Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 1772 ggr
DoroteaC
3

Ännu en tjatig ras fråga...

Hej!

Mitt första inlägg på denna sida men har läst en hel del. Tex läste jag nyss en tråd ang. inlägg ''vilken ras passar mig''. Och insåg att jag vill ju faktiskt ha hjäp med just detta. Så ni som tycker folk som frågar är jobbiga behöver inte svara ;) Jag har dock tagit till mig vad ni skrev och ska försöka vara övertydlig och ärlig med vad jag vill ha.

Funderar på valp till nästa år. Min första renrasiga blir de då. Min första hund var en chiuaua/ powder puff (kines med hår).  Som jag mest aktiverade med trick träning, leta godis i gräset och skogspromenader.(finns inte kvar längre*) Min andra hund är en mellan stor fd spansk gatu hund. Och även min tredje va från samma organisation.  

Jag har nu fått upp ögonen för mer lydnad och agility.  Men min ''stora'' tjej som jag tränar lydnad med (och gått kurs) är väldigt osäker. Vi har jättekul när vi tränar men nya situationer, höga ljud och mycket folk är = panik för henne. Har haft henne i 3 år och hon blir 4 nu i oktober.  Hon har blivit bättre sedan hon kom men jag tror tyvärr att de ligger lite i hennes gener också. Så att ta ut henne på  tävlingsbanan känns inte bra alls… Vi har ju ändå kul hemma, ute etc när vi tränar. 

Men nu vill jag ju testa på det här med tävling. Min lilla vovve har inte alls samma atityd till lydnaden som min stora men agility kan nog vara något för henne så dt blir nog en kurs nu till hösten.

Men nu börjar det krypa i kroppen efter att få ha en valp från början, att miljö och socialträna mot att kunna tävla senare. 

Jag har en son på 6 år och en sambo, vi vill inte ha fler barn men hundar älskar vi. Och har tid för. 

Jag söker:

Gärna lättlärd och arbetvillig
Helst ganska ointresserad av främlingar (golden och labbe passar inte riktigt mig)
Om de går, gärna mindre jaktlust, eller jaktlust som är ''lätt'' att styra upp. då jag är i skogen varje dag och med träning gärna vill kunna ha dom lösa.
Päls spelar ingen jätteroll, men gärna inte för mycket i ansiktet, jag gillar att kunna se min hunds ''mimik'' om ni förstår, känns svårt med värsta skägget och ögonbryn ;) Och helst inte strävhårig.  Annars är jag helt öppen för förslag. 
Jag har varit inte och läst om alla möjliga raser, allt från sällskap till vallhund, så det är mest egna erfarenhet jag är ute efter då det inte alltid är som det ''står'' Jag är ju van vid få ''lära mig'' vad en individ behöver då jag inte ens vet vad mina spanjoerer är för raser, haha!

Blev jätte lång nu, hoppas någon orkar läsa!  :P
MVH

[thildaaaa]
1

Jag läste kanske lite för fort, men såg inget om storlek? Min första tanke är shetland sheepdog, enmanshundar typ(i alla fall inte superintresserade av främlingar) snabba, smarta, inte massa päls i ansiktet, vill jobba :)

DoroteaC
0

#1 Storleken spelar ingen större roll, därför jag inte skrev något om de, Ska läsa på om den, tack! :)

Herveaux
8

Jag tycker "Vilken-ras-passar-mig?"-trådarna är roliga att läsa och svara i, men det känns däremot som att jag är den som låter som en tjatig, repig skiva…
Återigen tycker jag att Sheltie passar in. 😂

// Harley

DoroteaC
0

#3 Haha,  😂 Får läsa lite mer om dem, några personliga erfarenheter? Man kan ju läsa på hur mycket som helst på vissa raser men ändå känns det inte som man vet så mycket om dom egentligen?

