Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 3290 ggr
[beata123]
7

Torrfoder till tax?

Hej! Jag har en dvärgtax på snart 9månader och jag har under dessa 9 månader använt  Royal Canin mini junior.  Men då jag har börjat läsa på om deras foder och inser att det inte alls är mycket kött i och har väldigt mycket spannmål i sig, så letar jag efter ett nytt foder till min lilla tjej. Men då jag inte alls är så insatt i vad som är ett "bra" foder och vad ett "dåligt" foder är så skulle jag gärna vilja veta vad ni ger era hundar för foder och vilket foder ni tycker är bäst.  Fodret ska helst vara ett torrfoder.🙂

Herveaux
0

Jag ger Standardt Normal och är väldigt nöjd.

// Harley

[tk1971]
0

Jag har en liten 5-kilosterrier och hon får Brit Care Venison & Potato. Hon äter det gärna och jag tycker det funkar bra. Så bra att jag slog till igår och köpte en 12- kilossäck till henne, och det lär ju ta ett tag innan den är uppäten. 699 kr kostade det, klart överkomligt om priset råkar vara en faktor. Innehållet är vettigt också. Det finns 3-kilospåsar också.

majhefsticar
0

Jag ger min shih tzu Acana adult small breed :) Spannmålsfritt :)

Odietamo
0

När jag inte ger färskfoder, vilket är sällan, ger jag taste of the wild eller standardt normal och är nöjd med båda.

tiger tok
0

Om hon funkar bra på fodret, varför byta? Annars tycker jag Magnussons foder är bra!!

lizton
0

Om svenskt torrfoder så är Magnussons det enda med alla råvaror svenska. Nu har de också kommit med ett spannmålsfritt foder.

Acana för små raser, men jag tror du kan ge vilken du vill av Acana om hunden inte har speciella problem att äta bitarna och det tror jag inte taxar har. Acana kan du växla mellan de olika sorterna, vilket är bra om man har en kräsen hund.

Det danska fodret  Kingsmoor har goda foder för kräsna hundar. Det finns för små raser också.

Simpsons är ett mycket prisvärt brittiskt foder, men det finns nog bara i 12 kg säckar och det kan bli för mycket, så fodret hinner tappa smak innan säcken är slut. Om du kan dela med någon så är det  förstås ett alternativ.

Jag skulle inte vilja ge något foder med ris pga arsenik som finns i allt ris. Det är extra skadligt för små raser som äter mer i förhållande till sin vikt, men ingen ska äta ris varje dag, vare sig djur eller människa. Om du är uppdaterad med livsmedelsverkets rekommendationer så vet du säkert det. Av bl a den anledningen går RC också bort för de har ofta ris i sina foder.

Magnussons Meat & Biscuit, Acana och Simpsons har våra hundar ätit/äter och alla har funkat jättebra. Magnussons är vårt godisfoder numera. Tidigare huvudfoder. Nu är jag nyfiken på deras spannmålsfria sort och ska prova den när den kommer till vetzoo.se där jag brukar beställa ifrån.

Herveaux
3

#6 Men snälla, lägg ner din skräck-kampanj mot ris i foder. 🥵
"Man kan inte dra en hel gröda med en och samma kam, det handlar om kvalitet och kontroll. Precis som med allt annat." - tillverkaren av "mitt" foder

Så, där sätter vi punkt för vidare ris-diskussion, för vi vet alla hur dessa slutar. 😴

// Harley

Estelle13
0

När du letar foder så försök undvik dem som innehåller högt protein, hydrolyserat protein, soja, majs, glukosamin, ärtor och baljväxter. När jag ger torrt ger jag standardt normal, och färskt så blir det Mush och råa ben. Kanon nöjd med både torrfodret och färska maten :-) pigga och glada hundar och tiken som har utställningspäls har en päls som växer som ogräs som är otroligt tät och fin.

Karmatarerskanise
0

#8 Vad räknas som högt protein och varför är det dåligt?

