Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 1119 ggr
smellcaramell
0

Avmaskning

En sak jag har reagerat på ofta när man kollar ex. blocketannonser är att många skriver "säljes enligt skk:s regler, chippade,avmaskade …"

Men man avråder ju allt som oftast från att avmaska i onödan och ändå avmaskas extremt många hundar(och katter för den delen) innan de flyttar från uppfödaren. Är det bara oseriösa uppfödare som gör detta eller är det på allvar en regel från skk att hundarna ska avmaskas innan flytt? Känns ju som fel att det skulle vara ett krav att avmaska när man ska undvika avmaskning i onödan 🤔

Vattnadal
3

Valpar har mask, så de måste avmaskas. Sen avmaskar alla olika många gånger.

Vi har avmaskat vid 4 v, då har det kommit en del spolmask i bajset. Har det varit massor, har vi kört igen vid 6 v och sedn nån dag innan flytt. Sista kullen kom det väldigt lite döda maskar vid 4 v, så de avmaskades bara igen innan flytt.

Vet att det finns de som avmaskar vid 2, 4,6 och 8 v.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

smellcaramell
2

#1 Känns skumt att man i mångt och mycket alltid förespråkar "kolla masken" innan avmaskning men för hundar är det ett krav att de ska avmaskas flertalet gånger innan flytt vid 8 veckor, är man inte rädd att maskarna ska bli immuna mot maskmedlet? 🤔 Är ju själv inte så insatt i avel men detta är något jag reagerat på, speciellt i och med att jag också befinner mig i "hästvärlden" där man alltid tar ett "kolla masken" innan man avmaskar..

[fritte1974]
1

1 håller med oftast har valpar katt ungar mask

Lona
0

Man avmaskar ofta även föl och unghästar mer eller mindre rutinmässigt, i alla fall hos större uppfödare/stuterier där smittrycket är högt. Vad gäller valpar så har de som sagt ofta mask och parasitangrepp gör förstås större skada på en växande individ än en som är färdigutvecklad. Däremot bör man välja ett milt avmaskningsmedel och inte ett av de kraftigare bredspektrumpreparaten, dels för att valpmagar är känsliga men främst för resistensrisken. Vi är väl snart i samma läge med hundar som med hästar, att preparaten blir receptbelagda.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

russin
1

Att använda ett kolla masken t ex på en tik som ska ha valpar är tämligen värdelöst.  Det kan bara kollas efter parasiter i just mag-och tarmsystemet. Spolmask kapslar även in sig och aktiveras av just dräktighet/födsel och utsöndras sen i modersmjölken - därför avmaskas valpar. Avmaskning tar nämligen bara masken i mag-och tarmsystemet.

Jag har rejält avmaskade vuxna hundar och som inte har mask i mag-tarmsystemet, men nog tusan finns det spolmask lite spolmask hos valparna när dom avmaskas. Inte mycket, men det räcker med en för att det ska bli fler.

Jenny82
0

Det är viktigt att avmaska valparna (främst före leverans). Valpar har nämligen mask och bör avmaskas ett flertal gånger under sin uppväxt. Vi brukar rekommendera att valpköparna avmaskar valparna åter igen vid 12 veckors ålder. Sen anser jag inte att man bör avmaska vuxna hundar om inte märkbara tecken på att hunden har mask. Avmaskar man för ofta kan masken bli resistent mot medlen. Avmaska aldrig i förebyggande syfte (bara för att) utan främst om märkbara symptom tecken förekommer på hunden. Nu tänker ju såklart alla olika gällande avmaskning men detta är bara mina egna ord.