Changrila
4

Här kommer en till som tänker att sheltie kan vara en bra hund ;) Var dock noga med att kolla mentaliteten på uppfödarens hundar då det inte är allt för ovanligt med osäkra shelties. De ska inte vara lika "älska allt och alla" som tex golden retriever, men ibland slår det över åt andra hållet istället. Kolla även så att uppfödaren avlar på ögonlysta hundar. Jag har för mig att rasklubben har krav på att uppfödarna ska använda inte "allt för dåliga" hundar i avel för att få valphänvisning via hemsidan, så ett bra tips är att kolla  där.

Vill du kolla in specifika hundars meriter, hälsoundersökningsresultat m.m. så görs det lättast på http://hundar.skk.se/hunddata och vill du få en översikt över hela raser så kollar du på http://hundar.skk.se/avelsdata. (Det går att kolla specifika hundar på avelsdata också, men jag tycker att det ibland är lättare att få fram det på hunddata)

Se till att ta dig tid till att hitta rätt hund också. Nu har du ju hund sedan tidigare och vet att de är olika, vet säkert att uppfödare är olika osv, men gå även på magkänslan när det gäller uppfödare, köp inte en valp "för att den råkar finnas nära och är osåld" utan köp en valp först när du hittar någon som är riktigt bra. En bra hund är värd att vänta lite på, hundägandet blir så mycket roligare och enklare när allt fungerar bra :)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Herveaux
0

#4 Håller helt med dig där! Jag har inte ägt en Sheltie själv, men jag har träffat en del på promenader och umgåtts med ett par på hunddagisen jag jobbat på.

Alla förutom en har varit glada, roliga och lättsamma hundar som gärna hittar på saker men som inte kräver mycket för att vara en harmonisk hund.
Dom har varit lätta att motivera till träning och har snabbt fattat vinken vad övningen går ut på.
Pälsen har - enligt ägarna - inte varit så krävande som den ser ut.
Sheltisarna jag träffat har varit framåt och nyfikna, men inte så pang-på-sociala som tex Labbe eller Boxer. Några av dom har varit lite pratiga, men inte så svåra att få tyst på.
Jag tävlar inte själv, men det verkar vara en ras som kan gå långt inom spec agility men som ägare har man ingen press på sig att man måste träna massor för att hålla hunden nöjd och glad.

// Harley

alltidnordin
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

#3 Äger en sheltiehane på dryga året! 

Även jag tycker det låter som en ras för er. Det viktiga är mentaliteten - de får inte vara för reserverade/osäkra. Det förekommer vissa ögonsjukdomar, så viktigt att de är ögonlysta. Jag föredrar också att titta HD/ED då det faktiskt förekommer ganska dåliga höfter hos sheltien (av de som är röntgade då). Eftersom det inte är något krav på röntgen så vet man ju sällan hur det ser ut, men tittar man på hunddata så ser man många c-höfter i mitt tycke. 

Annars är det en ras som är väldigt anpassningsbar, rolig att träna med och väldigt väldigt mjuk. Perfekt agilityhund och familjehund, ofta okomplicerade med andra hundar och pälsen är inte så jobbig som den ser ut.

