen - vilket kan dölja hur den såg ut i kroppen, men den såg väldigt ovårdad ut i pälsen så den var inte så fin (kan ju ha varit att den höll på att fälla eller nåt såklart, men där och då såg den inte så fin ut).
I rasen Australian Kelpie så gillar jag precis som #18 slankare kelpies. Jag vill gärna ha de högbenta, typ väldigt högbenta, smidiga och med ganska näpet ansikte. Stora öron och ljusa ögon går hem här. Svarta kelpies är snyggast, tätt följt av mörka chokladbruna.
Hunden som #18 länkat håller jag med om att den är riktigt snygg, och den hunden är även min kelpies (halv) morbror ;)
Enligt mig finns det inget vackrare än en slank och välmusklad kelpie men det finns inget fulare än feta, tjockt pälsade, breda, lågbenta "labradorkelpies".
Sajtvärd för Valp & unghund
Mvh Mika
Jag har eurasier och tycker verkligen inte om när de blir alldeles för kraftiga i huvudet. Stora, tunga huvuden med sladdriga läppar och nospartier som är åt det kortare hållet, som en stor chow chow.. Och när de dessutom är i princip maxade i höjd men utan bredd på kroppen. Det ser inte okej ut.
Har ingen egen hund men talar för Bc:en då jag känner flera!! Inte tjockt pälsade, inte för långhåriga och inte för fluffiga!! Ej färger som är avlade enbart för utställning typ, cream och blue.. Helst inte ha båda öronen stående, och dem ska inte vara tjocka. Slanka och med päls där det syns att pälsen inte är i vägen för när hunden jobbar. Älskar ju när dem har mycket vitt eller en ganska bred bläs. Dock älskar jag ju fina svart vita med en stor vit krage runt halsen..
#12, Bara nyfiken, varifrån kommer din terv :-) ? Av belgarna tycker jag att tervarna är finast men det beror väl även på att det är den varianten jag sysslar mest med. Det här är min förra "extrahund", Kalle. Helt fel teckning för utställning men så kom han från en bruksinriktad kennel. Så fina kontraster <3 ! Foto; Nettan Magnusson
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Har en bruksmalle (sk fulmalle).
I mina ögon är hon den finare typade mallen då jag inte tilltalas av exteriörmallen.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Har även en holländare (korthår).
Helt ärligt så är jag inte alls insatt i hur dom "bör se ut". Men tycker att min tik är fin. Jag gillar hennes mörka färg, men tycker även de ljusare är fina.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag bryr mig egentligen inte om färger men har alltid sagt att ska jag ha en labbe så ska jag ha en gul. Tja, Nikka är…inte så gul… :-P Jag tycker att hon har en snygg och funktionsduglig exteriör även om den kanske inte syns så bra på den här bilden. Däremot skulle hon väl skickas ur en utställningsring rätt snabbt och dessutom få höra att hon är anskrämligt mager. Hon kunde gott ha mörkare ögon men jag har vant mig <3
Ska jag vara opartisk så är Jack en av de snyggaste labbar jag sett. Ett riktigt klassiskt utseende - såhär såg labradorerna ut för 100 år sedan. Han är inte bara snygg exteriört och har en vacker färg, han är dessutom en jäkligt bra jakthund och äkta "labradorig" i temperamentet; alltid snäll och tjänstvillig, god som guld helt enkelt. Bilderna är från årets IWT i Belgien (retrievertävling) tyvärr har jag tappat namnet på fotografen men jag har tillstånd att dela dem.
#40 Heeeelloooo handsome 😍 Ska jag någonsin ha en till Labbe så vill jag ha en Jack!

#40 Jäklar vad snygg!
#40 Men åhhh va fin! 😍
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#40 Den överlägset snyggaste gula labbe jag någonsin sett, wow! 😍
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Vi har en amstaff.
Något som går helt bort för mig när det gäller utseendet är bläs. Det förstör hela deras ansiktsuttryck. Det är en sak om det bara är en liten strimma på nosryggen, det kan vara riktigt fint, men går det vita upp i pannklyftan så är det kört för min del. Överhuvudtaget har jag svårt med för mycket vitt hos amstaff.
