Hund ogillar vinden
Hej!
Någon annan som har det likadant? Min italienska vinthund ogillar vind. Det spelar ingen roll om det är 30 grader varmt ute eller -10. Blåser det ordentligt så vägrar han att gå och ibland lägger han sig till och med platt på magen mot marken. Går det att träna bort detta? Denna vecka har det blåst konstant och det gör det svårt för mig att kunna aktivera honom utomhus. Om han verkligen inte vill gå ut i blåsten så vill jag inte tvinga honom, blir ju ingen trevlig promenad om jag måste släpa honom efter mig.

Jag vet inte vad du provat men en tanke är ju att om du låter honom undvika det som är läskigt/obehagligt så kan ju motståndet stegras och till slut kan du kanske inte få ut honom alls minsta lilla det blåser.
Det går inte att avleda honom?- t ex i kombination med att du inte går så sakta utan med raska steg men lite inslag av "hoppla-hoppla steg", busa och fjanta dig?
Och kanske samtidigt ha någon rolig pipleksak eller något annat han älskar i handen och tramsa dig med?Och gillar han något godis så kan man kanske ha det i stället för leksak eller variera.
Min ena Tax tycker inte heller om vind. Många hästar ställer sig med rumpan mot vinden för att det blir mindre kallt då.
Vet inte om det går att träna bort. Jag accepterar att han inte vill gå ut då, så vi går bara pinkrundor.
"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"
Blogg http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf
Min mosters Italienare är precis likadana, hon har löst det genom att låta dom ha på sig en tunn "mössa" (det verkar vara dom tunna öronlapparna som lider mest av vinden, iaf på hennes hundar).
// Harley
Är det likadant om han får ha ett vindskyddande täcke på? Likadant om han är lös som när han är kopplad?
Jag har motsatt problem med mina, de blir som glada, galna unghästar när det blåser… Däremot vet jag ju hur det är när det regnar. Min vuxna tik är en omplacering som vägrade gå ut i regn först. Jag fick bära ut henne till närmsta gräsplätt, vänta på att hon kissade och sedan gå in igen, trots att hon hade regntäcke. När hon väl insåg att hon inte kom ifrån att bli rastad trots regn så gick det att få med henne med ett lätt drag i kopplet. Allt eftersom tiden gick så började jag gå längre och längre med henne.
Nu är hon mest motvillig i början, men har hon bara bra regnkläder på sig så går det ju att gå en långpromenad om det är så. De enda gångerna hon slipper promenader är om det är så kallt ute att det gör ont i lungorna trots rejält med varma kläder.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
#1 Det verkar inte gå att avleda honom alls på något sätt när det blåser, får väl bara göra som #2 och acceptera det och försöka stimulera honom inomhus istället. Känns bara tråkigt att han i stort sett ska vara inomhus om det är blåsigt ute flera dagar i rad.
#3 Vad för sorts mössa använder hon?
#4 Ja, det är likadant oavsett vad vi har på honom känns det som. Är han lös så springer han bara hem.