Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1019 ggr
Oii
0

Väldigt liten valp

Hej, vi har precis köpt en liten valp, men han är bara sex veckor gammal. Är det någon som har några tips på vad man ska göra med en så liten valp? Han har ingen tillgång till sin familj så han kommer inte kunna lära sig att interagera med andra hundar etc.

Lizelda
4

Valpar får inte skiljas från sin mamma innan åtta veckor.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Oii
0

Jag vet, men vi adopterade valpen så tidigt eftersom att mamman dog.

Lizelda
2

Är han vaccinerad? Allt det där? Det görs ju först vid åtta veckor. Tänk på att detta är en jättebaby - alltså inte massa människor på besök hela tiden. Vanligtvis så har valparna inte tillgång till sin familj när de flyttat så det är inte någon skillnad, ni börjar bara två veckor tidigare.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Oii
0

Han har inte fått sina vaccin än, men han är avmaskad. Vi har inte bjudit in några besökare. Jag hoppas bara att han inte får problem i framtiden.

Vattnadal
6

Det bästa hade varit om alla valparna fått stanna hos uppfödaren ändå, så de hade haft varandra. De skulle även behöva en äldre hund som kunde ta hand om dem och lära dem hundspråket ordentligt.
Har ni själva en annan hund, eller känner ni någon med en lugn, trygg hund, så skulle det vara toppen om de kunde bo tillsammans 2-3 veckor.

Jag skulle definitivt använda mig av konstgjorda fermoner, adaptil, minst en månad. Det finns både halsband, spray och väggdosor. Valparna brukar ju dia lite även de sista veckorna, och då utsöndrar tiken dessa feromoner som lugnar valparna.

Dog mamman så att valparna kan ha skadats mentalt av det, dvs plötsligt som kan ge chock?

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Oii
0

Jag tror inte att valpen fick en jättebra uppväxt, vi hittade honom på gatan / en organisation hittade honom på gatan. Dom tog in honom och vi adopterade honom igenom den organisationen. Så han har förmodligen skadats mentalt, han är också väldigt mager.

tiger tok
0

En jag känner fick en valp på sex veckor, han har väldigt svårt att kommunicera med andra hundar, har blivit attackerad flera gånger och är en allmänt stissig och stressig hund, men dem är inte dem bästa på att uppfostra heller ;)

hemul
0

Vore nog bra om du kunde få tag på en stabil vuxen hund valpen kan får umgås lite med. Kanske finns någon i bakantskapskretsen eller grannskapet som du kan låna en stund varje dag Folk ställer nog gärna upp för en sånt litet pyre.

Jag fick en valp vid 7 veckor och det gick hur bra som helst. Men omständigheterna var väldigt annorlunda. Den uppfödaren ville att man tog valpen när tiden var mogen, när tiken började visa att nu skulle gökungarna ut o.s.v. Så det kunde bli både före och efter 8 veckor. Hade bara ett ungefärligt datum och så fick man hålla sig beredd att åka (50 mil) med någon dags varsel.

Karmatarerskanise
3

#8 Sådana personer borde anmälas.

hemul
0

Självklart! 😉

jenmjao
0

Jag fick min valp när hon var 6veckor och 6dagar gammal. Hon som hade fått kullen blev "hotad med att bli utkastad" och sålde dom då, Jag "hade inget val" (jo det hade jag, men jag gjorde fel) och tog min hund då. Min hund påverkades inte något vidare av att lämnas vid den tiden, Hon var väldigt trygg och modig.
Kan tillägga att den uppfödaren behöll en valp och om hon blivit hotad med att bli utkastad pga valparna tycker jag det är otroligt konstigt att hon kunde behålla en valp. Hon sålde valpen efter ca en månad och avlivade även mamma hunden (av andra anledningar dock), Inte seriöst alls. Men det var en "whops" blandraskull.
"Han har ingen tillgång till sin familj så han kommer inte kunna lära sig att interagera med andra hundar etc. " Det tror jag inte gör så mycket, sålänge han kan träffa andra hundar och lära sig av dom. Min tik träffade min mammas dvärgpudel efter att jag hade haft henne ett tag (minns inte exakt tid) och hon träffade även andra hundar efter alla vaccin, Hon har inte haft några grova problem med att förstå hundar eller hundspråk, Hon har haft andra problem av förmodligen andra anledningar.

Lona
3

TS, bor du i Sverige? Är valpen född här i så fall?

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com