Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 2021 ggr
JoannaLi
0

Promenader, tråkiga.

Är det någon mer än mig som tycker att promenader är jättetråkiga? För jag tycker verkligen inte om dem! Det händer för lite, tror jag. Jag har provat parlour längs vägen, träna t.ex. lydnad under promenaden, gå i långlina, gå rätt ut i skogen, gå med andra… Tråkigt är det! Jag kan gå en slinga en gång och tycka att det är kul, men sen kan jag den och då är den tråkig. Att t.ex. gå inne i stan är inte lika tråkigt, för då händer det mer, och så måste vi träna under tiden. Jag har inga större problem med att springa, cykla, åka skidor med hunden. Då händer det mer! Men just att bara gå och gå och gå. Jag blir så less! Är det någon mer än jag som känner så?

[Twinnflower]
2

Tycker du att det är tråkigt att promenera själv också? 😮 Det är ju hur skönt som helst att promenera… Det är bra att ha lite tråkigt också. Nu för tiden blir vi så överstimulerade (dator/mobil/platta uppe i ansiktet hela tiden) så det är bara bra för oss att ha "tråkigt" ibland.

jenmjao
1

Jag önskar att jag kände så, Jo visst kan promenader vara otroligt tråkiga speciellt när man inte är på humör. För mig är det massa tänkande å planerande istället. Två stora hundar varav en galen unghund, så här gäller det att spana efter allt iförväg och ha koll innan hundarna hahaha. Tror promenader tar mer på mig än hundarna.

Therese
0

Ibland kan jag känna så, men då för att det känns som att man alltid går samma gamla runda. Annars älskar jag att promenera med min hund, tycker det är skittråkigt att promenera själv :P

Odietamo
1

Promenera samma vägar kan jag absolut tycka är tråkigt och vissa standard-rastrundor. Försöker variera promenaderna på många olika platser som skog, strand m.m och testa nya platser flera gånger i veckan. Vi har bil så lätt att ta oss runt. Då tycker jag promenaderna är roligt och ser fram emot dem =)

majhefsticar
0

Håller med om att det är svintråkigt att gå ut med hunden :P önskar jag inte kände så.

Fisherling
0

Jag tycker det är URTRIST att promenera själv… Dock älskar jag att promenera med hunden, ofta oavsett väder 😃 Jag är ju dock en sån som blir löjligt glad av att bara titta på Tinja när hon far fram genom skogen, plus att jag i allmänhet gillar att iaktta naturen.

Changrila
4

Jag älskar att gå promenader, det är därför jag har hund, för att få promenadsällskap.

Under våra promenader är hundarna oftast lösa och jag älskar att bara gå och titta på dem, titta på naturen, lyssna på allt, plocka lite bär och bara vara. Det är då jag verkligen kan slappna av och må bra, min stressfria och avslappnade tid på dagen.

När vi går koppelpromenader ser jag till att variera dem, går vid olika tider på dygnet och olika rundor. Vi går oftast långpromenaderna på morgonen eller eftermiddagen, så idag när jag skulle gå en koppelpromenad valde jag att göra det sent på kvällen, vi kom preciiis in och att gå ute i naturreservatet när det var mörkt ute gav en helt annan känsla än att gå där på dagen. Det blev mycket mer spännande och allt kändes nytt och annorlunda.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[Twinnflower]
0

#7 Ååh vad mysigt det låter!! Nu längtar man ju ännu mer till hund 😍 Det där med att bara gå och titta på dem. Myyys.

