Vädertåliga hundraser
Har funderat på det här med hundraser som klarar av att vara ute i ur och skur. Jag har en cockerspaniel och jag har upplevt att de har mycket dålig päls för att vara ute i alla väder. Pälsen är som en svamp, suger upp allt vatten och blir blöt inpå huden och blir lätt kall på grund av detta. Det behöver inte ens regna det räcker med att det är blött i gräset så blir han genomblöt.
Så ge exempel på raser som skulle klara av att hänga med i stallet i några timmar eller följa med på en hästtävling som vara en hel dag med relativt mycket stillasittande även i regn och snö och dåligt väder utan att frysa. Helst utan täcke, men om det är orealistiskt och klarar det med täcke hade det ju med fungerat. Aktiviteter som camping, paddling, pulka och sådant skulle med behöva klaras av i alla väder.
Någon ny hund är inte aktuellt nu, men spekulerar bara för framtiden. Andra krav går bort nu, vill bara ha förslag på vädertåliga hundar!
Japansk spets, samojed och andra spetsar.
Retriever raserna upplever jag som extremt väder tåliga.

Håller med om spetsarna. De är vädertåliga.
Keeshonden älskar kyla och snö, däremot är den inte så förtjust i riktigt varma och soliga dagar.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Retrievers, huskys, spetsar, aussie, terrier?
Gissar på att spetsar och raser framavlade för att vara ute länge och valla/vakta/bo med boskapen borde vara vädertåliga..
Vad vill du göra mera TS?
Ser att ''min'' ras tipsas om och kan säga att ta med dem till stallet, hästtävlingar eller dyl skulle inte fungera.
Tror mer på en mer lydig ras än de självständiga raserna.
Retrivers håller jag med om.
Aussie eventuellt, kolla med Fishering.
Sen beror det som sagt på vad du vill göra mer samt mer önskemål och krav.
Camping, paddling och pulka klarar många raser av. 🙂 Men vad mera? som sagt, hur mycket jakt ska hunden ''få'' ha? Ska du kunna ha den lös i stallet ex? Hur mycket aktivitet i vardagen (man är ju inte å campar varje dag) ? Vill du ha en hund som har hög will to please? Av och på knapp?
**Som sagt beroende på vad du mer vill göra med hunden så skulle jag nog tipsa om
**Flatte
Golden
Spaniel hundarna
Vit herdehund
Collie
Bearded collie
Tollare
Labrador
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Schäfer.
Jack russel, Schnauzer, Cairnterrier, Vorsteh, Schäfer, Labrador
Tack så mycket för alla tips! Ni får gärna komma med specifika raser och era upplevelser av just den rasen också om ni vill och har några, alltid intressant :)
#7 Som sagt "Andra krav går bort nu, vill bara ha förslag på vädertåliga hundar!". Jag känner att jag själv är kapabel till att sålla bort hundraser som i övrigt inte passar min livsstil. Ville bara höra vad folk har upplevt som vädertåliga hundar.
Du får gärna utveckla spaniel hundarna. Då jag som sagt själv har en cocker och anser att de inte alls är vädertåliga. Hade regnat och var bara blött i gräset, lämnade honom i transporten en stund på en tävling med en handduk, när jag kom tillbaka låg han och skakade. Det är inte vad jag kallar vädertålig.
Du får gärna utveckla varför det inte hade fungerat med en… någon form av polarspets har du va?, i stallet och på tävling? :)
#10 Jag har Siberian husky 🙂
Min kompis har Spaniel hundar
https://www.instagram.com/molleohugosmatte/
En annan vän har blandras med Springer spaniel och han är då ute i ur & skur utan problem. Både i snö, regn och rusk!
Överlag tror jag mycket på Golden eller Flatte faktiskt.
.
Åh Cocker, mitt ex mamma har en Cockertik. Hon hette eller ja heter Vizla. Jisses vilken söt liten tös. Lite dumsnäll också var hon minns jag 😃
.
Riesenschnauzer skulle säkerligen också funka.
Kelpie med.
Aussie tål också ''väder och vind''.
Dalmatiner vet jag inte hur mycket kyla de tål, men med täcke så säkerligen en hel del om de inte tål utan täcke vill säga.
Vet en kille som har 2 Dalmatiners och hans flickvän har hästar och är ute på tävlingar ''jämt'', dom är med i stallet, på ridturer etc. och stortrivs.
Eurasier.
Finsk lapphund.
Lapsk vallhund.
Shiba.
Akita.
Lajka.
Samojed.
Karelsk björnhund.
.
