Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 650 ggr
Nova1234
2016-09-01 07:56
0

Träning

Jag har en fråga hur ni brukar göra på träning/kursdagar Minskar ni på promenaderna dom dagar ni ska gå på kurs? Jag har en york jag brukar gå 8-9 km/dag Vi tränar också agility kursen är 2 h per tillfälle Vad tycker ni, ska jag "spara" på hennes energi till kursen på kvällen?

ipopuma
2016-09-01 08:00
1

Det beror på vilken hund du har. Min ena hade jag sagt absolut men min andra hade inte riktigt blivit trött av en långpromenad så henne hade jag kännt för det så ja då hade jag gått den sträckan. Allt beror på hund Då jag kommer hem sent får alltid nästan mina hundar en sen promenad vid kurstillfällen

Fisherling
2016-09-01 08:03
0

När jag gick på kurser med Benji så var jag tvungen att någon timme innan kursen se till att han gjorde av med överskottsenergi; det betydde en rejäl promenad innan, gärna en-två timmar så han fick springa av sig. Då hade han vilat upp sig och var på en lagom energinivå tills kursen.

Gjorde jag INTE det hade jag en hund som hade energi sprutandes ur öronen på honom, och som var hopplös att jobba med. 

Tinja däremot, jag kanske inte går fullt lika långt och så get jag henne inte fullt lika mycket mat, men det är mest för att hon är extra rolig att träna när hon inte är helt tillfredsställd fysiskt och lite hungrig 😃

Poängen är att det är väldigt individuellt. Vissa hundar måste vila hela dagen för att klara en kurs, andra måste göra av med överskottsenergi för att över huvud taget kunna koncentrera sig. Du får helt enkelt testa dig fram :)

Nova1234
2016-09-01 08:06
0

#1 Tack för svar, jag brukar gå promenad tidigt på morgonen, hon återhämtar sig snabbt (liten och lätt) och kursen är på kvällen Jag testar och ser hur hon är :)

Nova1234
2016-09-01 08:16
0

#2 min lilla känns som om hon är fysiskt outtömlig, det spelar ingen roll hur långt jag går…hon är alltid pigg i benen :) På kursen blir hon trött och behöver pausa ofta när hon lär sig något nytt, för att inte tröttna. Hon tänker mycket och är väldigt lättlärd Vi brukar även gå en runda före och efter kurs på platsen för att hundarna ska kissa och rasta av sig Ja, jag testar, det ska nog gå bra :)

[Forest]
2016-09-01 09:51
0

4 Promenader är inte mycket arbete i sig, vi går promenader på 1 mil med våra små pudlar och denna tar inte musten ur dom. Det som dom blir trötta är jobba, som spåra,agility,lydnad det är den typen av jobb som våra ligger nöjda länge efter. 

När jag ska jobba med våran ena måste jag först trötta ut lite innan, annars blir det pannkaka av träningen. Jag brukar ta en längre promenad och träna kontakt och inkallning. Tagga hundarna med ha med extra gott godis under tiden man jobbar och vara själv taggad positiv glad 😃

JoannaLi
2016-09-01 10:52
0

Det ser du på hunden - prova dig fram! Arrak blir väldigt stressad och uttröttad av promenader, så absolut inga promenader i onödan innan träning för oss :)

lisa90
2016-09-01 11:43
0

Som de andra har sagt, det är olika :) Med mina ena hund kunde jag göra som jag ville, han var kontrollerbar oavsett. Min andra måste få rusa av sig innan, annars drar han ärovarv på plan ;)

Joyous
2016-09-01 12:03
0

Humla fungerar bäst om hon får en ganska ordentlig, men samlad, promenad innan träningen. Jag testade under en period att lägga promenaden efter träningen istället för att på så sätt få en ännu piggare hund. Resultatet blev en hund som visserligen var piggare, men använde energin utåt, alltså mer intresserad av omgivningen och nosig. Hon verkar behöva sina promenader för att kunna samla sig och kunna fokusera på mig. Promenader/aktiviteter flera timmar innan träning gör varken till eller från för henne.

Prova att köra på som ni brukar och gå sedan på kursen. Efter en eller ett par gånger kan du testa att låta honom vila på kursdagen och se om det ger ett annat resultat. Det kan ta lite tid innan man hittar rätt rutiner för sig själv och sin hund men det kan vara värt att testa sig fram då det kan ha en betydande effekt.