Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1555 ggr
Sealle
1

Valfri ras i en vecka

Om ni kunde äga vilken hundras som helst i en vecka, vilken skulle det vara då? En vuxen hund från "rätt kombination", valfritt kön och som är 100% typisk utseendemässigt och beteendemässigt för sin ras. Vid veckans slut blir du av med den, utan konsekvenser. Kanske finns det någon ras du varit nyfiken på? Men som du inte har rätt förutsättningar eller erfarenhet för att kunna äga just nu. Kanske finns det någon ras du gillar utseendemässigt men som inte passar din livsstil. Osv osv… Vore spännande att höra vilka hundraser ni skulle vilja "testa på" att ha, oavsett om ni funderar på att skaffa den eller om ni bara är nyfikna på hur det är att leva med en sådan hund. I en drömvärld såklart 😉

AnneN
0

Pyreneisk mastiff och tibetansk mastiff är 2 raser jag är nyfiken på men inte har träffat så många individer av, så hade varit kul att få testa ta hand om någon rastypisk individ 1 vecka för att känna om det är raser som skulle kunna passa i framtiden.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Em_
1

Någon polarras, ett helt spann. Hade packat släden och tagit en tur runt Svalbard eller något 🥶

Irmelinis
2

En vinthund!  Jag har alltid varit sugen på att prova en vinthund. Det sägs att man liksom "blir fast" med den typen av hund sedan. Beroendeframkallande.. det låter spännande!

Gärna Saluki eller Borzoi :)

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

jenmjao
0

Border collie tror jag, Annars vet jag inte, Hade sagt Malinois men nu råkar jag ju äga en malinois själv 😂 En annan Malinois kanske?

tiger tok
0

Bc, aussie och malinois, Kelpie!

Zadeira
0

Jag skulle valt staffe, eftersom jag funderat mycket på att skaffa en sån men inte känner någon som har en. Hade varit nyttigt att prova på och se om den rasen passar så bra som jag tror.

Kalli
0

Det skulle i så fall vara en ras jag kan tänka mig att äga men inte riktigt vet tillräckligt om och det första som slår mig då är Powder Puff.  Även varit inne på Kromfoländer men det är en ovanligt ras som jag aldrig träffat, bara läst om. Finns nog några andra också som Norfolkterriern eller varför inte Bedlingtonterrier.

oh-la
0

En huskey eller prestationsavlad dragning av annan typ. Har i många många år varit så fruktansvärt sugen på att testa drag. Tyvärr är det ju kanske inga hundar man skaffar bara för att testa, och så länge som vi bor som vi bor (och kanske alltid kommer bo) är det ingen idé. Hade jag fått leva draghundsliv en vecka hade det ju varit fantastiskt!

JoannaLi
1

Draghund! Och gärna en karelare eller något, förutsatt att jag magiskt kunde bli jägare på köpet också. 

Sen skulle jag väl vilja prova alla raser som jag är seriöst intresserad av, för att se så att jag verkligen tänker rätt om vad jag vill ha sen.

immobilized
0

En BC tror jag. Annars så har jag förmånen att äga min drömras. ☺

Sajtvärd: Barnens ifokus  † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Fransu
0

Det hade varit roligt att prova på att ha en Grand danois eller Irländsk varghund. Så otroligt häftiga hundar med sina storlekar. Jag skulle inte vilja ha någon av raserna pg a just deras storlekar och mycket sjukdomar/korta liv på dom. Men jag är väldigt förtjust i dom annars.

"Grief is like the ocean; it comes on waves ebbing and flowing. Sometimes the water is calm, and sometimes it is overwhelming. All we can do is learn to swim."

Herveaux
0

Åh, har en lista med en salig röra…
Alaskan Malamute, Engelsk Mastiff, Schäfer, Riesenschnauzer, Xoloitzcuintle (stor), Canaan Dog, Kangal, Borzoi, Amerikansk Akita, Tamaskan, Leonberger, Pyreneisk Mastiff och Saluki.
Phew, jag har att göra ett par veckor. 🤪

// Harley

immobilized
0

#12 Men hallå Husky då? 😑😅😉

.

Herveaux
0

#13 Njaaa, jag är nog mer förtjust i Malamuten om det står mellan Sibbe och Malamute. Men jag kan lägga till Scandinavian Hound till min lista, fast den kanse inte kan räknas med då det inte är en homogen "ras" utan en hundtyp…

// Harley

knutteknop
0

En strävhårig vorsteh 😍 men också en irländsk varghund skulle vara kul att testa på att leva med. Undra om den ens får plats i min lägenhet ^^

Myrtorpets Möss och Kaniner

Herveaux
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#15 Haha, du behöver inte oroa dig, varghunden är väldigt lugn inomhus och kan mer eller mindre bo i en soffa. 😉Jag och min varghund bor på 25kvm.

// Harley

majhefsticar
0

En japansk akita, en shar pei eller en chow chow :D

Estelle13
0

Hade velat testat på Riesen schnauzer, bullmastiff, engelsk bulldog, amerikansk bulldog, new foundland, bullterrier, schäfer, canaan dog och schnauzer.

Irmelinis
0

Valfri RAS står det ju 😛 Inte rasER! En enda ras 🤓

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

LuLeLo
0

Såhär borde man göra i verkliga livet innan man skaffar sin nästa hund. Låna hund av vän eller så i en vecka eller två, för att få inblick i vad man ger sig in på. Kanske svårt att genomföra (ägaren är ju fäst vid sin vovve!), men lånar man från kennel eller kompis med flera hundar kanske det går.

Jag skulle vilja testa en typisk jaktcocker. Se hur passiviteten sitter i vardagets hem, hur lätt de har för att bryta för olämplig jakt och hur lätt de kan jobba i andra sporter än jakt.

Tass Josephine

neko
0

Afghanhund. 😍

ipopuma
0

Lätt en Aidi. Då andra raser har vi en stor bas och många med erfarnehter. Är än drömras någon gång i mitt liv som jag verkligen vill ha verkar vara en perfekt gårdshund som är aktiv och trivts bra med mitt liv. En hund, med mycket motor och karaktär, mod, enmanshund. Jag har läst så mycket om dem och en dag vill jag nog faktiskt importera en själv. (vet dock inte hur jag sak göra! Fast är många år kvar)

Men då inte det typ finns några i Sverige så man kan ju inte riktigt få någon annans erfarenhet så att få ta hand om en i en hel vecka hade varit guld värt :D

Herveaux
1

#20 Jag förstår tanken din, men det blir ju ett väldigt flängande för "test-hundarna" mellan olika hem. Fast det hade verkligen varit toppen om det hade gått att ordna på någe vis… Tänk vad många felköp som inte hade behövt hända.

// Harley

reckon
0

En Pudel tror jag! Jag har typ ingen erfarenhet alls av den rasen, men jag har en känsla av att en Pudel skulle passa in bra här. 🙂

Turast
0

ingen alls

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

immobilized
0

Håller med #23 Toppenide i grunden men vissa gånger skulle det nog sluta med kaos. Skulle ex aldrig kunna låna ut mina till någon som bor i lägenhet…

.

immobilized
0

Så härlig bild #16 !! 😅😅

.

Shireelin
0

Berger des pyrenees a face race skulle jag velat testa en vecka!

Har faktiskt gjort det en gång, fick ha en eventuell foderhund på prov i en vecka, och det tyckte jag var väldigt bra. Insåg att jag inte klickade med just den hunden och att jag hellre skaffar en valp trots allt.

panini
0

Antingen saluki eller borzoi då det är raser jag är intresserad av men inte har fått en riktigt uppfattning om hur dom är 🙂

tiger tok
1

Berger des pryreenes à face race, berger picard och jämthund!!

mejamylove
0

Dogo argentino tror jag, en hane :) vill egentligen inte ha en vit, jakthund som dessutom är hane men fastnade för dogon iaf haha, hade varit kul att se om vi passar eller inte 😊

fridarebecka
0

Hade nog valt border collie, de verkar så sjukt roliga att träna, men känner inte att en BC passar mig i vardagen egentligen 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
[AnimeV4]
0

Tror att det skulle bli en schäferhane, eller kanske en löwchen som jag är lite sugen på. Hm!

