vad har ni i eran akutlåda?
Hej! nu tänkte jag att jag ska utöka min akutlåda för hund. Jag vill gärna vara beredd på det mesta så därför har jag en låda full med grejer som kan behövas i vissa nödfall. Nu undrar jag om ni har något mer att tillägga som jag kanske glömt i min lilla låda. Jag har bandage av olika slag, kompresser, plasthandskar, sax, pincett, "sprutor" de i plast utan nål. vet inte riktigt vad de kallas, termometer, sårtvätt, blodstoppande pulver, laxermedel, kolsuspension, klorhexidin spray, bitterspray och canikur. Vad mer kan vara bra att ha? tack på förhand :)
Vit sparris på burk ifall hunden får i sig något vasst och koltabletter
sparris var bra! :D har ju redan kolsuspension så tabletter kanske inte behövs :)
Jag har ingen akutlåda. Vi har aldrig haft en akutlåda för hund i familjen.
Dock har jag, och har alltid haft problem med fötter som spricker, får eksem, har väldigt tunn hud så jag får lätt stickor ect så jag har alltid ett ganska rejält litet apotek hemma. Har alltid funnits en rejäl s.k "sårlåda" i alla familjens hus där jag vistas 😉 Desinfekterande lösning, pincett, bomull, tejp, bandage, olika salvor, termometer.
Jag har väl ingen akutlåda direkt, Men jag brukar ha en väska med mig på långpromenader/vidrastgårdar eller på kurser, Där i har jag en temp, munkorg, vatten och vattenskål, sårspray (som lägger sig som ett "plåster" över), blodstopp, klotång och bandage. IFALL något skulle ske.
Fästingborttagare! Ett för uppgiften designat verktyg istället för att köra med tänger, pincetter, smör och andra huskurer vilket sällan blir bra och ökar risken för svåra infektioner.
Medarbetare på Fågelmatning, Djurparker, Vilda djur och Politik i fokus.
Har en sån lassopenna sen tidigare som jag tyckte funkade jättebra den enda gången jag behövt använda den. Men impulsköpte ändå ett set med två såna där klogrejer (O'tom) på apoteket (och blev sen skitsur för de hade inte kostat mycket mer än hälften på nätet). Tänkte det kunde vara bra att ha flera, en alltid hemma, en med ut i skogen. Slog mig hur idiotiskt de är designade. Varför har de inte åtminstone ett hål man kan dra ett snöre genom så man kan fästa dem i kläderna/väskan/ryggan? Tar man med en sån där liten pryl lös lär man ju garanterat tappa bort den.
En tratt har jag hemma. En till hunden o en till katten.
Apropå sparris o kol så är det olika anledningar man använder det ena o det andra. Sparris är för misstanke om vassa föremål i buken.
Tycker det låter bra med allt du redan har faktiskt! Sedan kan man ju köpa sjukgrejer till förbannelse .. Vi har ingen sjuklåda utan det har blivit att vi köpt det vi behöver just då.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Har faktiskt ingen akutlåda, har inte ens tänkt på det. Men det som alltid finns hemma är ändå hans mediciner, doseringsspruta, klorhexidin schampon, sterila kompresser och koksaltlösning som behövs då och då.
acol-sprit! är toppen att ha!
#7 kol används vid förgiftning och ör å tarmen inte tar upp ämnena och sparris blir som trådar och lindar sig runt vassa föremål så minskas risken att det skär upp hunden inifrån :)
jag har varit med på olika ställen och varit med om förgiftningar osv tidigare så för mig känns det viktigt att ha en akutlåda. Speciellt när man läser djurhälsa och inser hur bra det kan vara att ha olika grejer hemma. får ditt hund ett stort sår och ni måste in och sy är det ju super bra att ni kan stoppa blödningen och lägga kompress innan man åker osv. eller äter hunden något giftigt att man ger det kol innan man åker osv :)