Aktivera hund när man är sjuk
Har varit sjuk i snart två veckor och det är knappt så att jag orkar gå en liten kisserunda med henne. Kan lämna bort henne till mamma så hon får motion men inte mycket mer. Hur gör ni när ni är sjuka? Hon är snart 9 månader och blir väldigt lätt rastlös..
Hunden får gilla läget om det gäller en eller två veckor. Om man tror sig vara sjuk en längre tid behöver man såklart få hjälp med aktivering av hunden. då är det bra att etablera tanken hos vänner och bekanta, att de kan vara potentiella aktiveringsinhoppare. ;)
"På natten är alla katter svarta"
Även när jag är sjuk försöker jag hitta på något till Tinja. Oftast enkla saker - typ jag stänger in henne i badrummet och sen gömmer jag godis på riktigt svåra ställen i lägenheten - i väskor, under hundbädden, under kakformar, you name it. Gömslen där hon verkligen får jobba för att komma åt godiset.
Träna in nya tricks är också något jag kan göra även om jag är sjuk, alltså, om jag inte är aaaaallt för sjuk. Men orkar jag sitta framför datorn orkar jag klickerträna.
Sen har jag två leksaker man stoppar in godis i, de gillar hon att ligga och pilla med.
Inget avancerat alltså, men tillräckligt för att hon ska vara nöjd. Hon förstår att jag är sjuk, och kan ta det lugnt i åtminstone två veckor :)

Är jag sjuk får hunden vila. Två veckor är inte särskilt lång tid men det är klart att det kan bli jobbigt, särskilt för valpar/unghundar. Du har ju löst promenaderna, köp hem lite goda ben och någon aktiveringsboll. Göm maten i bostaden och se det som ett bra tillfälle för den unga hunden att få lära sig att ibland är livet tråkigt.
Orkar du sysselsätta henne inomhus med olika lekar som tar lite på hjärnan? Godisletande, träna lydnad, lära nya trick osv? Det behöver inte vara så ansträngande för dig, men hunden får tänka lite.
Ett par två veckor får hunden acceptera om man inte har hjälp och man själv får helt enkelt stå ut med en hund som kanske är lite jobbig och dryg. Annars gäller det nog att man redan från början, innan man blir sjuk oavsett om det är en kort influensa eller något långsiktigt, har en plan med någon som kan hoppa in och hjälpa en. Kanske kan någon från hundrastgården eller hundkursen träna lite med din hund om du inte har nån i familjen eller nära omkretsen som kan.
Jag var nyss sjuk(är fortfarande lite). När min feber hade pauser tränade jag lite enkel lydnad inomhus. Gick jag ut la jag korta enkla spår. Min hund på 7 månader accepterar inte att vila helt i 2veckor. Jag var som värst sjuk i ungefär 4dagar, Under en av de dagarna hade jag valpkurs, Jag tänkte inte stanna hemma för att missa något jag betalat för, Men jag kunde inte heller ta min 31kgs dragande och galna valp/unghund med, så jag fick ta min lite mer uppfostrade tik. Jag brukar dock bli så sjuk så jag vissa dagar knappt kan röra mig, Hade jag blivit så nu hade jag väl legat på sängkanten å kört "sitt, ligg, stå". Små saker räknas, gömma godis inomhus, ha på sig godis hela tiden och förvåna med kommandon, Låta hunden leka av sig (jag fick hjälp med det). Altiveringsleksaker och goda tuggben är räddningen i korta stunder. Har du dock inte ork med något får hunden helt enkelt acceptera läget. Vad är det för ras? Vad kräver du av hunden i vardagen? Är hunden van vid träning jämt? Vilodagar är dock viktiga även när man är frisk.
Träna någon form av doftsök 🙂 Nosework är perfekt om ni kört det tidigare och har dofter till det, men annars rekommenderar jag den här artikeln: http://hundar.ifokus.se/articles/559318d08e0e7405af0008ed-kaffesok?4d712446b9cb462141045f79-1
Om du orkar: Äter hunden färskfoder så lägg det i en påse, klipp några små hål och dra ett matspår. Äter den torrfoder så kan du göra liknande fast lägga kulorna med 10-50 cm mellanrum och låta honom spåra. På bakgården/gården eller nått.
Sist jag var sjuk åt jag Alvedon och spenderade flera kalla aprilkvällar på brukshundklubben, det resulterade i att jag hade feber i totalt 9 dagar, fick så mycket skäll av sjukvårdsupplysningen och mådde skit långt efter, inte att rekommendera 😟
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Har du tillgång till gräsyta/ annan öppen naturlig mark? Om din hund äter torrfoder så ta och släng ut maten på gräsmattan eller var det passar och stå still medan hunden letar upp sin mat :)
Oftast tar pojkvännen hunden.
Det beror på, men hundar som bor hos mig har alltid rätt till en långpromenad per dag.
Igår låg jag med migrän och även pojkvännen var slut, jag körde lite nosework när jag började känna mig bättre och sedan gick vi alla ut på en mellanlång promenad, med bland annat sökruta och liknande.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Jag skulle nog så långt som möjligt försöka lära hunden att när jag är sjuk så blir det en lugn period, och det ska kunna fungera. På längre sikt hade jag nog bett nån vän rycka in och sysselsätta hunden mer, alt. hjärngympa inomhus / fodersök gräsmatta… Men som sagt, i huvudsak tänker jag: Jag sjuk=hund ska gå in i en viloperiod, och då får det vara tråkigt helt enkelt.
Men det kan ju också bero lite på att jag inte oroar mig så mkt för detta, har nog varit sjuk mer än en vecka i sträck ungefär två gånger senaste 10 åren.
På måndag går vi ur vår helt frivilliga 2 veckor långa semester. Han blir också lätt stressad, och vet inte hur han ska hantera saker. Då får man tvinga honom att lära sig att ha tråkigt.
Semester = på sin höjd går vi en gammal vanlig promenadrunda och så får han springa lös i sitt gamla vanliga hägn. Det blir inget mer än så. :)