import av ny ras
Det är inte en lätt uppgift att hitta den ras man letar efter, men när den väl är funnen försvinner den aldrig från ens hem. För mig var det ingen lätt uppgift att köpa en valp av den rasen jag ville ha, då den inte finns i Sverige. Inte heller Danmark eller Norge. Jag fick ta mig igenom uppfödare i hemlandet Portugal för att hitta en jag ville ha. Väntan var lång, hela 3 år innan jag fick min lilla hund. Men, jag ångrar inte en sekund. 15 september hämtade jag henne, då 6 månader gammal. Chansade och anmälde till Nordisk Vinnare 2015 i Stockholm, med marginalen 2 dagar! Jaska är den första svenskägda Podengo Portugues Liso Médio någonsin visad på en hundutställning. Då bara 9 månader och 2 dagar gammal. BIR, Nordisk Junior Vinnare och Nordisk Vinnare 2015 Hon gjorde ett super jobb som representant för rasen redan då, och jag kan knappt vänta tills jag får se vad mer vi kan åstadkomma. Här sitter jag med 3 generationer Podengo Liso Pequeno och den första generationen Podengo Liso Médio i Sverige, om allt går som vi vill. Hur har det varit för er med ovanliga raser? Har ni fått er hund? Kämpar ni fortfarande? Hur ser er resa ut?
Jag skulle jättegärna vilja importera en Magyar Agar, vad jag vet så finns det bara en kennel här i Sverige och som dessutom är ganska ny kennel med rasen. Tar nog ett bra tag innan jag hittar rätt kennel och linjer samt att jag har plats/tid för en till hund men den väntan är nog värt allt!:)
Grattis till vovven och lycka till i framtiden!
- Nederlandse Kooikerhondje -
Jag skulle gärna vilja ha en aidi någon gång . Försökt att nå den enda kenneln som har fått en kull (i sverige) och försökt att hitta information i franska kenneln labben (dock brister språkkunskaper där) . Men är inte på många år jag kanske ska ha en. Men ja det är en ras jag gärna skulle vilja som är ovanlig o förmodligen behövs att importeras
Jaska, som Nu är 17 månader gammal, har förvånat mig mer och mer. Hon har sedan Stockholm agit en hel del titlar och stora vinster. Hon har flertalet BIR, Cert och Cacib. Cert i Sverige och Danmark. Junior Cert i Tyskland och Belgien. Titlar: NORDISK VINNARE 2015 NORDISK JUNIOR VINNARE 2015 NEUMÜNSTER VINNARE 2016 NEUMÜNSTER JUNIOR VINNARE 2016 FCI EUROSIGHTHOUND JUNIOR VINNARE 2016 BENELUX JUNIOR VINNARE 2016 EUROPA JUNIOR VINNARE 2016 (och BIR) Bilden är tagen utanför EDS i Belgien där alla mina hundar tog Europa Vinnare titlar. Även bäst i rasen för 2 av dem, den 3e blev BIR-Veteran.
Ville bara säga grattis till er! Inte dåligt många titlar, hoppas ni kammar hem ännu mer 🌺
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar