pinscher
Eftersom jag har sett att det finns dvärgpinscher och mellanpinscher trodde jag även att det fanns ras som hette stor pinscher eller liknande., men när jag skrev det tidigare i en tråd blev reaktionen att den som svarade inte alls förstod vad jag menade. Ungefär som om rasen skulle vara påhittad.
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Har mig veterligen aldrig funnits en ras som heter stor pinscher, eller någon hundras som kallas stor pinscher.
Finns en ras som heter dvärgpinscher, som heter miniature pinscher på engelska, och som jag hört kallas DP, minipin (på engelska), minipinne, och dv.pinscher.
Finns även en ras som heter pinscher, german pinscher på engelska. Den kallades tidigare mellanpinscher, men nu har den "bytt namn" till pinscher.
Sen finns det även en ras som heter dobermann. Den heter dobermann pinscher på engelska. Kallas ibland dobbis. Tidigare hette denna ras dobermann pinscher, men den bytte namn till dobermann eftersom den inte har något gemensamt med pinscher.
Dvärgpinscher och dobermann har inget gemensamt med pinscher (tidigare mellanpinscher). Därför fattade jag inte när du sa "stor pinscher", eftersom det inte finns någon ras som heter/kallas stor pinscher.
Just det, i fortsättningen är det bättre att skriva raser man vet finns, och inte raser man tror finns😎
Gammalt inlägg jag stötte på som måste korrigeras: både dvärgpinscher och dobermann pinscher stammar från pinschern. Dvärgpinscher som ras uppstod efter konsekvent avel på små pinschrar. Dobermann pinscher har pinschern som ursprunglig kärna men med flera andra raser inblandade. Namnet Dobermann kommer från den skatteindrivare i Tyskland som ville skapa en skarp (pinscher) men storleksmässigt imponerande hund. Det finns ingen hundras som heter "mellanpinscher"; (tysk) pinscher är en original-/urhund ur vilken andra varianter har skapats.
Kan ju tillägga att eftersom jag är uråldrig så vet jag att Dobermann kallades Dobermannpincher i Sverige också tidigare. Ska jag vara ärlig trodde jag att den fortfarande gjorde det. De snurrar runt så mycket med namnen.
För oss som är hängivna pinscherrasen heter det fortfarande Dobermann pinscher. I övriga Europa används prefix tysk/deutscher pinscher för att bl a inte förväxlas med österrikisk pinscher. Men som sagt, någon "mellanpinscher" har aldrig funnits, det är lika märkligt som att miniatyrbullteriers skulle bestämma att originalbullteriern började kallas mellan- eller storbullterrier. Jag tror att det hänger samman med schnauzerrasens benämningar och att schnauzern är en strävhårig variant av pinscher. Schnauzern kallades initialt för strävhårig pinscher i Tyskland.
Va bra! Kan jag fortsätta säga det då. 😃
Tror det ofta glider iväg sådär språkligt, som med "mellanpincher". I svampkretsar blir folk mäkta upprörda näg någon pratar om "gul kantarell". Det heter kantarell. Punkt. Men jag tycker inte det är så konstigt. Idag är ju trattkantarellens så vanlig och ymnigt förekommande och de flesta nybörjare plockar den. Då blir det ju naturligt för dem att säga "gul" när de vill vara säkra på att folk förstår att de menar just den vanliga, gula kantarellen.
Eller detta otyg att börja kalla Staffordshire Bullterrier för English Staffordshire Bullterrier eller än värre förkorta det Engstaff. 🤐
Tack så mycket, #6! Det får du ett klick för!
** Energy Pethead
**Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel
Sajtvärd för Nostalgi, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/
Ni som äger en Pinscher, har ni lust att berätta lite mer om era bedårande yrväder?
Jag vet inte varför, men jag har missat att nörda ner mig om Pinscher, fast jag har en svaghet för Dobermann. 😞
// Harley
Jag är jävig och enögd, men det är en fantastiskt spännande hund som brukar beskrivas som en ras med mycket urhundsegenskaper kvar, varför den är påfrestande för de som vill ha en superdisciplinerad jycke. Ska hunden vara glad måste den få vara så självständig och egensinnig i enlighet med rasens egentliga användningsområden: Som vakt mot inkräktare och skydd från skadedjur. Detta skulle de göra utan uppsikt från ägare, varför den egna motorn och uppfinningsrikedom kännetecknar rasen. En hund med ursprungliga ras- egenskaper ska alltså ha en skarp vakt och jakt, och frikopplad rör sig hunden gärna över större ytor än vad de flesta raser vill, vilket är påfrestande för de som vill ha full kontroll på hunden. Men likt många andra vaktraser är de ENORMT kära sin förare och familj. De är duktiga på det mesta man kan göra med en hund, min är en skicklig viltspårare…favoritsysselsättningen är flera timmars frispårande i band och han har plockat fram många fina djur- och naturupplevelser. OBS! Oförätter har han svårt att glömma, han älskar äldsta dottern men hatar hennes golden som "pinkat" i hans revir/flock, vilket lett till att retriever i gemen avspisas skarpt…
Fin hund #13! Djupröd tan, väldigt snyggt!