Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 2044 ggr
Vinternos
2

Terapihund

Hej! Om drygt två år planerar vi att utöka flocken med ytterligare en familjemedlem, då är det tänkt att denne skall utbildas till Terapihund och användas inom mitt yrke som pedagogiskt hjälpmedel. Söker främst personlig erfarenhet av vit herdehund då denna rasen stämmer bra in med det jag söker, men gärna andra förslag på passande raser(ej retrievers) är välkomna. Rasen måste vara mellanstor eller helst stor.

"An eye for an eye will make the whole world blind"
- Dalai Lama

tiger tok
0

Rottweiler? Amstaff? Resenärer?

immobilized
0

Labrador brukar väl också finnas inom vård vet jag.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Isalel
0

Vad ska den göra i jobbet som terapihund?

apportbocken
0

Beroende på vad den ska göra kanske en glad och lekfull boxer kan hjälpa till att pigga upp folk, förutsatt att den blir ordentligt aktiverad.

Med vänliga hälsningar, Apportbocken

Hoppas du får en härlig dag! 😃

Vinternos
0

Tack för förslagen, vissa raser sorteras dock ut pga av reservation mot främlingar, hälsoproblem osv.

Terapihundens arbetsuppgifter varierar beroende på vilken individ den arbetar med, men generellt sett är tanken att den ska fungera som ett pedagogiskt hjälpmedel. Den skall arbeta nära olika individer med funktionsnedsättning eller annan problematik.

- Dalai Lama

immobilized
0

Jag tror många raser passar såvida de får sin stimulans i övrigt 🙂Kikade själv på Vit herde då jag skulle köpa min första hund

.

Rias
0

Cocker spaniel.

tiger tok
0

Spaniels, schäfer, Bc, riesen, labbe eller kanske sheltie?? Aussie??

Lona
2

Jag tänker att man nog skall undvika raser som amstaff, schäfer, rottweiler och dobermann då många tycker att de är ganska läskiga och tror att de är farliga. Storpudel vore väl som klippt och skuren; lättlärd, en ras som många känner igen och inte är rädda för och lågallergen. Håller man den nedklippt i någon form av vardagsfrisyr så ser den dessutom mer sportig än fjantig ut (förlåt alla med showpudlar). Tillägg; Jag skulle även undvika raser med stora sladdriga läppar med tendens att dregla :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

jenmjao
0

Perro, Finsk lapphund, Svensk lapphund, Samojed. 
Har för mig att min kompis mamma gör liknande med sin perro, Den finska lapphunden jag "levde med" älskade allt å alla, Samma med samojeder jag träffat och umgåtts med i flera dagar (eller längre tid), Grannen hade en svensk lapphund när jag var barn som verkligen älskade mig och jag älskade han.

Vinternos
0

Tack för förslagen, just storpudel är en ras som jag verkligen ska ha i åtanke. Förtydligar lite ytterligare om vilka egenskaper jag söker, så kanske fler raser dyker upp;
- Ingen eller liten reservation mot främlingar
- Mellanstor till stor(stor är att föredra)
- Stor arbetslust, stimulering på hemmafronten är inga problem
- Ej överdrivet förarbunden
- Relativt lättlärd
- En ras som ofta eller alltid har MH
- Inte nära till skall
- Homogen

- Dalai Lama

immobilized
0

Jag skulle tipsa om att kika upp Eurasiern också, dom är väldigt lättsamma och kärvänliga. Dock vet jag ej om de har arbetslust så som du önskar. De skulle dock säkerligen passa som terapihund.

Spaniel hundarna upplever jag också som väldigt mysiga och lättsamma med lagom motor. Finsk lapphund skulle nog inte heller vara fel.

Vad är er nuvarande hund för ras?

.

tiger tok
0

Groendael,tervueren? Schäfer?

Vinternos
0

12# Upplever dock att Eurasier inte är en särskilt homogen ras, men ska definitivt kika närmare.
Vi har en Chihuahua hane och en husky/malamute tik, en väldigt blandad kompott med andra ord ;)

- Dalai Lama

immobilized
0

Så spännande! Jag har själv Sibbe och blandras med Sibbe. Du kan väl skicka pm så slipper jag gå OT här? 🙂 #14

.

Lizelda
0

Jag har ju en Welsh springer spaniel som assistanshund och har nu en unghund som ska utbildas till traumahund, denna rasen är helt perfekt till sånt :)

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Lona
0

Eurasier tenderar att vara ganska reserverade, hos en del slår det över i rädsla. Får jag fråga varför retriever går bort? Lättare att tipsa då :-) . Hmm, bouvier? Har faktiskt känt ett par som funkat som terapihundar fast det var långt innan begreppet fanns. Det var väl snarare så att de var med husse på jobbet och umgicks med oss patienter ändå. Jag upplever dem som stabila, trygga och ganska coola hundar, dessutom tror jag att deras päls är ganska allergivänlig (även om det inte finns några garanterat allergivänliga hundar).

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[westerlind]
0

Lapphund? Har finsk själv och det är den finaste rasen jag träffat. Supergo mot alla, jättebra med barn och äldre, fäller inte (mer än två gånger om året), väldigt självständig men också kärleksfull, lättlärd, taggad till arbete om det känns givande för henne, alltid glad. Har själv funderat på om min finne kan användas som någon slags terapihundar när hon är större. Den svenska är mer människoinriktad än den finska. Det är visserligen en spets, men lär man hunden kontrollera sitt skällande så upplever jag det inte som ett stort problem.