Rädd/nervös hund.
Hej alla. Jag har en shih-tzu på 3 år och vi har ett ganska frustrerande problem. Allt började bär grannen flyttade in ovanför oss. Lady som min vovva heter tyckte inte om ljuden framför allt borrningen i betongväggen. Dumt nog och jag vet med mig att jag gjorde fel var att jag ömkade henne. Men gjorde ändå inte så stor grej av det. Problemet är att min granne är en sådan som aldrig blir färdig och senast idag borrade han igen. (De har bott där i minst ett år.) För drygt två månader sedan så hände något i Lady och hon blir rädd för minsta lilla ljud. Grannen kan skratta lite högt eller spola toaletten och Lady blir vättskrämd. Hon darrar och flämtar och vill bli upplyft. Det känns som om hon har fått en personlighetsförändring. Däremot är hon inte rädd för åska, skott, borrningar i min lägenhet eller höga ljud ute. Men just de ljud som kommer från grannen kan "förstöra" henne en hel dag. Jag har även försökt få tips från "proffs" men de kan inte förmå sig att ens svara ett 'tyvärr jag kan inte hjälpa dig'. Vi kan inte flytta och de är inte rätt att hon ska ha de så här i fem år (och jag orkar det inte..) Någon som har ett bra tips?
Hur är hennes självförtroende i övrigt? Vad är det bästa hon vet (leksak, mat, godis, vatten?)
Hur blir hon när hon reagerar på ljuden, i detalj? Skakar hon, kryper upp i din famn? Blir okontaktbar, ointresserad av allt, försöker fly?
Vad gör/hur reagerar du i dagsläget när hon blir så där rädd? Finns det möjlighet att prata med grannen få dom att låta samtidigt som du kan kanske öva trix eller annat liknande så du är beredd på ljudet och kan distrahera henne?
Har ni testat henne för fästingburen sjukdom?
Hur berörd är hon? Kan du få hunden äta när grannen borrar? Rädsla är svårt då det ofta eskalerar och blir värre! Annars kanske klassisk betingning kunde fungera! Hon får gobitar hon gillar när grannen stökar! Alternativt ska du inte bry dig om henne, för då tror hon det är farligt! Kan du prata med grannen kanske och ta med dig hunden dit ?
Tack för att ni tog er tid att svara. 🙂
Det bästa hon vet är att leka med sin bror. (Men det är svårt att leka i en etta och man en bror som inte alltid är leksugen.) Hon är ganska "på" när hon träffar andra hundar och människor. Hon älskar barn och katter.
På frågan hur hon beter sig eller hur berörd hon blir när hon blir rädd. Så är det vanligast såhär: Hon rycker till, stannar upp och lyssnar (hon håller nästan andan), börjar flämta och skaka/darra och kommer fram till mig. (Om det är när jag ligger i sängen så väcker hon mig och går sedan fram till ytterdörren.)
Eftersom hon flämtar så mkt så kommer hon tillslut drägla. Hon slickar sig också mkt runt munnen och näsan.
Hon är fullständigt ointresserad av allt annat än närhet. Det går inte distrahera henne med godis, eller träning.
Grannen kan göra ljud ifrån sig tidigt på morgonen och Lady är inte intresserad av mat förrän fram på middagen eller ännu senare.
Jag har försökt prata med min granne i andra sammanhang angående ljudnivån, men känner inte att han förstår, eftersom att det fortsätter. (Jag har även pratar med ordförande i föreningen vi bor i, som skulle ta ett snack med honom.)
Majken! vi har inte testat henne eftersom jag inte har tänkt så långt, eller ens visste att de kan ha en koppling. Jag ska ta kontakt med veterinär så snart jag kan!!
Jag får ignorera henne i helgen och se om ge gör det lättare för henne.
Ska jag knuffa bort henne när hon krafsar på mitt ben eller fåtöljen?? Eller bara låta henne vara?
Har du försökt avleda redan när hon rycker till?