Två bilder på min lille🙂

/ Sofia

TeamBlackShelties på InstagramSkrattar

Lona
1

Jag tycker också att de här trådarna är kul :-) Vilken nivå tänker du dig på tävlandet? Ut och pröva på, ta sig upp några steg i klasserna eller en storsatsning där ni ger järnet? Sheltie är ju en suverän agilityhund som du kan gå riktigt långt med, se dock upp med mentaliteten dom andra redan nämnt. Välj i så fall en kennel som satsar på arbetande hundar och bra mentalitet, inte utställning. Pudel i valfri storlek skulle också kunna vara något. Håller man den kortklippt så är pälsvården inte så jobbig och den ser snarare sportig än fånig ut ;-) . Lite "tuffare" hundar är till exempel dvärgschnauzer och en del terriers. Borderterrier är en väldigt käck ras som man kan ha till lite allt möjligt, det KAN vara en del jakt i dem som i de flesta terrierraser (vissa linjer av BT avlas fortfarande aktivt för jakt) men i alla fall våran kan gå lös för det mesta, dock inte i samma utsträckning som labbarna. Själv är jag ju annars väldigt förtjust i cairnterrier <3. Tror dock att det är lättare att hitta en bra, arbetande BT, de har naturligtvis även bättre fysik för agility mm. Går man upp några snäpp i storlek så finns till exempel schapendoes. Visserligen långhårig även i ansiktet men man jan klippa ner dem. Collie? Gäller i så fall att vara rejält noga med mentaliteten där med. Lancashire heeler? Staffe? Dansk-svensk gårdshund? Edit; Kom på nu att du skrev "helst inte strävhårig" men det är så bökigt att ändra från telefonen så det får stå kvar :-P :-D

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

immobilized
0

Sajtvärd: Barnens ifokus  † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

ifoundnemo
0

Beroende på hur högt du vill satsa i lydnad och agility, så keeshond hade kunnat passa :) oftast lätta att ha lösa (vakthund i grunden) och är oftast inte så intresserade av främlingar. Vår är oerhört lättlärd och tycker det är kul att träna, men tror inte dem genrellt sett kan gå lika långt som andra raser (dem är lite självständiga, vår har vissa dagar när han verkligen inte vill träna - och då tränar han inte oavsett om vi lockar med favoritgodiset eller inte x) - vilket kanske inte är optimalt om man vill tävla på lite mer allvar). Pälsen är väldigt lätt att sköta, brukar vara toppen med barn (vår är hur duktig som helst, har varit från första gången han träffade barn). Väldigt trevliga hundar :)

DoroteaC
0

#5 #6 #7 Läste på skk sida och Sheltie låter som en toppen hund med i stortsett allt jag söker, dock värkar det vara en mer agility hund? Tror ni att dom hade tyckt lydnad är roligt? Har aldrig sett en sheltie träna/tävla lydnad men agility är dom ju grymma på! Går dom all in på allt kanske? 🙂 Visade för sambon och han tyckte kanske att dom var lite små, våra tjejer är 40 och 50 i mank, Jag har ju dock sista ordet då jag tränar 😉 Kan man cykla/springa med dom? Min sambo gör det en hel del och jag med ibland , har ju dock dom andra två till de så det är ju absolut inget måste 😃

#8 #10 Jag har aldrig tävlat förut, Jag vill börja med ''inte så höga krav och mest testa på'' Men jag tycker det är så himla kul att träna och gillar att visa vad jag går för, och att då göra en sådan sak som att tävla med sin hund som ett team värkar så himla kul och jag blir taggad på bara tanken. Så det kan ju säkert bli så att jag kommer satsa mer sen.  Har kollat på Keeshond och Eurasier men det föll lite på den svår motiverade delen. Jag blir motiverad av  min hund och jag vill att min hund blir motiverad av mig, om ni förstår? 🙂

Lona
0

Ojoj, #8 blev rätt fel :-D. Det skulle stå något om att "själv är jag ju förtjust i cairnterrier men det är nog lättare att hitta en bra borderterrier om man vill jobba med hunden, de har dessutom lämpligare fysik. Edit; insåg nu att du skrev att du inte var så intresserad av strävhåriga hundar men det får stå kvar, är så jobbigt att ändra från telefonen." Sådär, vet inte om det gjorde mitt tidigare inlägg vettigare förstås :-P

DoroteaC
0

#8  #12 Haha, 😂 Ja, lite lättare , Träffat en borderterrier för några år sedan, den var antagligen rejält under stimulerad för den var typ hel galen och hängde i mina ben och armar, Detta var på en praktik plats så kunde inte bli av med den på 3 veckor, haha. Självklart är ju inte alla så. Men terrier raserna känns lite ''tuffa'' enligt min egen uppfattnig, kanske är helt fel ute där? Och sambon tycker nog dom är för små också haha. 