#11 Menar du då promenader? För promenader går bra med min också i alla väder, men det är mer när det blir stillasittande som det blir problem efter som han blir blöt hela vägen in till huden och kyls därför ner fort när han inte är i rörelse :)
#12 Det är en rätt bra beskrivning av en cocker ;)
#13 Tack så jätte mycket, precis sånna tips jag ville ha :)
Lägg upp bild på din lilla vovve! Dom klarar av både promenader och vara stilla. ☺
.
Riesenschnauzer och dvärgschnauzer vet jag iaf är tuffa i alla möjliga väder, särskilt om de får ha lite päls på sig. Kanske att dvärgarna inte är perfekta för att vara för stillasittande om det är kallt, då de ändå är ganska små.
Annars måste väl Komondor, Puli, Bergamasco vara några av de mer vädertåliga raserna?:D
#17 ja lite så, känns som de har en sjujädrans "isolering". Och utseendet kommer väl från början av att de i princip levde utomhus med boskapen (tänker jag?).
Men bortsett från det så måste väl polarhundarna vara bäst anpassade, som sen långt tillbaka och än idag bor utomhus, ofta året runt?
#18 Ah jag tror med det så då borde de ju tåla alla väder och så :3
Ja polar hundarna är ju uppenbara, många av dom lever ju ute dygnet runt. Men tänker att de har ju alltid tillgång till skydd, de lär ju inte vara ute i spöregn i 3h eller så de lär ju ta skydd. Så tänker blir de nedkylda och kalla om de är ute i ösregn i någon timme?
Generellt sett skulle jag säga spetsraser, inte spaniels och dyl då de har opassande pälls som det ofta samlar skit i, blir blöta in på kroppen, får lätt öronproblem mm mm mm
Bästa stall- och friluftshunden jag haft var utan tvekan min isländska fårhund. Hon var som klippt och skuren för den typen av liv; perfekt päls för alla typer av svenskt väder, gillade att vara ute och funkade suveränt med både folk och fä. Hon älskade att drälla omkring i stallet/på gården där jag jobbade ett tag och hade ett naturligt förhållningssätt till de andra djuren. Hon hade till exempel respekt för hästarna men var inte rädd för dem och höll sig av sig själv på lagom avstånd. Hon var även med när jag red. Mina cairnterriers har varit helt ok stallhundar men något känsligare vädermässigt. En nackdel är att de är alldeles för orädda och gärna springer runt benen på hästarna, det är dessutom lättare att hålla koll på en något större hund. Labbarna funkar ok men jag tycker faktiskt inte att de är SÅ vädertåliga. I synnerhet Nikka fryser rätt lätt, trots att hon gladeligen skulle ligga hela dagen i en isvak om hon fick. Labbar skall ju dock ha en rejäl och värmande underull vilket en del jaktlabbar dessvärre saknar, de har ju ofta heller inte samma späck som många showlabbar tyvärr har. Jag tycker också att det tar rätt lång tid för en labbe att torka om den väl blivit genomblöt. Visst kan man slänga på en frusen hund ett täcke men inget går upp mot en riktigt funktionell päls och där ligger spetspäls i en klass för sig.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Jag säger långhårig collie. Hade am cocker innan och han blev blöt och frös för minsta lilla och samma med taxen. Colliesarna däremot fryser aldrig. Hade min hane fått så hade han legat ute i snön hela dagarna utan problem. Känner flera som dessutom har sina med i stallet.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Berner Sennen. Blir inte genomblöt i första taget och torkar snabbt. Men jag rekommenderar inte rasen p.g. sjukdomsbelastningen.
Har en finsk lapphund och pälsen är verkligen gjord för att vara ute. Blir sällan blöt in på huden, torkar snabbt (då ramlar även den mesta av smutsen av) och fastnar sällan någon snö. Jämfört med familjens sheltie som blir dyngsur, luktar blöt hund i flera timmar, smutsen fastnar och på vintern fastnar snöbollar under både tassar, ben och mage…
En undran - de hundar som tål kyla väldigt bra, hur fungerar de i värme?
Kan bara svara för polarhundarna och de är mer känsliga för värme än för kyla. Men även de kan njuta av att sola sig på taket av en hundkoja.
.
Exempelvis så har jag aldrig oroa mig för att köra mina i för sträng kyla. Dom bor utomhus och har bra päls allihopa. Det är snarare jag som kastar in handduken om det är kallt utomhus. Dom kryper bara in i en hundkoja eller gräver ner sig i snön och njuter…
Med värmen är det kruxigare och ständigt en diskussion bland polarhundsägare. Dock är Marlene en oerhört smart kvinna och vi tackar för hennes närvaro på jorden, hon kör aldrig hundarna då det är över 14 grader. Hundarna riskerar att gå varma då. Vilket man liknar med känslan och riskerna som att lämna en hund i en varm bil. Jag går på samma linjer som hon gör. Aldrig över 14 grader.
