Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2485 ggr
Frida B
0

Jag behöver hjälp

Hej… Som många säkert vet har jag skaffat en Kelpievalp, Dobby. Han är 5 månader, och kan inte vara ensam. Jag jobbar så att hundarna får sitta i ett hundstall så är vi hos dom på lunchen. Jag hade massa backups som lovade att ställa upp. Nu har alla backat, och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har testat ge honom ben, han är alltid med min andra hund, han är alltid trött när jag lämnar honom, vi tränar mycket på att avgränsa huset så han får va i ett annat rum, han har en bur utan dörr som är hans trygghet, har testat att spruta vatten så fort han piper, testat att vara konsekvent och lägga honom ner så fort han reser sig för att gå till gallret när jag avgränsar, har testat att ha en begränsad yta, har testat att han får tillgång till hela övervåningen, har testat adaptilhalsband och calmex i kombination med allt detta… Ingenting fungerar. Jag överväger omplacering, då alla hundvakten backat ur helt plötsligt. Det är det sista jag vill, men situationen är ohållbar, kan inte ens lämna honom 10 min. Snälla döm mig inte jag försöker allt här, till råga på allt har jag redan mycket stress i kroppen som jag mår väldigt dåligt av… Kan någon snälla säga vad jag ska göra? Letar i detta nu med ljus o lykta efter hundvakt men hittar ingen…

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[westerlind]
0

Usch, jag lider verkligen med dig. Det finns inte något hunddagis i närheten? Eller dagmatte/husse?

Therese
0

Vart bor du och jobbar du på samma ort? Sätt upp lappar, prata med folk i djurbutiker (jag fick tips om dagmatte från en djurbutik) , lägg upp annonser på faceook, prata med grannar, prata med folk när du är ute och går, andra hundägare kanske. Hunddagis?. Min hund är också svår att lämna (han skäller konstant, kissade inne förut men det har han slutat med) så jag har TRE dagmattar eftersom jag måste ha backups, och det fungerar bra.

jenmjao
1

Hur länge kan han vara ensam?
Jag skulle sökt hundvakt överallt, Jag beklagar att detta skett dig, Men jag trodde också jag hade backup på backup men tydligen har jag inte det och har insett nu att jag är lite körd (jag har 2 stora hundar och är döförkyld). Vart i Sverige bor du? Det kanske finns någon som kan ställa upp?
Testa att bara gå ut korta stunder, klocka det han kan, kan han bara 15sekunder börja med det! Kan han senare 30minuter kör på det, Försök att inte göra allt i ett samband eller i en viss ordning t.ex ge inte ett ben och gå ut, Träna honom inte och gå ut.. Gör allt istället för en sak.
Reagerar han bäst på stor eller liten yta? Är det samma oavsett vad? 
Vissa hundar kan aldrig vara ensamma och vissa flyger igenom vid en viss ålder. Min valp kunde vara ensam i 10-15sekunder vid 5månader, och nu kan han vara ensam säkert några minuter (brukar lämna han när jag tar tiken). För min hund är det svårare att slappna av (konstigt nog) när tiken är kvar, än när jag tar med henne, Hur reagerar din valp om du tar ut den andre hunden bara?

Frida B
0

Ska ut och prata med grannar (igen) nu, jag hade 3 backups men alla backade.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Herveaux
3

Usch, vad jobbigt för er alla! 😕

Det är svårt att ge råd när man inte ser eller hör hunden i dessa situationer.
Men det låter inte som en så bra kombo att du dels känner dig stressad rent generellt just nu och sen avgränsar hunden från dig/familjen.

Hundar är väldigt känsliga för hur deras människa mår och jag kan tänka mig att Dobby blir än mer "klängig" om han märker att du är stressad och att det hela blir ännu ett varv värre om du då också begränsar hans tillgång till dig (tex att han är i ett rum, du i ett annat med kompostgaller emellan).
Jag kan såklart ha helt fel här, det är bara min teori.

Har du letat dagmatte/husse tex via annonser på nätet, lappar i butiker, FB-grupper osv.? Hans uppfödare?

Hur är Dobbys självförtroende annars?
Kan han frivilligt ligga i ett rum, medans du är i ett annat?

Hur låter han när han bli lämnad? Det är skillnad på att pipa/skälla/yla i ren panik och att pipa eller småskälla mer i protest att bli lämnad.

// Harley

Therese
3

Bor du nära Göteborg så kan jag kolla runt, jag har en dagmatte som säkert har en del kontakter :)

hemul
3

Kanske finns någon här som kan hjälpa om du säger vilken stad du bor i.

