Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1577 ggr
ipopuma
0

bravecto älgloppor

Det andra medlet för fästingar ngt på n (glömt namn nu) hjälper det mot älgloppor?

tiger tok
0

Skulle inte tro det, skulle ringt veterinären och frågat, eller testat med lus medel!!

ipopuma
0

älgfluga ska det stå! (bara jag som kalla de för loppor)

tiger tok
0

En hund jag känner fick det, ägaren duschade hunden, borstade ur hela pälsen och satt och plockade flugor ur pälsen på hunden, men ring veterinären ändå!!

russin
3

Varför ringa veterinären ? Älgflugor är inte farliga om än väldigt äckliga. Dom förökar sig inte på vare sig hund eller människa. Kan bitas ja, men som sagt inget farligt.

tiger tok
0

För att fråga hur man ska få bort dem?

russin
3

#5 - man plockar bort dom för hand 😉 Svåra att få grepp om, men det går - har plockar rätt många sådana äckel på mig själv varendaste höst. Dom sitter liksom inte fast.

Turast
0

älgflugor är så sjuuuuukt äckliga 🤮

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

tiger tok
0

Varför är dem äckligare än vanliga flugor?!

Turast
0

#8 varför tycker folk att getingar är värre än humlor? 😉

tiger tok
0

Jag bara undrade, har inte så mycket erfarenhet av älgflugor;)

Turast
0

de bits, lämnar en aaaaldrig ifred, kan skapa massa infektioner … ryser bara jag tänker på dem!

[Natchie]
0

Jo visst kan man tycka att dom är obehagliga och ja dom kan som sagt bitas, men d e ingen ohyra på d sättet att dom kan leva el föröka sig på hunden (som tex hund/kattloppor mfl) så precis som många redan skrivit behövs inget medel el liknande utan man får helt enkelt gå igenom hela hunden (o spec då pälsen där dom kan va lite svårare att se) o för hand plocka bort dom. Jag har oxå i perioder när jag ridit mkt i vissa skogsområden fått mängder av älgflugor på både mig o häst o hund- bara att börja kämpandet m att plocka bort dom helt e o jag har aldrig behövt kontakta veterinär!

[Natchie]
0

……-bara att börja kämpandet m att plocka bort dom helt enkelt…. skulle d ju stå…

ipopuma
1

nexgard var namnet! Blä ja då får man bita i det sura äpplet :P. inte kul när det kommer en skock, som tur har inte varit med att någon suger sig fast än på hund. Fast brukar ju borsta av under promenaden så är väl bara att fortsätta mdd det o om någon skulle fastna hittar man väl dem när man letar efter fästingar. Tack för hjälpen! Nja kommer nog inte ringa vetrinär om det inte blir livshotande eller om det blir så många att man måste få hjälp att plocka dem :)

tiger tok
0

De har inga äckliga bakterier som hamnar i såren när dem bits? Tänkte på infektions risk?!

hemul
0

Finns älgflugor bara i vissa delar av landet? Man läser en massa om dem, men jag har aldrig sett en och jag är ute rätt mycket i skogen.

P.S. Jag tror jag är glad så länge jag slipper se dem också! 😃

tiger tok
0

Lite högre upp i Sverige finns det!!

[Forest]
0

Dom finns i Östergötland. Tycker med dom är jobbiga då dom är så platta och svåra att vifta bort :P Går man vid skog så kan man räkna med att man får dom, både vi och hundarna. Jag har med mig en borste för att dra av hundarna innan vi går in/hoppar in i bilden. Borsten tar även skräp,fästingar :)

hemul
0

Å fy då. Både norr och söder om mig. Då är det väl bara en tidsfråga. Tycker de låter vidriga!

Lona
0

Och i Göteborgsområdet :-( . Hmm, vi har någon naturspray i stallet som tydligen funkar även på älgflugor, ska kolla vad det är!

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
2

#20 säg gärna till om du hittar något. Bor ju inte där det finns men man far ju rundor på läger osv och skönt att ha något medel mot allt skit som suger blod

[Baltazar13]
0

Citron och eukalyptus är dofter de inte gillar.

hemul
0

Ljusa och färggranna kläder ska visst hjälpa också. Läste på flera ställen att de siktar in sig på älg- och hjortfärg. Kanske sy nån slags täcka av tunn, mönstrad bommull åt hunden?

ipopuma
0

#23 #22 tack så mycket det får vi ha med oss till när vi ska upp i landet igen.

Lona
0

Medlet heter Försvinn och finns på www.skogsapoteket.se Har inte testat det själv men de i stallet tycker att det funkar på både hästar och människor, dessutom är det bra mot fästingar :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com