Stimulering valp
Hej! Nu har jag haft min lilla valp i över en vecka och allt eftersom han blir trygg desto busigare blir han! Jag skulle jättegärna vilja ha tips på mental stimulering som passar en 9-10 veckors gammal valp. Vi är ute mycket men kroppen orkar mindre än huvudet. Han är väldigt smart och har fin problemlösning. Vi tränar just nu ligg, sitt och inkallning med honom vilket känns lagom :) Alla tips är uppskattade! ❤️
Miljöträning? Bara att sitta på en bänk och titta på folk och fä som rör sig brukar vara väldigt jobbigt för en liten valphjärna.
// Harley
Tror personligen man kan strunta i att försöka "aktivera" en valp. Mitt fokus skulle vara miljöträning, palta runt i en skogsbacke, och att sova/slappa mycket.

Lite aktiveringstips! Fungerar det inte nu, så vänta någon eller några veckor och testa igen.
Godissök. Testa att slänga ut lite torrfoder eller något annat du kan tänka dig att ge hunden på marken, så den får leta efter maten. Gör en sökruta och låt den leta efter något på marken. Testa enkla spår.
Ge den godis i någon form av aktivitetsleksak. Har man ett muffinsbleck så kan man lägga godis i hålen och lägga en tennisboll över varje godisbit. Hunden får jobba med att peta undan bollarna för att komma åt godisen.
Har man en valp som inte sväljer allt utan urskiljning, så kan man ge den en plastburk med skruvlock och låta den jobba för att komma åt innehållet, t ex en köttbullebit.
Kan du tänka dig BARF-ben, så brukar de vara uppskattade.
Vänta och kontakt kan vara bra att träna.
Lek och ta honom till olika miljöer. Och lek där också. 🙂
Är inne på samma som #1 !
Miljöträning tror jag är det bästa att köra med din valp. Mer träning behövs inte på en så ung liten krabat. Skynda långsamt. Kontaktövningar, miljöträning och allmänt lek tycker jag räcker i den åldern. Det är trots allt ''ett barn'' vi talar om och barn ska ju få vara barn 😉
Vad är det för ras TS?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
När jag fick hem min valp (runt 12veckors ålder) körde jag sitt, och fot. Sen tog jag han till nya miljöer och körde sitt, fot, lek, bus, godis. Dock efter att han tagit det lugnt och samlat sig vid den nya miljön, Så jag åkte ut och fikade t.ex, åt mitt, lät han ligga och ta det lugnt, sen när jag kände att jag villeträna gjorde jag det.
Man behöver inte göra så mycket för att stimulera sin valp, men man KAN lära in tricks för det är kul. När min tik var 9veckor kunde hon sitt, ligg, rulla runt, snurra, tass, andra tassen, spott ut (leksak och ben), sitt fint, och vi tränade på kom och stanna. Hon hajade till på allt och var intensiv på att lära sig nya saker.
Tack för bra tips! Det är en miniature american shepherd, världens goaste!
Ännu störra anledning att miljöträna då. Tror det är bra att också lära dem lite trick eller vad som helst, men mest för att "lära valpen att lära sig", att få den att förstå principen för inlärning och att det är kul. Annars är det ingen brådska och stimulerad och aktiverad blir den nog bara av att uppleva saker.
Såg bilden i den andra tråden. Otroligt söt! 🙂
Förhoppningsvis blir det en valp här med snart 😃
Blir mycket miljöträning iså fall. Inte så mycket ''träning''.
.
Tycker ni man kan miljöträna innan 12 veckorssprutan? Har själv inte vågat pga det. Men anser ni att det inte är så viktigt?
#10 För mig innebär inte miljöträning bara att vara ute bland folk. Utan jag kommer, om det blir en valp, även träna att vara ifrån flocken, ''bara vara'', sitta och kika på när de vuxna drar iväg på träning, undersöka hundgården osv.
12 veckors sprutan är för mig viktig.
.

Jag upplevde inte att vår valp var mogen för någon miljöträning innan 12-veckors ålder. Den hade fullt upp med inomhus, trädgården och det som fanns i närheten. Miljöträning i främmande miljöer kändes inte aktuellt innan den var 12 veckor och därmed hade fått sin vaccination.
#11 & 12 okej tack för svar :) kände också att den var viktig men min valp skulle också behöva lite mer än bara strutta runt på gården känner jag, men men, bara 2,5 vecka kvar innan vi kan börja
#13 Hur gammal är din ? 🙂
.
#14 Hon blev 8 veckor förra onsdagen :) Så det är väl ännu längre kom jag på nu… Ahja haha, 😅
Men nu måste jag fråga om 12-veckorssprutan. Har det blivit så att man helt undviker att ta valpen utanför den absoluta närmiljön nu?
#15 Men så mysigt ! Jag är på G med en valp som jag hoppas kommer bli min! Förhoppningen är att plocka upp honom i Voxna på rasspecialen då han är 9 veckor gammal. 😃Tror inte jag kan säga nej till en sån liten grabb.
.
#16 nej, inte jag i alla fall. Men miljöträning för mig är att ta in henne till stan dår jag vistas 5 dagar i veckan i vanliga fall. Och där kan man aldrig veta vad hundar och människor har för koll på sig :/ men skogen och gården har vi varit och struttat runt :) #17 men gud så härligt, nee det är klart man inte kan säga nej när man har valpen framför sig ;)