Kuperade öron går såklart också tvärbort, ser bara asfult och stympat ut. Hängande och stående öron är väl inte det vackraste heller. Jag föredrar större rosenöron hellre än små som står rakt ut åt sidorna. Vår amstaff har "för stora" öron, vissa har klagat på dem men jag tycker att de är perfekta. ❤️
Av färger så är röd/vit och svart/vit mina favoriter. Roy är röd/vit.
Något som kanske inte är så vackert hos vår gubbe är en massa överflödigt skinn och stora, hängande läppar. 😃 Han är dessutom för lång i kroppen och för hög. Men han är världens vackraste i mina ögon ändå. ❤️
Blir det en amstaffvalp i framtiden, vilket är planen, så skulle jag inte köpa en med bläs, såpass viktigt är det för mig. Då väntar jag hellre tills det dyker upp en passande valp utan bläs.
Mvh,
Moa
#36 min terv kommer från Hummelns kemnel (Hummeln's Fantastiska Flikka heter hon :) En liten kennel. Mamma är grå terv född i gröniskull och pappa är en kogaråsen. Avlad för bruks enbart :)
Min ras är prazsky krysarik, Favorit färgen är nog brown and tan eller brown and tan merle eller blå, gult är också fint.
Jag har svårt att välja favorit 😛
Absolut fulaste/tråkigaste färgen är nog röd, finns inget mer intet sägande än en röd hund oavsett ras. Jag har även svårt för black and tan.
Vilken färg som är snygg beror också på om hunden är långhårig eller korthårig. En långhårig black and tan eller till och med röd är snyggare än en långhårig merle.
Brown and tan är lika snyggt oavsett långt eller kort hår.
De jag har hemma idag är 3 blue merle korthår, en blue merle långhår, en brown and tan korthår och en black and tan långhår
minavitas.wix.com/kennel
#46, Ja, Hummelns känner jag till, de har/hade väl även schäfer :-) ? Kogaråsen har bra hundar, hade kunnat tänka mig en därifrån OM jag skulle ha terv. Skit, jag kan inte kolla Hunddata från mobilen men heter hennes grå mamma möjligtvis något på O?
#45 aldrig tänkt på det där med bläs på amstaff, tycker nästan alla färger är fin på dom. Jag hade en hel vit ("blandras") tycker dom är fin :)
Malinois, Jag gillar dom lite mer mörka, med mer svart, och lite mörkare färg (alltså inte jätte ljusa). Nosen ska vara lagom, inte för kort och "bred" och inte för lång och smal. Öronen ska också vara lagom, Allt ska enligt mig vara "lagom", Tycker min malle är lite extrem i det mesta, bred och lång nos, Stora öron, Hög/stor.
Det är svårt att säga dock, Jag kan se mallar jag inte "gillar i färgen" som är WOOW i utseendet, och mallar med den snyggaste färgen som inte riktigt tilltalar mig i resten, Dom flesta är otroligt snygga och jag har nog aldrig sett en malle och sagt "uusch vad ful" men dom är inte så brutalt olika som andra raser kan vara.
#50 där håller jag inte riktigt med. Jag tycker att ex min tik och uts varianten ser ut som natt och dag. Fast sen är min "ful" i utsvärlden. Haha!
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#51 Jag har sett olika mallar bredvid varandra (arbetande + utställning) och ja det är verkligen en stor skillnad, Men jag ser ändå en viss likhet och båda tilltalar mig, Även om jag "föredrar" den ena framför den andre, Men sen blir jag förvirrad av arbetande och utställning, För vissa ser helt annorlunda ut medans andra är otroligt lika?
Morbrors långhåriga Collie i en mycket osmickrande bild 😛
Min far hade Collie som ung och rasen var då betydligt stabilare i temp, högre i manken och mer ''reslig''. Hunden på bilden har dock en imp moder och han är trots allt väldigt stabil och har genomgått ett lyckat MH.
.
39 - Helt klart den snyggaste labben jag någonsin sett (oavsett färg)- super vacker verkligen!!
