Vilken ras?
Jag är en 15 årig tjej som bor tillsammans med mina föräldrar, min bror och två inne katter. Vi ska kanske köpa hund, men ja är lite osäker på vilken ras. Jag vill ha en hund som gillar att gosa o leka lika mycket som att gå ut o gå eller träna agility lite då och då. Hunden ska även kunna åka bil i cirka 40 min till stallet några dagar i veckan. Vill inte ha en för stor hund. Utan mellan eller liten. Jag har kollat lite på Australien shepherd, mittelspitz eller någon blandras. Vad tror ni skulle funka?
Det du beskriver passar in på väldigt många raser. Bilåkande är oftast inget rasbundet utan mer individuellt; vissa hundar blir åksjuka, vissa inte.
Vad mer vill ni göra med hunden?
Vad tycker ni om fällning och pälsvård?
Vilka egenskaper vill ni ha eller helst inte ha i hunden?
Vad har familjen för hundvana?
// Harley
Ja vill mest ha en bästa vän så att säga, sen mycket lek o bus.Fällning o pälsvård är inte ett så stor problem, för vi har långhåriga ras katter här hemma. Egenskaper skulle vara positv, lätt lärd, barnvänlig då de finns många små kusiner. Den ska helst inte kräva för mycket aktivering på hög nivå. Min mamma har haft hund som liten o min farfar har alltid haft hund :-)
Jag lägger en röst på Sheltie (Shetland Sheepdog). 🙂
// Harley
Aussie kan du stryka. Den kräver mer än vad ni kan erbjuda. Men röstar också på en Sheltie! ☺
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Japansk spets kan funka eller bichonraserna. Inte Australian shepherd, den kräver mycket mer än ni kan ge enligt texten och är en brukshund.
Vad tror ni om Bichon Havanais? Jag har fått intrycket av att det är glada hundar som älskar människosällskap. Nu känner jag själv bara en sådan och vet inte hur rastypisk han är (han kommer dock från SKK-uppfödare) och han älskar att mysa med sina människor, busa lite då och då, träna lite smått för skojs skull. Han kräver dock väldigt lite utan är glad så länge han får vara med sin familj.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Ja dom har ja faktist kollat lite på😊
Pudel, dansk svensk
Dansk svensk gårdshund, cavalier King Charles spaniel, tibetansk spaniel?
aussie är en bruksras så det är nog lite mer än vad du söker om man säger så.
Men jag slår också ett slag för sheltie! utmärkta till agility! Tycker även pudel, dansksvensk gårdshund, corgi, chinese crested,Kromfohrländer, papillon, schipperke skulle kunna passa :) ….
skulle dock undvika trubbnosar som cavalier, tibbe, mops, boston, fralla osv.. Inte minst för att inte stödja den aveln utan för att det inte är kul med en sjuk hund vilket dessa ofta blir. Vill du hålla på med agility så är det trist med en hund som inte kan andas..
Konstinstagram: @toxiccetacean
Peta inte på salamandern. Den sover.