Bajsar inne
Jag har en valp på snart 5 månader som har börjat bajsa inne på natten. Det kom som en chock då han aldrig tidigare bajsat inomhus..inte ens då vi tränade honom rumsren. Men förra veckan började han bajsa inne under natten även fast han bajsat på våra kvällspromenader just innan sängdags.. Kvällsmat brukar han få vid 18-tiden. Vad ska jag göra??
Spärra av med kompostgaller så att han bara får vara på liten yta på natten. Då kommer han förhoppningsvis pipa och säga till när han vill ut istället för han vill ju inte bajsa vid sin sovplats 🙂 Har han hela huset/rummet/lägenheten att röra sig på kommer han ju hitta ett bra ställe att göra det på… Gör en liten mysring med kompostgallret - med hans hundkorg, en vattenskål och någon leksak.
Ge han maten tidigare så han inte är nödig på natten.
Han är fortfarande bara en valp! Han kommer klara att hålla sig under natten när han blir äldre. När går ni sista kvällspromenaden? När bajsar han på kvällen liksom?
"just innan sängdags"
Bytt mat, bytt godis, gett mer godis osv ?
#4 "sängdags" säger mig ju ingenting. Du kanske ska stanna uppe en timme extra så att han kan gå på toa lite senare?

Det är inte helt ovanligt att hundar backar helt plötsligt i rumsrenheten runt den åldern. Backa ett steg och traggla den delen av rumsrenheten. Mat lite tidigare som tidigare föreslagit, och kanske en extra promenad. Gå en extra rastning lite tidigare och en lite senare. Hur som, det är inte ovanligt!
Jag hade satt larm mitt i natten och gått upp för att gå ut med valpen. Min hane blev rumsren och var det i kanske 2veckor sen vid 4-5månader slutade han och kissade/bajsade inne 3gånger, Jag satte larm med en 1½timmes mellanrum, sen 2 timmar, sen 2½.. Osv. Han höll sig dock hela nätterna, Men skulle han inte gjort det hade jag gått ut mitt i natten också. Jag har dock inget jobb så inget hade "påverkat mig", Kanske bara hade varit lite grinig, Men det är ju tillfälligt tills valpen lärt sig.
Min hund gjorde så också runt 8 månaders-åldern. Inte ovanligt, det gick över av sig självt vid ca. 1 år. Vi gav ist mat ridigare och gick ut sebare, då kunde han hålla sig till tidig morgon och så vart vi ut direkt då ist.
Jasa nej saja!
Tack för alla svar! Vad skönt att höra att det inte är helt ovanligt…detta är vår första hund så man har som inget att jämföra med :) Vi ska prova ge middag lite tidigare så får vi se hur det går.