40, jag kan inte se nån bild tyvärr, kanske pga jag använder mobilen just nu (?!?)men brukar ju kunna se bilderna ändå så förstår inte varför jag inte kan se just den- på Labben Jack, jag blir ju väldigt nyfiken ;) spec efter jag såg bilden på super fina Nicki! Jag gillar inte heller utställnings avlade utseendet -(alltså dom faktiskt alldeles för tjocka labbarna)
#55 ändra till "visa sajten i full version" så ser du den! :)
Jag har en Borzoi. En unghund som älskar att arbeta, alltså är han inte så 'vinthundig' av sig. Jag är absolut inte någon som kan tänka 'vilken ful färg' etc, när jag ser en Borzoi - dem är ju snygga i ungefär alla färger, men röd/vit eller svart-mask. Själv har jag en guld/vit, som jag själv tycker är snygg som tusan! Var menat att han skulle bli avelshane, men han var född med en defekt. http://pre04.deviantart.net/6cd4/th/pre/i/2016/241/f/1/134_by_nephelcloud-dafpif6.jpg Men något av det fulaste jag sett, som dessutom ser nästan sjukligt ut, för mig är dessa ögon och huvudformen: https://thumbs.dreamstime.com/z/dog-russian-borzoi-wolfhound-borzaya-close-up-head-indoor-portrait-50183187.jpg http://previews.123rf.com/images/grigory_bruev/grigory_bruev1405/grigory_bruev140500088/28183028-Dog-Russian-Borzoi-Wolfhound-Head-Stock-Photo.jpg Sen har ju denna valp en fin och frisk huvudform, men ögonen…. http://previews.123rf.com/images/jules80/jules801209/jules80120900001/15061408-Stock-Photo-Borzoi-russian-hound-dog-in-studio-Stock-Photo.jpg
#57 Borzoi är min absoluta drömras! Så otroligt vackra hundar, är nog den enda hundrasen där det inte finns en enda ful färg (som du sa) 😍 Din hund var otroligt fin också, guld/vit råkar vara en av mina favoritfärger på Borzois, tillsammans med röd/vit och vit/silver!
#56 tack ;)
#49 Det är ju bara min åsikt, alla tycker olika. 🙂 Men jag tycker att bläsen förstör djupet i den där härliga klyftan de har i pannan, och "suddar ut" rynkorna, så mycket av deras ansiktsuttryck försvinner därmed. Om amstaffen är övervägande vit är det en annan sak, till och med om hela ena halvan av ansiktet är vitt är det okej, men en bläs funkar bara inte för mig. 😛
Här är ett exempel. Man ser rynkorna, fram tills de når det vita och så försvinner de bara, poff. 🤪
Mvh,
Moa
#60 Fast det sär har väl mer med fotots överexponering av det vita att göra? IRL lär man ju se rynkorna ändå?
Finns mycket fult hos boxer kan jag tycka haha, i själva exteriören så är det värsta för mig hängiga och röda ögon, underbett som står ut, svankiga i ryggen och oproportionerliga ben/tassar, för djup bröstkorg så hunden bara ser tjock och kort ut, maffiga huvuden och för intryckt nos. Och så självklart går allting som är kuperat bort, boxern ska ha både hel svans och öron!Tycker också att den amerikanska varianten av boxer inte heller är den vackraste, den börjar tyvärr se ut som ett rådjur där med jättelånga ben och smal kropp utan den djupa bröstkorgen. Men det är verkligen ingen bruksras hos dom, snarare långsmal galen sällskapshund. Tycker däremot att nästan alla färger är fina, förutom vit eller när de showtecknade har mycket vitt eller de väldigt ljusa gula. Har svårt för ljusa hundar överhuvudtaget.