Kollat lite på Pudel, det jag läst om dom värkr ju super också, Kanske förstjänar att tittas närmare på även om utseendet inte lockar mig speciellt mycket även om de är kort klippta 😉

kigon
1

#11 De går utmärkta att cykla med, sheltien är en aktiv hund! Lydnad är de också väldigt bra med likaså agility =) Min är duktig på spår. Sheltien är definitivt en ras som man kan motiveras av varandra, de har inte svårt till att ta livet med ett skutt kan man säga Glad Det är väldigt mycket en allround-ras när det kommer till träning. Viktigt med valet av uppfödare, och att det är arbetande avel (agility) och inte bara utställning då psyket på de arbetade hundarna brukar i regel vara bättre.

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

DoroteaC
0

#14 Ska kolla upp de och läsa lite mer, Sambon är uppvuxen med schäffer så han vill nog gärna ha en hund mer åt de hållet egentligen haha, man kan inte få allt kanske 😉

hemul
0

Det varkar som om du tänker vara väldigt aktiv med hunden. Törs man säga Berger des Pyrénées? Tycker mycket av det du vill ha stämmer in. Två varianter, en lång/strävhårig - men jag tycker de har väldigt mycket ansiktsuttryck ändå! Och en med mjukare päls och korthårigt ansikte.

DoroteaC
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Tänkte att jag kan slänga upp bild på våra galningar, tror ni en Shelite passar in hos dessa knäppisar? 😃

ifoundnemo
0

#11, vill du ha en hund som alltid är lättmotiverad (keeshondar tenderar att variera från att älska att träna, dvs. väldigt lättmotiverade, till att inte alls vara på humör, dvs. väldigt svårmotiverade), så hade jag nog satsat på sheltie från en uppfödare som själv är aktiv inom någon hundsport :) väldigt trevliga hundar!

immobilized
1

#17 Absolut !

.

DoroteaC
0

#16 aldrig läst om dessa?  Några personliga erfarenheter? Ja, jag är nog ganska aktiv skulle jag nog säga, svårt att säga själv, men jag lägger ner väldigt mycket tid på mina hundar om man gemför med andra jag känner, mina bekanta tycker jag är knäpp som går ut och tränar lydnad i ösregn eller tar en långpromenad i skogen när det snöat som mest, haha

FiffiD
0

Pumi verkar vara fräcka hundar tycker jag :), men de är kanske lite mer krävande än vad du tänkt dig? Det är iaf en ras som jag själv skulle kunna tänka mig, haha Terrier Brasileiro verkar det också vara lite fart i, och glada i träning. De ska heller inte ha speciellt mycket jaktlust

alltidnordin
0

#11 Jag både cyklar och springer med min, han tycker det är urkul! Så det kan man absolut 🙂 En sheltie blir vad man gör den till, den används väl främst till agility, men funkar inom många grenar; rallylydnad, lydnad, spår, nosework, agility och så vidare!

/ Sofia

hemul
0

#16 Nej, inte direkt, men jag har träffat en del. Googlar du så börjar varningsklockorna ringa högt och ljudligt, men de jag har träffat har nästan samtliga varit jättetrevliga. En hade problem med rädslor, för typ allt. Det är den typen av saker man kan läsa om när man googlar. Rasen kom till Sverige på 90-talet om jag minns rätt. Sedan dess har väl ett visst urval skett här, så det har blivit mer sociala och jämnare menalt. Det är en mycket spännande men krävande ras, så mycket har jag fattat. Den är ingen hund man lämnar ensam dag efter dag medan man jobbar heltid. Däremot ska de visst vara duktiga på att vara själva när det behövs.

