Behöver råd
Hejsan!
Jag har haft min Pondeco mix tjej på 3 år snart i 1 1/2 år.
I Måndags så hämta jag en Whippet kompis till henne, en tik på 7 år.
Allt gick jätte bra till en början, inga tjafs eller liknande bara att "tanten" sa ifrån till min tjej lite i början när hon var för på men min tjej tog det med en klackspark.
Nu har det börjat uppstå lite problem dock… Dom har börjar ryka ihop på nätterna. Och då är det min som påbörjar det skulle jag tro, dock aldrig haft problem med något sådant förut med henne. Fast dom bråkar inte riktigt heller, inte vad jag hinner märka. För när jag hinner komma upp så är det min som är på "tanten" lite genom att morra och visa tänderna och "tanten" ser mest livrädd ut…
Så ska jag stänga in dom i olika rum ett tag framöver? Ge dom tid? Eller hur ska jag gå till väga?
Kan tillägga att min tjej är steriliserad och inte "tanten".
Kan det uppstå tjafs om sovplatser på natten?
Finns det någon annan resurs dom kan bråka om?
// Harley
Vad händer då du ser detta? Avbryts det hela då eller fortsätter dom även om du säger till ?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Jag har en tik på 5år och träffade en annan tik som var kanske 3år (minns inte exakt). Den andra tiken gjorde inget och allt funkade bra, Min tik morrade direkt åt den tiken, Var tjafsig, eftermycket promenader tillsammans och koll på dom så fick dom sköta sitt inne, Dom betedde sig helt normalt, luktade på varandra, gick iväg, kollade på oss ägare istället m.m. Inga varningstecken eller signaler någonsin inomhus. Sen öppnade den andre tikens ägare frysdörren och min tik stod och kollade in i frysen (en bit ifrån) då flög den andra tiken på min tik och det blev dödligt slagsmål, Vi fick loss dom och min tik blödde, det var päls överallt, Men ingen blev allvarligt skadad (dom hann kanske slåss i 15-30sekunder kändes dock som en livstid)..
Så om jag vore du skulle jag ha munkorg på ena hunden, eller stänga ute en åt gången (hålla dom åtskilda) under nätterna..
Tikar VS tikar är det värsta jag varit med om/hört om vid slagsmål.. Dock har jag inte sett hanar slåss över tikar eller dylikt.. Men jag skulle ha extrem koll, Det kan smälla.
Jag tillägger att min tik INTE visade något morrande eller osäkert beteende inomhus, Hon morrade när den andre tiken kom emot henne utomhus, Eftersom det var en ny hund och hon har problem vid hundmöten. Hon gjorde även utfall och tjafsade som hon brukar göra när en hund kommer för nära. Hon som "verkade" vara problemet var alltså inte problemet alls när dom väl flög ihop. Ingen av våra hundar hade någonsin bråkat med en annan hund innan detta heller.
#1 Dom är bra kompisar med allt annat, endast på nätterna dom rykt ihop så kanske handlar om sovplats. #2 Det avbryts så fort jag ser det och säger till #3 Får börja ha dom åtskilda på nätterna och hoppas att det blir bättre med tiden, är ju endast på nätterna det har hänt. Nästa fråga då, tror ni att dom någonsin kommer kunna sova i samma rum eller kommer detta fortsätta ?
#4 Har du tid och ork kommer det funka superbra, Sålänge dom inte vill döda varandra 🙂
Min tik och tiken hon bråkade med gick ifrån slagsmål, till att ena fick ha munkorg (konstigt nog skulle absolut min tik bli tvingad till det fast hon inte började… Men det spelade ingen roll båda kände sig tryggare i den situationen). Efter mycket träning och tid så behövde ingen ha munkorg, inte när dom sov i samma rum, åt bredvid varandra, var nära kyl/frys eller gjorde andra saker. Det gick superbra fast dom inte riktigt "älskade" varandra, Men dom accepterade varandra.
#4 Jag skulle rekommendera fler sovplatser, av lika värde. Har du två hundar, så minst 4 bäddar/korgar. 3 mattor/filtar på golvet. Tillåt ingen i sängen, eftersom att det är av högre värde, eftersom att du inte har två sängar och två av dig.
Har du resursiga hundar, så ska du alltid ha fler av en typ av resurs än du har hundar. (Bollar, vattenskålar, ben, skuggplatser, solplatser… Du förstår :) )
Jag och min bästa kompis hund slogs i fullt allvar, i försvar om sängar, mattor, bäddar… Det släppte efter ett tag, och nu sover de ofta staplade ovanpå varandra på nätterna i sängen och njuter av närhet och värme :)