JoannaLi
0

#1 Japp, självklart ännu tråkigare utan hund! #2 Ja självklart, har man problemhund (det har jag också!) så blir det ju mer planering, men det är fortfarande tråkigt. #4 Ja, jag önskar att det fanns fler promenadvägar att gå! Tyvärr bor jag en bra bit ut på landsbygden, och det finns inte alls många olika vägar att gå 😑 Inget körkort har jag heller. #5 Det är inte direkt att gå ut med honom som är tråkigt, det är just långpromenader där det aldrig händer något. #6 Det är mycket roligare att gå med lös hund, det håller jag med om! Tyvärr kan inte Arrak gå lös pga jaktinstinkter som kickar in över minsta spår. Vi jobbar dagligen, men det är nog flera år kvar innan han kan gå lös. #7 Jag tycker att det är så enormt mycket roligare att träna hund! I inomhushallen, på Bk'n, i sökskogen eller med hunden i dragsele - det är då jag slappnar av och bara kopplar bort allt. Tillsammans blåser vi ut dagens alla frustrationer, och vi hoppar, skuttar, dansar, leker, skrattar och sjunger, och tränartränartränar däremellan. Jag tänker så mycket ändå, så det är så skönt att få ha något som är helt fritt från tankar om allt annat, för det är tyvärr det jag gör när jag promenerar - ältar alltså. Tänkertänkertänker.

Fisherling
0

#9 Jag kan tänka mig att jag också skulle tröttna på långpromenader om jag var tvungen att ha Tinja i koppel hela tiden. Mest för att jag aaaaavskyr att ha koppel i handen. Jag tycker i allmänhet inte om att gå omkring och ha något i handen.

Benji måste jag ju ha kopplad stora delar av promenaderna och genast blir det ju tråkigare. Dock så försöker jag då ha med mig en ryggsäck med typ godis, dummys och leksaker så att vi kan köra lite svårt godissök i hög terräng, apport och andra grejer som ändå gör att jag kan tycka det är roligt 🙂

Snuffles
2

Jag tycker promenader är jättemysiga, man kan träna på hundmöten och sånt samtidigt också så det är två flugor i en smäll.

Hornslandet
0

Jag har inte hund nu, men jag tycker också det är trist ibland att promenera ensam. Däremot mår jag väldigt bra när jag gör det regelbundet, och det är ett av skälen av att jag vill ha hund igen, så man får sällskap och det är nått som händer :) 

Jag tycker man ska hitta på saker längs vägen, varför måste man bara gå och gå och inte göra nått alls? Ta chansen att leka, säger jag iaf! Även när jag vill ut själv brukar jag ta på mig träningskläderna ofta, även om jag inte alltid tänker att jag ska genomföra ett träningspass.. så kan jag jogga när jag vill, gå när jag vill, ta nån sprint vid nån backe, köra chins vid utomhusgymmet…osv, helt enkelt dra ut och utforska och göra det som faller en in. Med hund finns ju än fler möjligheter.. Är väl inget fel om man blandar in "träning" i "promenaden" ?

Jag kan tillägga att jag också är en människa vars huvud alltid går i 300km/h, med tankar i MASSOR. Det jag gör är att försöka liksom kanalisera det i nånting, så när jag är ute och går/joggar osv så brukar jag tänka ut scenarios, historier, mm som hela tiden baseras och utvecklas iom folk och saker jag ser. Jag blandar in det jag ser och hör i mina historier, och spinner vidare på hela samtal i huvudet om jag hör ett par meningar som förbipasserande säger åt varandra.. sånt tex. Jag har väl ganska livlig fantasi så helt enkelt, och kan lätt tänka mig hur jag skulle göra samma sak med en hund framför mig :) Genom att göra på det viset kommer jag bort från "grubblandet" som annars kan bli jobbigt och ta över för mycket, vilket du säkert kan känna igen om du fungerar lite på samma sätt.