Lona
0

#13, Ja, rent generellt så har terriers lite mer "attityd" och jävlar anamma än till exempel shelties och de flesta raser som klassas som sällskapshundar. Personligen tycker jag att det är roligt och gillar deras fysiska och mentala robusthet, det passar mig perfekt medan mina labbeägande kompisar inte fattar varför jag vill ha en hund som inte alltid gör som jag säger :-D . Själv tycker jag förstås att labbar är lite slätstrukna och tråkiga även om jag givetvis älskar min Nikka (jaktlabbe) lika mycket som min terrier. Tur att det finns raser för alla smaker och önskemål :-) ! I och för sig tycker jag att en bra terrier har många egenskaper som man vill ha i en bra brukshund (tänker på att din man haft schäfer) - men bruksraserna är ofta mer avlade på samarbetsvilja än terriers som är rätt självständiga.

hemul
0

#16 Glömde ju skriva det posiva som jag tycker passar in på vad du vill ha. Smarta, lättlärda, följsamma och gillar att jobba och vara till lags. Men också egensinniga och väldigt aktiva. Och otroligt söta. 😉

DoroteaC
0

#21 Tycker det är så himla svårt det här med hur aktiva och krävande hundarna är. Eftersom jag inte ha en ''riktig'' ras att gemföra, min chiuaua/powder puff blandning va ju hel nöjd med lite trix och spring i skogen medans dom jag har nu kräver mer en så, Min stora blir ju 4 år nu så hon är lugn även de dagar vi tar de lugnare,  Och är man sjuk så ligger hon ändå vid mina fötter medans den lilla klättrar på väggarna om hon inte får antingen springa lös i skogen eller ett riktigt ''tänkar'' pass för att va lugn inne. Och i vardagen är det ju inga problem då hon oftast får både och. Men hon klarar sig ju såklart med att vila någon dag då och då. Jag tycker det är kul med hundar som vill jobba, det inspirerar mig till att testa nya saker och utvecklas 😉

DoroteaC
0

#25 Ja, otrolig fina är dem verkligen! Det låter ju som en ras jag skulle kunna tänka mig. Kom håg att jag googlade dom ett tag tillbaka och hittade så mycket ''fel'' så jag blev avskräckt.. Men det finns inte så många uppfödare i sverige va?

hemul
0

Det finns en del, ett tiotal kanske. Kolla på rasklubbens hemsida. Ring runt och prata med några stycken. Har träffat några och de var ivf ärliga om rasens för och nackdelar. De vill nog att deras valpar ska komma till rätt hem.

Tror det är så med den rasen att om det blir rätt så blir det fantastiskt bra, men blir det fel kan det bli ett rent helvete. Något jag lagt märke är ivf att de som en gång börjat med berger inte kan tänka sig någon annan ras.

alltidnordin
0

#20 Har träffat ett par Berger. Men inte såpass många att jag kan uttala mig om rasen, men om dessa individer. Roliga träningshundar med mycket fart, men ganska krävande. Lätt till skall (mycket skällande). Fick känslan av att de var ganska flamsiga och flängiga🙂

/ Sofia

DoroteaC
0

#29 Okej, ja det är kanske inte jätte önskvärt.  Min ena spanska är redan ganska så ''pratig'' ibland medans den andra endast skäller till några gånger som ''varning''/ vakt singnal. Flera av mina bekanta har nog aldrig ens hört henne skälla 😛

Lutar just nu mer åt Sheltie,  Finns det någon ras som är lik? Som är kanske något större? Försöker göra en liten lista och presentera för sambon som vi kan kolla igenom. Även om de finns någon som har mycket vakt tex eller kanske lite högre arbetsnivå som jag iaf kan visa för honom och så kanske man tillslut kan kompromisa med stl lite 😉Om man nu ska stryka hår typs ''kraven'' Jag hade kanske de finns fler? Känner ju att man inte kan få allt som 2 personer vill ha i en hund 🤪

tiger tok
0

Japansk spets?

