Valp som biter i ALLT
Hej,
min 3 månaders valp verkligen biter i ALLT och ALLA. Det är ju såklart ett normalt beteende för valpar, men hur ska jag göra för att träna bort det?
När jag är ute på kissrunda med honom (inga riktiga promenader än) så blir han så distraherad av att bita i mina skor, i kopplet och i byxbenen att han glömmer bort att kissa. Han biter i varenda möbel som har en kant han kan bita på och han har bitit sönder ''skydd'' för sladdar så han kunnat bita sönder de också. Även vattenskålen, bädden osv biter han i.
Vet verkligen inte hur jag ska göra, såfort man klappar honom så börjar han bitas också! Nån som har tips?
Sätt dig/ställ dig upp och säg bestämt nej och "knuffa" bort honom, gör om detta tills han slutar bita!?

Testa att klickerträna honom. När han t ex är på väg mot ditt ben när ni är ute, så klicka, innan han kommer fram. Belöna efter klicket. Går han längre sträckor eller möjligen flera steg ordentligt, klicka för det också. Vill du inte klickerträna så använd röstberöm eller säg nej eller sluta och beröm när den gör rätt.
När han kan t ex sitt eller ligg så kan man be valpen göra det när den är på väg för att bita i benen. Är ni på något lämpligt ställe, så testa att lek med t ex en boll eller låt den jaga någon kampleksak. Min valp gillar en udda strumpa bunden i ett snöre. När den blir lite äldre så kan även sökrutor, där man slänger ut lite hundgodis eller torrfoder som den får leta efter vara ett bra sysselsättningsalternativ. Gillar den att bära på saker, så kan det kanske vara ett alternativ. Ge den något att hålla i munnen när ni går, så låter den bli dina fötter.
Min har inte bitit i möbler, men jag tror man kan klickerträna det också. Klicka när valpen är på väg mot möbeln och belöna när den hejdar sig. Valpsäkra om det behövs och ni har möbler ni är rädda om. Begränsa de ytor valpen får vara på eller stäng till om möbler med t ex kompostgaller.
Jag har virat in min valps korg i en filt. Det gör att den är svårare att bita i. Ett påslakan kanske också kan fungera. Eller ta bort bädden en period och ge den en kartong som bädd.
Min har fått hålla på med mina händer upp till en viss gräns. När det gör ont, så skriker jag och då brukar den hejda sig.
Kan du tänka dig att ge BARF-ben, så ger de både sysselsättning och tuggmotion.
Du måste belöna det som du vill att han gör istället, som #2 säger. Och ge mycket annat att tugga på. Vår valp älskar att tugga på ren-horn, de varar i en evighet. Han har även fått en gammal korg att bita sönder… och han har bitit på det mesta ända sen 8 veckors ålder. Han är 16 veckor nu och äntligen lämnar han våra skor ifred ;)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ha mycket grejer hemma som valpen kan tugga på, det kliar säkert i tänderna på honom.
Annars försök att vara tydlig, nästan övertydlig med vad som inte är okej. Biter han på dina skor så putta undan honom och försök vara så passiv som du kan. Drar du bort foten kan han se det som en lek. Så försök stå still, putta undan honom och säg "låt bli" eller "nej". Släng ner en godis till honom när han beter sig.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
vattenflaska med endast vatten för det "vikitgaste", Överanvänd inte vattenflaska om det funkar.
Skrik som en hund när han biter er, Eller säg ajaj och vänd er/gå därifrån, se till att han inte når er.
Om han biter i allt på promenader hade jag utnyttjat det, dra med en leksak ut och när han sköter sig låt han få den, lek med han försiktigt och använd lek som belöning för att han gjort rätt!
Min valp tuggade sönder sladdar, tog skor, han bet på allt, Jag gav han ben varenda gång och berömde när han tog ben istället. Samma med leksaker. Nuär han 7månader, och har sens kanske 4-5månaders ålder hämtat leksaker och ben för han vet att det var "bra".
Håller på med en väldigt bitig Bc valp, om man sitter på golvet och han biter, ställ dig på alla fyra över honom och morra mot honom! Bulla upp med tuggben och belöna när han gör rätt!!
#6 Nej, det är ingen bra idé. Det förstör bara förtroendet mellan dig och hunden, och vissa raser och individer kan försvara sig (utav rädsla) genom att bita/nafsa mot dig när du beter dig så hotfullt.
Inte bra sätt att bygga en fin relation på, och jag skulle ALDRIG våga ge det rådet till andra, när man inte ens vet hur just deras hund fungerar.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#7 Sant kom och tänka på det också, men det är Bc valpens ägare som sagt att jag skulle göra så om han bet, så tänkte att det kanske var en bra metod?! Men håller med bygger ingen bra relation och skrämmer valpen.. Jag ska sluta med det och säga det till ägarna för när dem gör det mot valpen blir han rädd och går där ifrån. Men håller med om att det finns många bättre metoder, och det är lite svårt att formulera sig i text ibland också ;)
#8 Hade jag ställt mig och morrat åt en av mina hundar när de var småså hade dom blivit mer hetsade och busiga.. Aldrig stött på en hund som blivit rädd för att manställer sig på alla fyra och morrar..
#9 jag känner en blandras som är väldigt undergiven i sin natur och hon hade blivit livrädd om jag hade gjort så mot henne, men hundar är ju individer dem också!!