Em_
3

Har du provat att bara ignorera honom? Vad händer om du väntar ut honom?  Alla hundar är så klart olika, men ibland behöver de få tid att hitta sin avknapp själva utan att man är där och "pillar"så mycket. 

Jag tror också att han plockar upp din stress, jag har också haft problem med det i en del situationer. Först är man allmänt stressad för att man ska träna på något viktigt som inte fungerar, sedan börjar hunden stressa upp sig och ju värre hunden blir desto mer stressad blir man själv och då blir det nästintill omöjligt att lugna hunden. Jag har tagit hjälp av hundtränare, visst det är dyrt med privatlektioner men för mig var det värt pengarna.

Frida B
1

#8 har inte vågat testa vänta ut honom då jag är rädd att det blev värre…

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

belliiboii
0

Jag skulle slänga in ett riktigt gott ben, lämna honom i ett rum med kompostgaller eller liknande runt medans du går till affären, sen bara låta honom pipa och gnälla tills han trötta ut sig själv, när du kommer tillbaka bara ignorera fast gå inte in i det rummet han är i. Sen när han väl är lugn, kan säkert ta lång tid i början, men låt de bara va och visa att du inte bryr dig när han beter sig så.

Precis som i #8 så tror jag du inte ska va rädd för att lämna han för att det ska bli värre, för när du tror de så kommer det troligtvis de. Vi började med att slänga in ett ben, åkte iväg i 20 min. Ignorerade när vi kom hem, sedan så när han lugnat sig så gick vi in igen, så gjorde vi så att nästa gång blev de 40 min, gången efter de 60 min, gången efter de 2h, osv osv.

Lona
0

Det är faktiskt få av mina hundar som fixat att vara i ett annat rum, avskilda med kompostgaller, det verkar som att det i många fall är lättare att matte är helt borta än nära men ändå inte åtkomlig. Jag tänker också att du kanske kan prata med uppfödaren om en tillfällig lösning? Om det främst är sällskap och inte rastning som din hund behöver så har du även en annan möjlighet; att hitta en pensionär eller annan person som kanske inte kan gå ut med hunden men att de kan hålla varandra sällskap. Mina morföräldrar fick vara hundvakter till min hund som hade separationsångest; de sista åren kunde de inte gå ut med henne men hon slapp vara ensam, dessutom fick mormor och morfar känna sig behövda och fick något att pyssla med på dagarna <3 .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

FiffiD
0

Jag har tränat genom stt sätta galler o sedan gå tillbaka när det blir tyst. Sen ger jag något gott när jag går, typ grisöra el kaninöra el likn. Det finns ett avsnitt på podden vår bästa vän som tar upp ensamhetsträning. Det tycker jag är bra. Kikopup, youtube, har också en video om ensamhetsträning. Hon tränar på ett annat sätt. Kolla på det också :)

Majken!
8

Hunden är väldigt ung och det har redan hunnit provas många olika saker, jag tjatar igen om rutiner. När samma sak händer samma tid och dag så är det lättare att förhålla sig till för hundarna, de förstår vad som strax ska hända och blir lugnare i det. Håller även med om att jag aldrig haft en hund som jag kunnat skärma av hemma och som varit lugn med det, inte en enda av mina sex hundar har fixat det. Däremot så har alla varit trygga ensamma hemma, det behöver nödvändigtvis inte hänga ihop.

Vattenskadad
0

Nu kommer ju jag inte ihåg vliket program det var på vår bästa vän, men Eva, hundpsykologen snackar om separationsångest och hur man kan träna bort detta, med små enkla knep. Det kanske finns något i det programmet som hjälper dig, tala med dem på din lokala brukshundklubb. Kolla med dem var bästa dagmatte finns eller om det finns någon där som har utökad hundrastningsservice. Min yngsta har separationsångest, mest för att matte avskyr att lämna henne..hon är liksom min första hund på riktigt. Men bara matte skärper sig så blir det inget liv över den tillfälliga skilsmässan. Det verkar främst vara jag som ger upphov till ångesten.

tulinia
0

första gången Felix var ensam en längre stund så ylade han och pep, hoppade mot dörren. jag hade is i magen och gick och handlade i alla fall. När jag kom tillbaka var det knäpptyst och jag gick in. 
Nu när jag lämnar lägenheten så lämnar jag massa godis utspritt på golvet, säger "matte kommer snart" och går. Han kan inte bli lämnad flera gånger samma dag, han tycker väl att det räcker med en gång ;) Jag sätter även på musik varje gång jag går hemifrån https://www.youtube.com/watch?v=03wssTQ09n4 har ingen aning om det fungerar men genom att det blir samma melodi varje gång så har han vant sig. Jag säger som övriga, vart bor du? Bor du i en studentstad kan det vara värt att annonsera på ett universitet. Många har mycket dötid eller mycket pluggtid. Och det är inte jobbigt att ha en hund i närheten när man pluggar.