Rent praktiskt dock som sagt, varför inte blanda in lite träning i dina promenader då? Både för dig och hunden?

jenmjao
0

#9 Jag har en problemhund tik på 5år, Och sedan min unghund (som bara är unghund och testar gränser). Så jag har ganska intensivapromenader. Tiken sköter sig perfekt tills konstiga människor eller hundar kommer, Valpen sköter sig inte vid hundmöten så vi ska köra egentid med det (eftersom jag inte vill att tiken hetsa rupp det ännu mera). Jag måste ha koll på vilken sida hundarna går, vem ska gå innerst? Beter sig valp/unghunden tillräckligt bra? Nej då byter dom sida. Drar han i kopplet? Får korrigera, börjar tiken dra (väldigt sällan) korrigera, Ser dom något? hinner jag skvallerträna eller ska jag vända? Eller bara gå förbi och låta det som sker ske? Vart kan det komma hundar ifrån? vart kan jag gå? Sköter sig hundarna dåligt så går jag inte långt, Sköter dom sig bra går jag en bit. Så jag brukar ta samma tråkiga vägar för att kunna svänga hemmåt om jag ledsnar när jag har båda. Jag måste tänka ganska mycket på allt, Och ibland är jag inte på humör alls för det, Ibland tar ja det som det kommer.
Även tiken tränas för att bli bättre på vissa punkter, Men jag bara äääälskar promenader (oavsett vart jag går) när allt går toppen och perfekt jag får en sådan kick av det så det inte är sant! Medans de promenaderna det går sämre på inte är lika roliga och man gärna vill gömma sig ett tag.

Allumania
0

Tycker prommenader är jätte kul. Ibland har jag tyvärr dock inte tid. Då känner jag mig urssel :( Men man tar det på nytt. Tur att hundarna får jaga med husse nu i ett halvt år. Så får dom tillräckligt med hjärn gympa å motion. Sen sköter jag prommisar när jag kan :)

Fialialej
0

Tycker också promenera är tråkigt. Springer hellre. :)

"På natten är alla katter svarta"

hemul
0

En långpromenad/cykeltur per dag är min grej, hund eller inte. Kisspromenaderna suger. Men vad offrar man inte för att få det som är bra med att ha hund? 😃

ipopuma
0

har du något ställe du kan gå utan möte? Sätt i musik i öronen och gå mycket roligare. Och jag tänker så här, får din hund en massa träning och altervering varje dag måste man inte gå en låmgpromenad (tänker en långpromenad är 45+ minuter generellt) kör ett uppletande eller söka eller spår. Eller spring elller cykla istället. Och sen kansne gå en eller två långpromenader i veckan istället :)

JoannaLi
0

#12 Som sagt så har vi provat att träna på promenaderna, men det hjälper inte direkt. Iom att jag har en väldigt reaktiv hund som inte kan gå lös så kan vi aldrig släppa loss och träna ordentligt på promenader. #13 Precis sådär ser våra promenader ut också, men han har kommit ganska långt så han kan palla de flesta möten utan jättestora problem, men jag måste ju alltid vara på min vakt. #15 Härligt att någon är på min sida iaf :D #17 Japp, det har vi också provat. T.ex när vi går milenrundan så möter man emellan någon över huvud taget, så då kör jag musik. Så ser vår vardag generellt ut, och de dagar som han inte orkar så går vi en kilometer ner till skolans hundpark där det finns ett tjugotal olika inhägnade, så får han gå lös där. Ibland blir det väl en ordentlig promenad-promemad, men de är få och långt emellan. Iofs så promenerar vi ju alltid till inomhushallen och appellplanen osv, men det blir ju ingen riktig promenad tycker jag.

[Forest]
0

Jag tycker nöta trottoarer är smått tråkigt. Vi har ingen skog att gå i utan tar bilen och åker en liten bit flera dagar i veckan för att njuta av naturen och hundarna går lösa.

Jenny82
0

Bor i skogen så här går vi med våra labbar i skogen :-) Tur man har nära till stranden, har ett gäng labradorer som älskar att bada nämligen :-) Har aldrig tyckt att det är speciellt tråkigt att gå promenader, bara man har en hund att gå med så är det alltid kul!

hemul
0

I skogen är det alltid kul, det håller jag med om!

