Beagle. Vem kan skaffa en sån?
Vad bör man tänka på om man vill skaffa en beagle? Det jag främst tänker på är om man absolut måste ha jaktintresse, eller går det att ha en beagle ändå? Går det att ha den till rent sällskap, eller är det dömt att misslyckas? Beagles är ju härliga hundar, men klarar dom av en tillvaro utan en massa drevjakt? Går det att ha en beagle som man bara tränar vanlig vardagslydnad, går långa promenader, busar och myser med? Kanske lägger till viltspår som aktivering.
Det finns ju flertalet jaktraser som inte klättrar på väggarna av att bara vara sällskapshund, med diverse mental aktivering. Frågan är om en beagle ingår där?
Alltså, enligt de jägare jag känner så är beagles (ofta) totalt värdelösa jakthundar då de avlas allt mindre på jaktegenskaper.
Däremot har de fortfarande en extrem jaktlust och envisheten/modet att driva ett vilt djur. De går att ha som sällskapshundar, men jag ser inte poängen med det, finns många andra raser som passar mycket bättre till bus, mys, promenader osv. Är man däremot ute efter en envis och krävande jakthund och man har viltspår som ett stort intresse så tror jag att beagle kan vara ett starkt alternativ.
Måste fråga, varför just beagle och inte en sällskapsras?
[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
En god vän till min sambo har en Beagle och jag tycker inte att han passar som sällskapshund endast. Det finns, som fridarebecka skrivit ovan, bättre rena sällskapsraser att välja på om man vill ha en sällskapshund.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#1 Den frågan har jag också ställt. Det är inte jag som funderar på en beagle, utan en god vän. Jag får inget direkt bra svar, men utseendet och den "mysiga biten" av mentaliteten är väl det som lockar. Mina argument för att inte välja beagle, bl a för jaklusten och att man bör ha lite intressen åt de hållet och att det kanske inte är en bra förstagångshund, faller inte i god jord och får till svar typ att "sånt säger dom om alla raser".
Jag antar att mina argument inte håller eftersom jag själv har en hund av jakttyp (grythund) utan att använda den för det den används för. Jag riktigt känner hur jag sitter där som en hycklare och predikar om hur man ej bör ha jakthund om man ej jagar.
#2 Vad är det som gör att du tycker så?