Estelle13
0

#9 Skulle vilja säga att allt som är över 30 är för högt. Alla hundar klarar av olika mycket intag men man ska ha i baktanke att i det vilda innehåller ett rov mellan 16-26% protein beroende på köttslag och kvalitet. Ett högt protein som ofta finns i spannmålsfria torrfoder är den största bidragande orsaken till klåda, mag och hudproblem. Det första man tillexempel gör när en hund har hud eller magproblem är att sänka proteinet och många gånger har det visat sig att hunden blivit mycket bättre av bara det. Ett för kraftigt foder är minst lika dåligt som ett för fattigt, lagom är bäst.

Karmatarerskanise
0

#10 Det beror nog på vem du går till med din hunds problem. Mammas hund och kompisens hund blev rekommenderade att byta foder till spannmålsfritt. Olika veterinärer.

tiger tok
0

Vet att du helst vill ha Torrfoder, men Mush har ju sådana där köttbullar, kanske värt att kolla på?? Har bara bra erfarenhet av dem!!

Estelle13
0

#11 veterinärer har oftast ingen aning om att det är halten av högt protein som ofta är orsaken till hundars mag och hudproblem. Hade dem vetat det så hade det inte funnits så många hundar som det gör idag som står på allergiutredning hos vet med mediciner och specielfoder.

lizton
2

#9 Det finns ingen forskning som säger att hög proteinhalt på något sätt är skadligt för friska hundar. Däremot kan sjuka hundar av olika orsaker behöva anpassat näringsinnehåll och det kan vara  låg halt av (oftast) fett, men även  protein och kolhydrater  kan behöva anpassas till en lägre nivå än vad som är vanligt i hundfoder. Det finns en ras som inte tål hög halt protein och det är dalmatiner och den ska ha lättsmält protein av t ex kyckling och majs.

När det gäller din ras, tax,  är det en fördel om den äter ett foder med hög halt protein, inte för fett och helst spannmålsfritt. Fiberinnehållet ska vara ganska högt. Detta p g a att tax är en ras som har högre risk för magomvridning än andra raser. (Hög och djup bröstkorg). Om fodret innehåller minst 30 % protein och helst över 30 %  så minskar risken för magomvridning. Fett ska inte finnas med på de fyra första platserna om du ger torrfoder. Helst ska man ge färskfoder för att minska risken.

Man har också sett att bakat foder ger lägre risk för magomvridning. Helst spannmålsfritt och bakat. Magnussons är de enda som tillverkar bakat foder i Sverige och nu kommer de med spannmålsfritt foder också. Inte så hög halt protein, menför övrigt väldigt lämpligt just med tanke på risken för magomvridning.

Ur en samlingslänk om magomvridning om du vill läsa. Undvik också konserveringsmedlet citronsyra i torrfoder. Royal Canin brukar ha det i råvarorna.(behöver inte skrivas ut i innehållsförteckningen)

"Feed a high-protein (>30%) diet, particularly of raw meat. If feeding dry food avoid foods that contain fat as one of the first four ingredients.."

http://www.globalspan.net/bloat.htm

lizton
2

#10 Du kan inte jämföra protein i färskt kött/rov med protein i torrfoder. I det färska köttet/rovet finns vattnet med. I torrfoder måste hunden dricka vattnet separat. Omvandla färska köttvaror till torrsubstans så blir det mellan 38 % och    44 % protein. Räkna på några färskfoder utan kolhydrater så ser du det själv.

Färskt kött innehåller ca 70-80 % vatten.

Den som uttrycker det så som du skriver är antingen helt ovetande om detta eller skriver för att vilseleda.

Herveaux
3

lizton - lägg ner dina försök att provocera Estelle13.
Jag har sagt det till dig i andra foder-trådar, vill du fortsätta stöta och blöta era diskussioner, gör det i PM!

// Harley

Estelle13
0

Att jag ens fortfarande orkar skriva på denna sajt är ett under. Eftersom att jag vet vad dina inlägg alltid handlar om Lizton så tänker jag inte lägga ner någon tid och energi på att ens läsa dem. Dig och dina inlägg vill jag inte ha någonting att göra med längre, du får skriva hur mycket du vill men något svar av mig får du inte längre eftersom att du är en person som det inte går att föra en vettig och normal diskussion med.