Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1702 ggr
immobilized
0

Hundvakt, hundhjälp, handler...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har hittills endast använt mig av familjemedlemmar, släkt och nära vänner då jag behövt hundvakt överlag hjälp med djuren. Men man kan ju inte alltid räkna med att det klaffar. Så vill veta lite nu hur ni tänker då ni söker hundvakt och hjälp ex handlers eller dyl och då söker er till folk ni innan inte känner.

Vad är det ni frågar om främst, vad är viktigast, vad behöver man tänka extra på? Dåliga erfarenheter?
 Bra erfarenheter?
Vart har ni sökt?  (Ex via grupper på FB, vänners vänner,annons på ICA m.m.)

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

vendelay
1

Jag har varken hund eller hundvana men däremot har jag katt, och nu är förstås katter och hundar väldigt olika men jag tänkte ändå säga vad jag tycker är allra viktigast om jag skulle behöva kattvakt. 

Det ALLRA viktigaste är kattvana. Minst 100 timmars volontärarbete på ett bra katthem. Även om katten är social och frisk när ägaren åker kan vad som helst inträffa (som inte behöver vara kattvaktens fel menar jag). T.ex. Om katten blir sjuk kan den bli väldigt aggressiv eller om den behöver medicin och är svår att ge osv, då måste kattvakten ha den vanan. Jag vet inte hur mycket det skiljer sig från hundar men jag hade definitivt velat ha en hundvakt (om jag haft hund) som har vana av aggressiva, rädda, sjuka osv hundar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

immobilized
0

#1 Tack så mycket ! 🙂

.

Zyloon
0

Har ingen egen erfarenhet, men vet att Lina Liljemark som driver abisko dog sled har pratat om det i en av hennes poddavsnitt i Hundidioter.

Men det du kan fråga:
Har du hundvana? Har du handskats med denna typen av hund förut?
Har du någon djurutbildning eller liknande?
Vad får du ut utav att göra det här? (Lina pratar om att när dom letar handlers så letar dom efter en person som brinner för hundarna, och inte enbart gör det för pengarna).

Sedan måste personen ha tid också. Det viktiga förutom frågarna ovanför är att du får en bra magkänsla när du träffar personen.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

immobilized
0

I mitt fall innebär handler hjälp vid tävlingar och då erbjuder jag inte pengar som ersättning utan bjuder iså fall på mat och skjuts. 🙂Glömde lägga till detta.

.

immobilized
0

Inne på mycket samma dock #3 !

.

Zyloon
0

Måste bara rekomendera podden hon pratar i, dom pratar jättemycket om drag och allt runtomkring! Hundidioter finns på podcast addict om du vill lyssna!

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

immobilized
0

Får göra det ! 😃

.

ifoundnemo
3

Jag hade nog "testat" personen lite också (utöver de frågor som står i #3), genom att se hur personen agerar kring hundarna. För visst är erfarenhet bra, men min mormor t.ex. har massa hunderfarenhet (haft hund i snart 30 år), men hon får inte passa mina hundar för hon stressar alltid upp dem. Så jag hade försökt se personen med hundarna för att se att de funkar ihop :)

immobilized
1

#8 Tack så mycket! Får ha audition 😂*skojar* eller nått. 
Eftersom jag endast kör med reko metoder så vill jag ju också veta till 100% att ev hundhjälp också gör det. Jag skulle inte tolerera att någon försökte trycka ner eller rycka sönder mina hundar 😡

.

Hornslandet
0

Jag kanske inte kan ge nått exakt råd, mer hur jag själv skulle tänka. Först skulle jag leta bland vänner, bekanta, uppfödare och andra inom "världen" som hör till rasen i fråga som jag kanske känner mer eller mindre.

Om vi nu tänker hundpassning. Då tänker jag att det spelar roll hur länge hunden skall passas. Är det över en dag medans jag är på möten på annan ort? Eller när jag är bortrest ett par veckor?

För en hundvakt som skall "passa" min hund bara över <8 timmar dagtid så tänker jag faktiskt inte att någon särskild hundexpertis är det viktigaste. Då tänker jag inte att min hund skall tränas eller uppfostras, och jag skulle ändå ha svårt att tänka att jag ska hitta folk som tänker eller gör exakt som mig, med min hund. Jag skulle tänka att ju mindre påverkan, desto bättre. Därmed skulle jag inte gå på "X års hunderfarenhet, tagit massa kurser, utbildad blablabla" utan mer eller mindre helt gått på personens intelligens, förmåga att slappna av och ta till sig instruktionen om hur jag vill de ska bete sig när de har min hund över dagen.  

Förstås vill jag helst att de har någon slags erfarenhet av att vara bland hundar och/eller djur och de får ju inte vara rädda för min hund eller så. Men jag skulle hellre låta ett syskon som aldrig haft hund, men som jag vet hur de är mentalt och kan lita på, passa min hund framför en främling med en "massa meriter". Varför? Därför att jag anser att hunden på dagen ska klara sig fint med att slappa med personen i fråga, gå lite rastningsrundor, kanske leka lite beroende på situation och person, och inte nått mer. Det viktiga är att den har sällskap. Träna/uppfostra den gör jag själv. 