CayKantos
4

Hej Frida!! Vad synd det krångar med Dobby! Skulle gärna vilja ställa upp de dagar jag inte jobbar (Annars jobbar jag nämligen 10-11 timmar) Men jag jobbar mest helg, vilket du väl inte gör? Jag brukar få veta mitt schema tre veckor fram, när dom tre veckorna har gått då brukar vi få schema för dom nästa tre veckorna i uppliggande helgen, alltså ganska sent tyvärr. Men som sagt brukar vara helg + fredag, några gånger 1-2 dagar i veckan. Men när jag vet mitt schema kan jag ju säga vilka dagar det skulle gå.

Jag skulle kunna komma o hämta han i gbg eller likn om det är, men har inte körkort, så han kommer få åka buss :)

Ska såklart bara kolla med mamma först. Men annars hoppas jag du hittar en dagmatte! Eller ngt annat som hjälper dig ;)

Instagram
@TwoPawsAhead ◇ @M4rkPhotography

CayKantos
2

Tilläg på övre inlägg, vet inte vad du söker för hundvakt, en är hemma hos dig eller har hunden hos sig? Om det är hemma hos dig är det inga problem med Mamma, hemma hos os måste jag såklart fråga först :) Samt nästa veckans schema jobbar jag tirsdag, lördag och söndag om det va. Men skriv vilken sorts hundvakt du vill ha, då kollar jag med Mamma om mitt "offer Sounds tempting". Behöver personlige ingen lön, men reseersättning hade iaf vart skönt ;D

Instagram

hemul
0

#14 Det är två avsnitt, bland de allra sista av gamla podden (pre SR). Tyckte också de var bra.

Thu, 14 May 2015
Varför uppstår separationsångest?
Mon, 25 May 2015
Om seperationsångest med Eva Bodfäldt
http://gurgin.libsyn.com/

Jetaime
2

Vissa hundar går säkert att 'vänta ut', men långt ifrån alla. Det funkade inte på min hund, hon blev bara ännu mer stressad av det och slutade aldrig. Hon blev helt förstörd när jag lämnade henne. Jag trodde att jag hade fått en hund som jag aldrig skulle kunna lämna ensam (hon nöjde sig inte ens med att någon annan i familjen var hemma). Det finns sällan någon quick-fix när hunden har separationsångest, min aussie var säkert över ett år innan jag kunde lämna henne själv utan att hon blev helt förstörd (hon hatar det fortfarande, kan lätt stressade upp sig när hon ska lämnas på nya ställen fort, hon är fyra år nu, men kan ändå acceptera det.) Jag fick börja med att gå på toa själv eller gå ut i resten av huset (jag bodde hemma hos mina föräldrar när hon var valp) men avgränsade mitt rum då så hon alltid blev lämnad på samma ställe. Utökade sen med att gå ut några minuter till kaninerna själv osv. Åka och handla.. Medans min mamma var hemma, så hon kunde ha lite koll på henne. Men som sagt detta tog tid. Hemma är hon alltid med okej med att bli lämnad, men svårt med nya ställen. Har oftast lite rutiner för när jag ska gå.. Säger alltid tex 'jag kommer snart' så hon vet att jag går (om det är rätt eller fel vet jag inte, men det funkar för henne). Har du inte den möjligheten att lägga ner tiden för att ensamhetsträna kanske hunddagis är ett alternativ, om du inte heller hittar någon privatperson som kan passa.. Känns hemskt att fundera på omplacering för att man stött på ett problem. Har du pratat med uppfödaren? Kanske hon/han kan hjälpa? Grannar, släktingar, lägg upp annonser, sätt upp lappar??

mejamylove
0

Har du provat med att han är i hundstallet på ditt jobb? hur beter han sig där?

Frida B
7

Tack för alla svar. Hinner inte svara alla, är så stressad så håller på att gå sönder… Men idag har jag träffat en dam som bor 5 min från mig som är hemma hela dagarna, som känns bra. Hoppas verkligen på detta, för funkar det så har jag hundvakt! Tack såååå himla mycket för allt stöd som ni gett!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

hemul
0

Se där! Håller tummarna för att det funkar då och det gör det säkert. 🙂

Therese
0

Jag håller tummarna jag med :) Hon (damen) är jättepepp och glad!

CayKantos
0

Vadbra! Hoppas det heller denna gången då! Lycka till!! :D

Instagram