Det låter som hon är väldigt berörd! Prova sätt på musik när grannen stökar! Kanske får du dra på! I övrigt strunta i henne! I bland kan det vara bättre att vara mitt i, t.ex hade en hund som var skott berörd! Det var ett elände på nyårsafton, då gällde det överrösta oljudet, smällarna med musik! Sätt in fetvadd i öronen på hunden, det dämpar! Min hund gillade heller inte åska, men blev lungnare att vara mitt i😀, alla mina andra hundar har varit skottfasta, Rädda berörda hundar gräver ner sig och jag vet att "man" tränat hundar genom att svälta dem och sedan smällt och hunden gräver ner sig flyr, men tillsist tar hungern över och hunden flyr ej längre utan äter lungt, trots det smäller. Ganska grymt! Kan tycka men det var bara ett exempel!!!!! Men prova fetvadd i öronen och sätt på musik och nonchalera hunden!

Är du hemma hos henne på dagarna? Jag hade nog börjat med att ignorera, kanske gå upp och göra något annat typ dammsuga eller plockat med disken. Efter en stund kan du kanske ta ut henne på en promenad så att stressnivån lägger sig lite igen? Jag tänker som så att om du uppmärksammar gör du en sak av det. Men börjar du uppföra dig annorlunda och putta bort henne när hon egentligen bara söker trygghet så gör du också en sak av det. Bäst är nog att bara försöka pyssla med annat, gärna saker som låter och som hunden inte reagerar på. Ingen hund mår bra av att vara rädd och stressad under en för lång tid, eftersom den då tenderar att bara lägga på sig och lägga på sig tills stressen blir för hög. Därför tänker jag att promenaderna kanske kan fungera som en paus för henne där hon får en chans att återhämta sig. Ska du avleda med lek eller godis måste du först och främst se till att det har ett tillräckligt högt värde, hunden ska älska sin belöning och inte kunna motstå den. Har belöningen ett lågt värde och du alltid presenterar belöningen vid obehag riskerar du att belöning = obehag. Du kan försöka bygga upp ett större värde för belöningen, men gör då detta till en början när hunden inte är rädd.
Jag har en tik på 27kg som kryper upp i knät om hon blir rädd, Hon är rädd för flugor och olika ljud, Dom har borrat och donat där jag bor i över ett halvt år nu för att dom bygger ut ALLA balkonger, Och vissa dagar sitter min hund bara å skakar och flåsar och klänger på mig, Ungefär som du beskriver att din hund gör, Är jag sjuk/trött/hängig brukar jag sätta på "relaxing dogmusic" (youtube) på högt ljud, Och försöka ta det lugnt själv, Jag ignorerar inte henne, och jag knuffar inte bort henne, men jag försöker visa att ingen anann bryr sig och det är ingen fara. Nu har jag två hundar så tar jag fram en leksak blir det ofta lek, Och blir det lek tänker dom på annat, Så det ser jag som positivt. När det är som värst och hon är okontaktbar (dock tar hon alltid emot godis) så brukar jag ta en promenad med båda hundarna.. Dock är ljuden här så höga att hela lägenheterna skakar och det är inte bara någon timme om dagen, dom börjar 7 på morgonen och slutar runt 16, ibland fortsätter oljud för då ska grannar borra, renovera eller föra oljud, Så jag är påväg att bli galen..
Jättebra om du gör en koll hos veterinären. Det är det första man bör kolla vid förändrat beteende.
Lady är hemma hos min mamma på dagarna eftersom att hon jobbar kväll. Men ibland måste de lämnas ensamma, då väljer jag sällan att stänga in henne hemma hos mig eftersom att jag inte vill komma hem till en rädd hund.
Jag har inte tänkt på att avleda henne när hon rycker till på dagtid eftersom att jag gör annat. Jag försöker själv att inte reagera på ljudet, eftersom att jag i perioder suckat varje gång. Men när vi ligger i sängen försöker jag lugna henne genom att krafsa henne eller säga till henne att lägga sig igen (jag vet att de låter väldigt mänskligt) det hjälper 3 av 10 gånger.
Jag får prova mig fram lite, ignorera och sedan distrahera oss med att göra något annat och byta miljö. Sätta igång "relaxing dogmusic" på ganska gör nivå.
Nu har jag också bokat tid hos veterinären.