Därmed skulle jag undersöka hur personen helt enkelt är och beter sig mer än deras "meriter" så att säga. Skulle tycka det var rätt optimalt att lämna min hund med nån som tex jobbar eller studerar hemifrån under dagen och kunde ta ut hunden vid lunch och nån kortis kanske som rastningar, så kan vi spara ett ev. träningspass av valfritt slag till kvällen när jag hämtat hunden. Jag skulle värdera lugn, lugn och lugn för min hund under dagen, och välja person utifrån huruvida de verkar kunna skapa ett lugn för min hund :)

Rent praktiskt så hade jag även tänkt som #8, jag hade tagit med hunden och gjort lite olika saker med personen i fråga, låtit den hantera hunden på promenad och hemmavid och även hjälpt dem förstå hur jag vill att de skall förhålla sig om olika problem som jag kanske känner till kan uppstå (beror ju på hur min hund är då isf).

immobilized
0

Tackar och bockar för dina tankar och åsikter. MYCKET bra! 

Ska vi åka bort och sambon inte är hemma (dvs då båda åker iväg) så är det prio på familj och vänner. Jag skulle nog helt ärligt inte åka iväg om ingen av dem skulle kunna passa om det handlar om mer än 24 timmar. 

Handlar det om hundvakt några timmar så är jag inte lika kräsen. Dock kommer jag främst behöva handler och ev att någon passar någon hund som inte ska gå med i tävlingsspannet under tävlingen men ändå vara med och därmed behöva rastas och få sällskap.

.

ifoundnemo
0

J#9. Just därför det kan vara bra att se hur dem agerar med hundarna :). Vår ena hund reagerar mycket på utstrålning så förutom reko metoder måste vi hitta någon som är väldigt lugn och trygg i sig själv, annars blir vår äldsta väldigt stressad vilket i sin tur stressar upp vår yngre (därför mormor inte kan passa)…Så det är inte altid lätt att hitta hundvakt 😛fast finns säkert många som vill hjälpa dig så du får nog många att sålla bland! Man lär ju sig mycket av att hjälpa till, så det är ju kanon för någon som själv vill hålla på med hundar på det sättet! Hade du bott i skåne hade jag gärna hjälpt till, har drömmar om grönlandshundar (och huskies)  och drag x)

immobilized
0

#12 Att åka ner till Skåne och tävla framöver är inte helt omöjligt så. När vi väl är igång planerar jag att röra mig dit de tävlingar jag vill köra finns oavsett vart. Så får man slagga hos vänner helt enkelt. 🙂Och i Skåne har jag en drös polare.

.

ifoundnemo
0

Är du i Skåne och behöver hjälp så hojta till! Jag har tyvärr ingen erfarenhet av en typen av hund (bara träffat enstaka gånger), men jag hjälper gärna till så gott jag kan! :) Låter ju hur kul som helst och dessutom väldigt lärorikt 🙂

immobilized
0

#14 Man kan inte lära sig något om man inte får en första gång 😉😎

.

ifoundnemo
0

#15 Så sant, så sant 😎 och det är alltid kul att lära sig nya saker!

immobilized
0

Men absolut! Vad har du för hund? 😎

.

ifoundnemo
0

En keeshond och en cavalier-blandis! Har faktiskt planer på att testa drag med cavalier-blandisen för han älskar att springa och drar som en tok när man springer lite med honom ute (har sele på honom då såklart), men vill i så fall köpa en ordentlig sele till honom :) keesen vänder sig hela tiden för att se att jag springer efter (fast oftast vill han bara springa bredvid) medan blandisen springer på utan en tanke på att titta bak så det känns som att det kan vara något han tyckt om!

immobilized
0

Så spännande!! 😃
Alla hundar kan i stort sett dra. 🐶

.

ifoundnemo
0

Med tanke på att jag är intresserad av att testa drag dessutom så! Ska bara kolla upp var man kan köpa bra specialsydda ordentliga dragselar, vill ju inte att han ska felbeslasta eller nåt. Tycker dessutom att alla hundar jag sett dra verkar hellyckliga😃

immobilized
2

Vilda då man frågar om hon vill ut och dra! 😂
Eller ja snarare såhär
Jag: Villivill, ska vi ut och dra?
Vilda: Yyyyyyyyl
Jag: Är du klar?
Vilda: Yyyyyyyyl
Jag: Är du glad?
*bilden*

.

ifoundnemo
0

HAHAHA 😃 Det är ju så det ska vara! Hon ser ju onektligen helnöjd ut 😎Ungefär så blir våra när dem märker att vi går mot skogsslingan vi brukar gå, dem verkligen älskar skogen!

immobilized
0

''Så är det godisdags nu?'' 😂

Alltså djur och deras minspel!

.

ifoundnemo
0

En blick säger mer än tusen ord! 😉

ifoundnemo
0

"Varför väcker du mig?!" 😂

immobilized
0

Men åååh fluff! 😍

.

ifoundnemo
0

Han är vår fluffboll 😉

immobilized
0

Ser ut nästan som Eurasier?

.

ifoundnemo
0

Nästan :) Eurasier kommer från keeshond, chow chow och samojed (om jag inte minns fel), så det är ju inte så konstigt att det finns likheter ;)

immobilized
0

Spännande det där 🙂Stämmer bra!

.