Sen spelar ju luftfuktigheten in också en del.
Sen är det ju skillnad på att låta en hund gå promenad eller bara hänga med och att låta hunden arbeta. Jag skriver ju ovan om då hundarna arbetar naturligtvis.
.
Kan inte ni som har rasen själva som ni rekommenderar lägga in bild också på era fyrbenta så vi får se skönheterna? 😃
.
Kan bara berätta om de hundar jag upplevt/varit med.
Schäfer (långhårig, renrasig), Samojed, Blandras alaskan husky(hann ej uppleva kyla med honom), Blandras Schäfer/labrador, Blandras Ridgeback, Malinois (ej upplevt kyla med honom ännu), Finsk lapphund(ej upplevt kyla).
Alaskan huskyn blev dyblöt, Otroligt jobbig att torka + fällde så pälsen var blöt och fastnade överallt, Han tålde värme helt okej, Blötte dock ofta tassar/mage/bröst för säkerhets skull.
Schäfer, Varit med honom och ofta har han varit på fontäner, nere i vatten, och aldrig riktigt ute där det är torrt, Klarat det bra, Blir dock väldigt blöt, svårtorkad, Kyla har inte varit några problem.
Samojed, Kylan har inte varit några problem, Regn har inte varit några problem, tror dock värme har varit problem men inga större problem (bara inte att han ska anstränga sig då, vilket många hundar inte ska). Lagom att torka, Men ofta lite fuktig efteråt, Inte lika illa som dom flesta andra dock.
Finsk lapphund, Värme var väl inte det bästa, Blev hon blöt var hon blöt, Kunde torka,torka,torka var fuktig/dyblöt på många punkte rlångtid efteråt.
RR korsning, Fick värmeslag när vi gick en promenad, Doppade tassar under promenaden och gick även med min tik som inte fick värmeslag, Fick ha täcken på vintern (vet dock inte om hon var så påverkad av kylan). Lätt att torka, Men var fuktig.
Min egna Schäfer/labrador blandis, Funkar toppen i värme, Har aldrig haft problem med kyla förns förra året, tror det var för mycket salt på vägarna, hon började halta så jag köpte skor åt henne, behöver inte ha täcke (hon stör sig mer av täcke, och täcke harhon för att jag ska slippa torka lika intensivt). Lätt att torka, Men är fortfarande fuktig efteråt. Skulle dock aldrig sätta henne iflera timmar ute i kyla, Varken henne eller någon annan hund, Speciellt inte min tik, hon hade UVI som valp. Hon har varken schäfer eller labrador päls dock.
Malinois, Klarar inte värmen alls (ärdock en valp), blir slut av ingenting, dricker mycket. Har inte reagerat vidare på blåst eller regn ännu (förutom en gång när han var liten och blev rädd för regnet), Superlätt att torka av och är istortsätt torr när det är klart (om man då orkar hålla fast han och torka färdigt en bitande maligator).
Man kanske köper sig en individ som ska kunna hantera kyla/värme, men inte får det, Eller så får hunden någon biverkning som värmeslag/UVI. Det man kan tänka på är väl att hunden inte ska ha långa hängiga öron (dom brukar ofta vara lite känsligare). Trimraser tror jag blir blötare lättare och svårare att få torra, Kan dock inte uttala mig helt. Spetsar av vad jag upplevt blir otroligt blöta, Och dom brukar även fälla på det, så det är inte bara blött utan även blöt päls som slickar sig i varenda vrå.
Jag skulle dock säga Jackrussel, Dom skulle nog passa bra i stallmiljö, Har sett mång ha krusslar i stallet, Dom är ofta små, lätta, inte ivägen, Smarta, Sitter gärna och väntar, följer gärna med m.m.
Gav väl inteså mycket förslag nu, men berättade vad jag upplevt iallafall 😃
#31 Ren nyfikenhet, vart kom Alaskan hunden från? 🙂
Oj just ja vi skrev i PM förut va?🤪
.