AnnaCDSG
0

Saluki!

Maleficum
0

Rottweiler eftersom jag alltid gillat den rasen men troligen aldrig kommer kunna ha förutsättningar att faktiskt skaffa en egen på heltid. Annars Saluki då jag är väldigt nyfiken på den rasen också och är mer troligt att det blir i framtiden och skulle inte vara fel att verkligen testa att det skulle funka.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Odietamo
0

Nog en tollare. Älskar rasen men passar inte in i min livsstil nu.

ifoundnemo
0

Grönlandshund eller husky, svårt att välja då båda lockar på olika sätt - men främst är det att få testa drag med en redan tränad hund som lockar allra mest 😃

knutteknop
0

#16 men herrejösses så fin! Skulle så gärna vilja träffa en bjässe någongång :)

Myrtorpets Möss och Kaniner

Paxxa
0

En showavlad husky.

Stjärnor Kennel Flatian's Stjärnor

http://flatians.weebly.com

Herveaux
0

#27 & #38 Pitcher tackar för komplimangerna! 🌺
#38 Hoppas du får träffa en, dom är underbara… och ganska svåra att missa om en finns i närheten. 😉

TS: Nu ska jag försöka sluta kladda överallt i din tråd. 😞

// Harley

Janval
0

Österrikisk pinscher! Har aldrig träffat någon, vet ingen som har någon men de är väldigt snygga och jag vill gärna se hur de är i jämförelse med (tysk) pinscher.

belliiboii
0

Ceskoslovenský vlciak helt klart!! 

Är också sugen på Saarloos wolfhond men på skk hemsida står det att Ceskoslovenský vlciak är avlad som brukshund och att Saarloos wolfhond inte är avlad för något specifikt så därför står Ceskoslovenský vlciak högre upp på listan!

[Temmy]
0

En mops. 😛Skulle aldrig stå ut med de besvär som de måste dras med på grund utav deras utseende, men gud vilka härliga hundar de är för övrigt. 😍

Luckysoul
0

Alaskan husky, Canaan Dog, Japansk Akita, Anatolisk Herdehund, Hokkaido, Kai, Kishu & Shikoku är nog de raserna jag hade skaffat om man inte hade behövt bry sig alls om varken ekonomi, livsstil eller något annat :)

Sasmal
2

Alla retrievers. Då hade skillnaderna blivit tydliga. Men också en aussie och en sheltie.

apportbocken
0

Kanske en berger des pyrenées. De verkar härligt hypade men jag är osäker på om jag skulle fixa en att äga en sådan hund.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

molam
0

Jag skulle vilja ha en Kaukasisk Ovtjarka då! ^^ Älskar rasen, folk säger jag är bäng i roten, men jag älskar rasen! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Hornslandet
0

En husky absolut. 

Annars..
Broholmer eller Malinois!

FiffiD
0

Ååh, vart ska man börja… jakt labrador, kelpie, mittelspitz, Berger des Pyrenees

[Forest]
1

Lätt, vi skulle vilja prova på en Aussie en tik på 2 år  helst i färg brun med vitt. Detta är våran nästkommande ras, fast då kommer vi inte utgå efter färg mer på vad som hoppas passa oss mer 😃

Lilahnee
0

Fransk bulldog, mops eller boston terrier att pussa på och gosa med. Får sånna otroliga moderskänslor när jag tittar på söta plattnosar. 😍 Men de passar inte min livsstil och intressen, eller krav på hälsa, tyvärr…

[Forest]
0

51 haha Boston hade en vän 2 tikar otroligt livliga rackare´, roliga att vara med :)

TjockaBerta
0

Det skulle bli Airdaleterrier i så fall

>>>Malum domesticum<<<

Ambrose
1

En riktigt högdriftad Malle eller Holländare. Hade varit spännande att se om motivationen/farten etc i träningen är värd de eventuella besvär man har i vardagen och om man ens kunde klara av den xD

//Ambrose

Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se

Qepta
0

En långhårig holländare efter bra linjer.

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se