VAd gör jag för fel?!
Nu är det som så. Att jag vet ej varför Albin nästan aldrig släpper in nån i mitt/vårat rum. Min syrras kompis kom hit förra veckan tror jag, då sa jag till henne att inte Albin släpper in någon och så hon fattade. Sen så ville hon kolla en sak på datan och då skulle jag bara stänga av spelat jag spelade. sen ropade jag till henne och hon kom in i en rask takt i rummet fast jag hade sagt till henne (min data står i mitt rum.) Då hände det som jag inte ville skulle hända albin nöp till henne i benet. Jag som sagt åt henne hur Albin är och så ändå tänker hon inte på det. Hon fick bara ett blåmärke som tur är. Albin hoppade upp i sängen efter jag pratat och sagt att det var fel. Och hon sa också senare att hon gjorde fel. Känner mig som en urdålig matte som inte tänker på vad jag gör för fel.!
Albin morrade här i lördags åt min mamma då hon kom in i mitt rum för att väcka mig. Fast hon kom in sakta och pratade lungt med honom. Fattar fan inte vad jag gjort för fel med uppfostran med honom. Usch..
Kanske nån kan säga vad jag ska göra eller gör fel.?!?
// En förvirrad matte.
Är han inte trygg i eran flock, han verkar ju känna det som om han är tvungen att vara flockledaren?
Hundar tar ej över som flockledare om dom inte känner sig tvungna för att ägaren inte sköter sitt jobb som flockledare…
Annars kan han ha ont någonstans, då kan hundar också börja betee sig onormalt…
Men jag tycker nog det verkar som om du "låter" han komma undan med det genom att "bara" prata med honom och tala om att det är fel, dåligt beteende ignoreras, lättast genom att han inte får vara med, att han inte får vara i ditt rum då, varför inte ta ut han ur ditt rum och vara där inne med kompisen som han "nöp" som verkligen har rätten att anmäla det om hon vill för hans beteende är ju inte acceptabelt…inte gjorde hon nått fel, man ska inte behöva gå på tå för en hund, utan du måste bli en bättre flockledare som är bestämd, konsekvent och visar att detta accepteras inte, han får inte göra så här!
Tycker du ska ta kontakt med en IMMI instruktör, brukshundsklubben där du bor eller privata instruktörer och be om hjälp, så DU kan lära dig att vara en bra flockledare så Albin slipper ta på sig jobbet…
Ursäkta om jag är för rakt på sak men annars kanske det går värre nästa gång och inte blir ett blåmärke bara…Du måste ju ta tag i detta problem nu, inte vänta!
Trolligen så vaktar din hund just dig och tycker att du är hans. Hunden kanske ser dig som något bra för honom (ungefär som en hund vaktar matskålen eftersom att det är en resurs åt honom) och vill inte att någon annan ska "ta dig" och därför är platsen som du sover på ett extra laddat ställe att ta in en "inkräktare" till. Hoppas du förstod vad jag menade, det är inte enkelt att förklara. =P
#2 *hm* funderade lite och "inkräktaren" på platsen då hon sov var väl mamman? Och hon ska ju höra till flocken, inget som hunden ska reagera på och morra åt, om hundens beteende är normalt, sunt och den inte känner sig otrygg och måste ta kommandot där andra [människor] inte klara av det.
Det jag inte förstår är att familjen - trådskaparen verkar låta hunden styra, att kompisen skulle blivit tillsagd hur hon ska betee sig så hunden inte ska "bli arg?" att kompisen [syrrans?] gick i för rask takt in på trådskaparens rum? Fattar inte, man ska ju kunna röra sig hur som helst, fort sakta, krypa eller springa - gå normalt utan att folk man hälsar på hos ska tala om att hunden släpper inte in någon, hunden vaktar osv.
Då tar man bort hunden ur sammanhanget, om man är medveten om att man har en hund som har ett icke godkänt beteende så bryter man mönstret, HUNDEN ska vara lägst i rang, den ska lita på att DU som flockledare tar alla konflikter, främmande osv. olika situationer som kan uppstå…
Jag tycker personligen att dom låtit hunden få bestämma…Man ignorerar dåligt beteende genom att ta ut hunden ur rummet och platsa den någon annanstans och visa att man inte accepterar sånt beteende och då får hunden inte vara med helt enkelt, hundar är sociala och vill vara med i centrum, dom vill normalt blidka sin flockledare och fjäskar mycket, dom vet om man är en bra flockledare, att dom gjort fel…
Tycker trådskaparen ska ta kontakt med en instruktör och lära sig bra ledarskap - så hunden känner sig trygg och litar på att flockledaren leder och att den inte behöver vakta eller ta ansvaret, det gör flockledaren - trådskaparen
Sen att ha bestämda regler, platser osv. där hunden får vara, tex. inte i trådskaparens rum om den beteer sig som den gör, kanske den behöver aktiveras, få jobba lite med hjärnan - nått skojigt som agility eller freestyle dans *S*
Hunden snappar fort upp att om jag beteer mig så, då får jag inte vara med…Man behöver inte bli arg eller hårdhänt med sin hund, man kör helt enkelt med att ignorera dåligt beteende och berömma bra beteende…Hundar förstår ändå inte våld - männskovåld, slag och sparkar, dom slåss - då det gäller liv och död i regel…inte för att dom är irriterade, en hund som markerar "nyper" onormalt kan antingen ha ont, vara sjuk eller så är det mentalt eller att den tror sig måsta göra så för att hålla ihop flocken, att den ska styra upp allt…
3# Jo, jag håller med dig om att det är ett icke önskvärt beteende som måste bort. Jag bara förklarade vad som kan vara orsaken till att den gör så. Det spelar ingen roll om att det var personens mamma som kom in i rummet. Antingen så kanske hunden inte ser mamman som en del av flocken eller så tycker den ändå att den måste skydda "sin egendom".
Men jag tycker också som du att hunden behöver få arbeta med huvudet, och det stärker också banden mellan hund och ägare på ett bra sätt.
Jo, nog förstod jag det, vad du menade…Men det känns lite konstigt så att den inte skulle se mamman som en del av flocken…Jaja…hoppas det löser sig och att trådskaparen kan finna stöd och hjälp hos någon instruktör eller hitta på nått att jobba med - så hunden får arbeta lite *S*