Skakar, sparkar, rycker och låter i sömnen.
Hej! Jag har en fråga om min valp på 10 veckor. När han sover så kan han rycka, skaka, sparka och låta riktigt otäckt. Jag är van med hundar som rör sig och låter i sömnen men har aldrig varit med om något så extremt. Tex så kan han andas som att han knappt får luft. Tänk er en film där någon drunknat och sedan väcks till liv och tar sitt första andetag. Så fast ljusare och flera gånger efter varandra. Inatt låg han i sin korg bredvid sängen och jag vaknade 2 gånger av honom. Ena gången låg han med tungspetsen ute, ögonen var inte helt stängda så man såg ögonvitan och han ryckte i hela kroppen. Andra gången låg han raklång och bara skakade. Det är såhär nästan varje gång han sover och vi är rädda att det kan vara någon typ av anfall? Han vaknar dock om man väcker honom, ibland direkt men ibland kan det ta ca 4 sek och det känns som en lång tid när han skakar eller rycker :/ Drömmer han bara väldigt intensivt eller vad kan det vara? Han mår bra i övrigt.
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
När han är sträckt raklång och rycker låter det som ett anfall. Det andra låter bara som vanlig valpsömn med drömmar.
Jag gissar på att det är intensivt drömmande. Anledningen är att jag tycks känna igen speciellt detta: "När han sover så kan han rycka, skaka, sparka och låta riktigt otäckt."
Om jag minns rätt så lät vår äldsta hund väldigt mycket när han drömde som valp, tror dock inte detta skedde varje natt. (minns inte) Det lät otäckt och instinktivt så ville man väcka honom för att han ska slippa det som nu var.
Han kan även nu som vuxen gny och rycka när han drömmer ibland.
En liten tanke som slog mig är att valpen är väldigt ung, endast 10 veckor och att det kanske är anledningen till dessa otäcka drömmar, (om så är fallet). Vet inte hur det är för en valp men efter endast ca. två veckor hos en ny kärleksfull familj så är det mesta fortfarande nytt skulle jag gissa på.
Om man ska tänka ett steg längre så kanske det har med hur hundars hjärnor är programmerade?; valpen har separerats från sin flock / familj och är nu "ensam", därav oron i drömmarna som förbereder den för vad som "kan" hända? (varför man nu drömmer mardrömmar…)
Ett litet tips jag kan ge är väl att sova på en madrass på golvet så att valpen kan sova nära dig och kanske känna en ytterligare trygghet? Vet dock inte om det redan görs eller om det skulle göra någon skillnad…
Annars så tror jag personligen att det inte är någon fara och att det här är något som kommer gå över med tiden, valpen kommer säkert inte ens ihåg sina drömmar - precis som vi oftast glömmer våra. Så det är nog ingen fara där. - Sedan om det kan vara något annat än drömmar kan jag tyvärr inte svara på… Men jag hoppas allt fortsätter vara bra med din valp i övrigt och att dessa drömmar lugnar ner sig litegrann, lycka till med valpisen och ha en trevlig helg! :)
Take a moment, stop and breathe. Silence your mind and soothe what's underneath.
Qiuetly enjoy the present, the now.
Bask in the sunlight, be a spectator of nature's enchanting show.
Filma några olika varianter om du är orolig. Kan vara bra att ha om du ska fråga veterinär. Eller visa här om du har möjlighet.
#1; Han ligger liksom på sidan, så som de kan göra när de bara slappar. Men rycker massor :/ Tack för era svar! Ska försöka filma honom. :) Gör ingen skillnad om han ligger i sin korg eller sover i sängen med oss. Han rycker och låter ändå. Det är bara så intensivt. En av mina tidigare hundar kunde drömma ordentligt. Hon gnydde, "sprang", skällde och sparkade. Det var dock tydligt att det var drömmar. Bob är så otroligt intensiv. Låter som han chippar efter andan, skakar och sparkar. Igår ylade han i sömnen men det kändes ändå ok. De andra ser ut som det kan vara anfall men han går ju att väcka. Kan de ha anfall bara i sömnen? Förmodligen drömmer han väl bara extremt.. men man blir ju orolig :P
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Ju mer intryck en valp får under dagen, desto mer och häftigare brukar dom kunna drömma. Blir det väl mycket, så bara stryk på den lite försiktigt så den halvvaknar så brukar det lugna sig 🙂
Om du är orolig så kan du ju ringa och rådfråga veterinären?!
Min ridgeback hade liknande beteende när hon var valp, det hände att hon sparkade och ryckte så mycket att hon trillade ur sängen… Hon visade också ögonvitan och såg rent allmänt läskig ut. Det brukade bli bättre om jag helt lugnt lade en hand på henne och pratade lite fint med henne men hon var verkligen i DJUP sömn! Hon växte ifrån det, jag minns inte hur gammal hon var då men som vuxen hade hon visserligen livliga drömmar men inte SÅ extrema. Det är faktiskt den enda av mina hundar som jag verkligen tänkt att den drömmer riktiga mardrömmar.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com