Lona
1

Nu kommer jag inte riktigt ihåg vilka raser som tagits upp i tråden och är för lat för att läsa om den igen men schapendoes kanske? Pigg och käck hund, ställer upp på det mesta men är ingen ren brukshund. Finns några som går riktigt bra i agility :-) . Går att klippa ner om man tycker att pälsen är jobbig, de är faktiskt ruskigt charmiga i kort päls. När det gäller berger så har jag tyvärr inte samma positiva erfarenheter som inläggen ovan. Nerviga och stressade med mycket rädslor även om ägarna köpt från en lovande kull och har erfarenhet av hund. Vet ett antal tidigare bergerägare som gett upp och bytt till någon annan ras, bland annat sheltie ;-) . Däremot så är en BRA berger i rätt händer en riktigt, riktigt bra tränings- och tävlingshund, framför allt i agility.

immobilized
0

Din sambo vill ha en mer bruksinriktad hund?
Hur mycket vill /kan han jobba med hunden?
Vem kommer främst ta ansvar eller blir det 50/50?
Hur är era andra hundar i aktivitetsnivå?

Collie kanske vore något för er.
Finns långhårig och korthårig variant.

.

tiger tok
0

Som #33 säger, collie kan vara bra, men då det finns rädslor i rasen så kolla upp kennlar med arbetande hundar eller hälsa på och kolla om hundarna är mentalt stabila!! 😀 ☺

DoroteaC
0

#32 En vän till mig har nyss skaffat sig en schapendoes, han är nog runt 3,5 månad nu. Hon ska dock ha honom som sällskap, alltså endast långporomenader typ. Och han skäller mycket tycker jag 🤐 Går promenader med hennes hundar flera dagar i veckan  och han kan reagerar inte ens på sitt namn ännu, han är ju dock liten fortfarande. Han är ju söt och så men ändå något som inte klickar för mig där 😛

#33 Min sambo vill ha en ''manligare hund'' haha, men han går nog med på vad jag en beslutar.  😛 Som jag skrev i #21 så vet jag liksom inte hur aktiva mina tjejer är riktigt.. ''Vanliga promenader'' och sök i gräset efter godis räcker inte på långa vägar. Det kan gå en dag kanske men sen märker man på dom att dom behöver få jobba mer.  Så dom är kanske på en skala 1-10 en 6,5 typ? Något mer en medel? Himla svårt 😕 Och jag sköter 'hjärngympan''  till 90% och vi delar 50/50 på motionen 🙂

DoroteaC
0

#34 Har börjat kolla på dom också, dom korthåriga känns ju lite mer ''sportiga'' i utseendet,  Börjat läsa mer om dem nu också! Visste inte ens att de fanns korthåriga, Får man ens säga så som hundmänniska? Haha 😂🤐

immobilized
0

Korthårig Collie är lite skarpare vad jag förstått så kanske vore något 🙂Min kompis har en som hon tränar en massa med. Samtidigt som hunden har en bra on och off knapp.

#35 Testa på lite olika saker med töserna. Drag, rallylydnad kanske vore något?

.

DoroteaC
0

#37 Kör lydnad och ska gå agility kurs om en månad, Både jag och sambon cyklar och springer med dom vilket dom tycker är jättekul med. Och i skogen är vi 1h om dagen. Men min stora har massa jakt i sig så kan inte ens ha henne i långlina utan att tyå stå på den HELA tiden. Så hon får cykla och springa i rastgård för att ''göra av med kropps energi'' Och sen gömmer vi godis och kör som sagt lydnadspass, Vilket hon också gillar. Den lilla är inte så taggad på de dock. 😂

immobilized
1

#38 Testat att dra med den stora tiken? Alltså med dragsele osv.

.

Lighthorse
0

Låter lite som det jag sökte när jag ville ha en hund och jag valde en miniature american shepherd! :)