Färger jag gillar extra mycket: https://www.google.se/search?q=boxer&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiku96ynPPOAhXCiiwKHYeECtMQ_AUIBigB#tbm=isch&q=dark+fawn+boxer&imgrc=F6PBT6XrHTBvNM%3A , https://www.google.se/search?q=boxer&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiku96ynPPOAhXCiiwKHYeECtMQ_AUIBigB#tbm=isch&q=dark+brindle+boxer&imgrc=g6L0wEwJOAMCaM%3A
Färger jag tycker är mindre fina: https://www.google.se/search?q=boxer&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiku96ynPPOAhXCiiwKHYeECtMQ_AUIBigB#tbm=isch&q=light+fawn+boxer&imgrc=j66ov-dc6C0pYM%3A , https://www.google.se/search?q=boxer&espv=2&biw=1366&bih=667&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiku96ynPPOAhXCiiwKHYeECtMQ_AUIBigB#tbm=isch&q=boxer+white&imgrc=OxW_W3x6TzK2BM%3A
#61 IRL ser man ju allt på nära håll, klart man ser rynkorna då. Men på avstånd och på praktiskt taget varenda bild på en bläsad amstaff försvinner en stor del av ansiktsuttrycket i den där bläsen, så det är en teckning som går helt bort för mig. 🙂
Mvh,
Moa
Nu har jag blandraser men är intresserad av åtminstone 3 av de 4 raserna som ingår i mina två hundar.
När det gäller alla tre, Amstaff, Rottweiler och Staff, föredrar jag slankare hundar i motsats till den bredd som verkar avlas mer och mer på. Ja, det ska vara kraftigare hundar men kraftigare huvud än ex. Labrador men för den del ser jag inte lockelsen med att få dem att se ut som paddor.
När det gäller Rottweilern har man ju inte så många val gällande färg men föredrar en ljusare, tydlig black and tan teckning. På Amstaff och Staff är jag barnsligt förtjust i Brindle, sämst tycker jag nog om ljusbruna hundar - det känns lite tråkigt.
#63: Jag är helt tvärtom, haha :) Tycker bläs är superfint på amstaff. Vår Bob har en bred och jämn som går hela vägen bak till ryggen. Brun/vit är det jag tycker är absolut snyggast så är oerhört nöjd över att jag lyckades få en sån :D Tycker inte alls att de helfärgade är lika snygga, speciellt de mörka. Vet inte varför :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#65 Haha och teckningen på din lilla sötnos är ett typexempel på det jag inte vill ha (dvs bred bläs som går ihop med kragen 😂). Smaken är som baken, och det är ju tur det. 😃 Och vad härligt att du fick precis det du ville! 👍
Mvh,
Moa
#65 så himla söt!!
Jack tackar för alla vänliga kommentarer :-D ! Han är verkligen en härlig hund som charmar alla han möter <3.
#40 En nyfiken fråga, är det så att Jack är med på bild i hundsports presentation utav labradorer? :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Finaste: Jag skulle absolut vilja ha en "chokladfärgad tax". Brun med tan tror jag den heter i så fall.
Jag har två röda (även om de har mycket svart i sig så heter färgen röd). Så klart valde jag HUND inte FÄRG och är jättenöjd med mina röda pojkar.
Strävhåriga tycker jag mindre om även om de kan vara söta, men jag är inte beredd att pyssla så mycket med pälsen.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Har en bichon havanais (eller rättare sagt syrran). Jag tycker red fawn är fulast, de ser som konstant smutsiga ut och självklart är ju syrrans just en red fawn😃
Finast tycker jag antingen de chokladbruna (gärna med lite vitt) eller röda är, bägge varianter får gärna ha lite kortare päls också (typ som den bruna)😃
Jag tror mig tycka att de amerikanska linjerna av engelsk springer spaniel är finare (utställnings varianten av springer). Jag tycker att man tydligt kan se en skillnad i pälsen där man på amerikanska utställningar verkar fluffa upp pälsen mer. Stämmer det att läpplinjerna är något stramare hos den amerikanska linjen? Jag gissar att vi i sverige har flest hundar från engelska linjer.
En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja
Jag är inte något fan av showhusky även om jag haft en och jag älskade henne lika mycket som mina arbetande. Sen ska man väl aldrig säga aldrig då jag har vänner som föder upp showavlade och ibland saknar man en fluff. Men ni kan ju gissa vilken av dem som var showavlad?😉
Dock är jag inte så glad i att göra en utställningsvariant av en arbetande hundras.
.