#32 Yes det gjorde vi! Mitt ex köpte hunden av en privat person när hunden var 2år så tyvärr vet jag inte exakt vart han kom ifrån 😕
Min islandshund fixade även värme bra, det har faktiskt alla mina hundar gjort även om jag inte tränar dem hårt när det är en bit över 20°. Det är nog i och för sig mest för att matte tycker att det är jobbigt förstås… Ridgebacken var den som tålde värme bäst men det är väl inte så underligt - i synnerhet som mina andra raser (islänning, cairn och labbe) är framavlade i länder där det kan vara ganska ruggigt väder om än inte snorkallt. Var det kallare än 10 + så ansåg hon att det var dags för täcke, sista sommaren tillbringade hon jäsandes i solen i 25° värme, iförd sitt Back on Track…
Tack för input och tips!
#31 Bra inlägg, uppskattas mycket! Så du skulle säga att samojeden var bäst vädertålig och torkade bäst osv av de du haft? :)
Tror du jackrusseln fungerar bra i alla väder då och inte blir kall? :) Har dock lite svårt för jackrussel då de är terriers och sett alldeles för många dåliga understimulerade hyperaktiva nästan neurotiska små rent ut sagt kräk till hunda(Ägarnas fel dock) så känns som lite mycket hund och en stor utmaning med en jack russel typ x'D Inte alls fått intrycket av att de fungerar bra i stall x'D
#35 De jag träffat har klarat det mesta, man tror inte det men det är stenhårda hundar. När jag var yngre såg jag många krusslar i stallen och dom skötte sig jätte fint! Jag tror de flesta hundar funkar bra i stall sålänge dom får en viss "vana" vid det sens start. Men ja dom är en utmaning, precis som schäfer, aussie, rottis, och dom flesta lite mer krävande hundarna, men jag tror det skulle kunna funka.
Ja samojed och min blandras är de jag tycker passat bäst i alla väder, Min malle är ännu valp så kan nog inte döma han så hårt på vad jag upplevt.Man får dock ta i tänket att är en hund av "långhårig" sort ute länge i regn eller snö KOMMER den bli blöt, det kommer ALLA hundar bli, kanske är lättare att torka av en jackrussel dock (mindre och fastnar inte lika "djupt" i pälsen). Men det går ju att jämföra så med det mesta, Rasen som har mest vattenavstötande päls kanske inte är lämpligast för situationen.
Om man bara ser till mentaliteten på vilka hundar/raser som passar som stallhundar så upplever jag att raser med vallhundsbakgrund ofta funkar fint. Även om de sannolikt skulle vara ganska mediokra som vallhundar så har de en naturlig följsamhet och ofta även ett bra sätt att umgås med andra djur på. Jack Russell är visserligen en "klassisk stallhund" men jag tänker att de nog ofta dels är för orädda för hästarna (stor skaderisk), dels har rätt mycket jaktlust. Det kan vara svårt att ha såpass lydnad på dem att de kan gå ich "drälla" i stallet utan att hitta på ofog eller att kunna följa med på en ridtur där man trots allt har en begränsad kontroll över hunden.
#36 Egentligen har jag inget problem med att hunden blir blöt eller att det tar lång tid att torka, sålänge den inte börjar frysa på grund av det. Det är ju det viktigaste, att hunden inte fryser och klarar av att vara ute längre stunder även stillasittande i alla väder :)
#37 Precis den uppfattning jag också fått av jackrussel, men vallhundar var nog ett bra tips. Är vallhundarna generellt vädertåliga eller behöver man sålla bort vissa raser där?
Skulle inte rekommendera "vallhundar" till ett stall om man inte har intresset övrigt för en "vallhund" (jag tänker aussie, bc, belgiskvallhund, m.m.) Eftersom dom har en mycket lättare tendens till att just vilja valla, Och dom har inte alls en viss respekt för andra djur, Det är något många kämpar med dag ut och dag in. Dom är ju helt enkelt till för att valla och så kommer boskapsdjur dom bara ska "se på", det är ungefär som att ta med en jakthund ut i skogen för att den ska "kolla på dom fina djuren" dom är avlade för att reagera på ett visst sätt. Kanske var ett dåligt exempel, men jag har feber är är jätte sjuk så är snurrig nu. 🤪
Har man dock intresset och ger en hund exakt vad den kräver och sedan tar med den till stallet är det ju helt klart inte samma sak, Men har man helt enkelt en hund som är en vallhund är det fort fort fort man ska börja träna dom med "boskapsdjur" eller andra djur öht, Vissa klarar det finfint, vissa klarar det aldrig.
#39, Ok, där har vi helt enkelt olika erfarenheter och åsikter :-) .
#41 , Sååå fin <3. Visst är det samma Milou som i SIFKs Facebookgrupp :-) ?
#42 Åh, ja det är samma Milou :D