Joyous
3

Jag älskar promenader, men jag håller med om att de vanliga rundorna kan bli tjatiga. Humla kan inte heller gå lös. Några saker jag gör för att det ska bli roligare. Varierar vart jag går. Åker ofta iväg med buss/tåg för att få variationen. Midjebälte, då slipper jag ha något i handen. Brukar passa på att springa i intervaller. Bestäm dig för något speciellt som ni ska jobba med under promenaden, exempelvis inkallning i lina, fotgående under störning, lek i en för hunden svår situation, nära/här kommando, hetslek med godis, kunna stanna kvar trots störning mm. Sen letar du aktivt efter bra störningar under promenaden och anpassar svårighetsgrad efter hunden. Tänker! Man måste inte engagera sig i hunden hela promenaden. Låt tankarna glida iväg och se promenaden som en stund där du kan rensa skallen. Kanske fundera över något i träningen eller hur du skulle lösa den och den situationen. När jag är ute och går kan jag komma på mig själv med att jag diskuterar politik, hundträning och vardagliga frågor med mig själv. Till sist, försök att inte se promenaden som ett måste och en tråkig sak du borde göra. Har du inte lust en dag, skit i den! Stick iväg och träna istället eller kör en fysisk aktivitet som kräver promenad som uppvärmning. Tillåt dig att strunta i promenaden, se till att hunden får komma ut och göra sina behov och sen hittar ni på något annat roligt (med hund) istället.

JoannaLi
0

#22 Du skriver alltså så bra, tydliga och intressanta inlägg! 😍

Vi har två olika sorters promenader som vi brukar köra.

1) Långlina, midjebälte, handskar, någon fin skogs-/landsväg helt ensamma. Musik på. Mycket inkallnings- och kontrollövningar - vi "leker" att han går lös. 

2) "Stadspromenad" i vanligt koppel, där vi ofta möter andra och tränar självkontroll runt folk och hundar, backtränar ofta (Småland) och kör lite mer parkour och tricks, lydnad etc. 

Båda är ungefärligen lika tråkiga, tyvärr. Det är bara den här tanken av att vi ska gå från punkt A till punkt B, och nu är det x meter/km kvar… 

Jag läser (dubbel)utökad NV-linje, och läser alltså 400 poäng mer än en vanlig linje, vilket gör att vi pluggar jääääämt. Jag är alltid så less på att tänka, så idén om tankefrihet under promenaden lockar mig inte alls. Det är därför jag tycker om träning och drag istället, för då är man så enormt upptagen så man hinner inte tänka så jädrans mycket hela tiden :D

[Natchie]
0

Själv älskar jag att promenera med min hund, det är bland det absolut bästa jag vet :-) visst ibland kan d kännas lite tungt innan men när vi väl kommit ut så njuter jag :-)

immobilized
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag använder nästan alltid ett tolkbälte då jag går promenader med mina. Även om jag går med Gizmo som är rena drömmen att promenera med om man jämför med Sibbegänget. Tycker det är väldigt avslappnande att bara ta promenader. 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Joyous
0

#23 Men oj, tack så mycket! 😍 Själv känner jag  oftast att mina inlägg blir lite förvirrade och osammanhängande, skönt att inte alla delar den uppfattningen!😃

Maleficum
1

Jag är väl en sån där tråkig hundägare som går runt och lyssnar på ljudböcker under promenaderna (om jag inte går promenad med någon). I dessa tider blir det ofta stopp för blåbärsplock (bra med en hund som gillar blåbär) eller svampplock under promenaden också, sen blir det ibland lite balansövningar där det passar sig med stenar och sånt. Oftast hamnar våra långpromenader mitt i natten i mörkret (då det är svalare) och brukar då gå längst ljusslingan i skogen som finns nära där jag bor. Tycker oftast bättre om att gå ut sent.

För nån vecka sedan sträck lyssna jag på hundpodden under promenaderna och passa på att testa en del av tipsen man fick i vissa avsnitt.

Lite annorlunda blir det när jag har labben här för hon är så bestämd på vart hon vill och inte vill gå någonstans och då slipper man den jobbiga biten att själv klura ut vart man ska ta vägen någonstans för det är endast det jag inte gillar med promenaderna, att bestämma vart man ska gå för dagen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu