Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1296 ggr
Frida B
0

Promenad med valp

Ja, jag vet att det finns så många trådar om detta. Men de flesta är minst 3-4 år gamla.

Dobby är nu 5 månader den 9:onde, och jag som är en promenadälskare börjar bli skogstokig på att inte kunna gå promenader med mina hundar. Den vuxna hunden mår också bra av att promenera, men måste göra det när någon annan är hemma och passar valpen då han ej kan vara ensam hemma. Så blir inte så mycket av promenaderna, vi gör mer mentala grejer.

Så, till min fråga. 

Hur långt kan jag egentligen gå med min valp? Valpen i fråga blir trött, men han visar inte när han är trött. Och är alldeles för tung för att bära omkring på (lite över 12 kg).

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
1

Att ta en promenad (beror ju självklart på längd) då och då med en 5månaders valp kommer inte döda den. Jag gjorde det med min, Och gör fortfarande (7månader). Han visar tydligt när han blir trött men han kan glömma att jag bär honom (30kg), Men han går gärna själv om han bara får ta en paus. Alla gör olika, det finns inget rätt eller fel, Man får väl tänka lite på vad det är för ras och vad den kan få för skador som äldre.
Skogpromenader är vad jag läst bara bra för valpar, Kanske inte på 2-4timmar varje dag, men självklart är det nyttigt för dom att komma ut.
Så kör på skulle jag säga, Märker du att valpen är trött, stanna, ta det lugnt och vänd, Ta med dig vatten. Prova hans gränser utan krav.

Måste bara tillägga att det är kul hur olika vi hundägare är, Jag bar omkring på mina hundar när dom vägde 10-17kg utomhus som inomhus hahaha, Kom något upp, dom blev trötta, trappor eller vad som helst lyfte jag upp dom.

Frida B
0

#1 tack för svar! Bära menar jag alltså bära hunden större delen av promenaden som man kanske gjorde när hunden var 10 veckor ;) Men helt ärligt nej, jag bär inte Dobby längre ändå. Om det inte är väldigt speciellt tillfälle, han har så pass koll på sig själv att det inte behövs.

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

jenmjao
0

#2 Precis, men jag tror inte du behöver bära han så mycket heller, Han klarar nog det helt galet bra! Mina valpar vägde dock ungefär 12kg vid 10-12veckors ålder så för mig var det väl den lättaste tiden att lyfta upp dom, hahahaha😂

Frida B
0

#3 haha oj jaha… Då vägde min 5-6 kg… Lite skillnad 😃

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

tetri
0

Jag har en huskyblandras och hon har fått följa med på långpromenader sen hon var ungefär 3,5-4 månader. Inte varje dag i början utan följt av nån vilodag med bara rastningsrundor, lösspring och lek. Hon är 5,5 månad nu och har inte gått sönder. ;) Klarar lätt av några timmar i skogen men även att ta det lugnt en dag.

feral jesus

Changrila
0

När min salukivalp var 5-6 månader så gick vi skogspromenader på ca 5km. Då var hon lös hela tiden och lekte runt som en tok mest hela tiden. Märkte att hon började bli trött mot slutet, men det är ju inte farligt ;)

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Underbarn
0

Jag går 1-5 km med min GD valp och då ska de inte överansträngas pga storleken. Går mycket lös och i hennes tempo! Ca 30min till 1.5 timme några gånger i veckan. Gick nog 5 km nyss med henne :) hon är 7 mån. Gick mest 2 km i 4-5 mån ålder men nu går vi mer, och kanske halva turen lös och halva kopplad. Aldrig märkt att att hon varit trött mer än när vi kommit hem, där vi vilar!

tulinia
0

Vi började promenera med Felix relativt tidigt, du känner din hund bäst, titta på hur han mår och hur han rör sig. Det är fortfarande skillnad på promenad och motionsrunda, att komma ut och promenera är nog skönt både för dig och hundarna, ta med en vattenflaska och sätt dig ner och ta en paus när ni är ute om det blir för mycket. Att äta lunch ute kan vara riktigt spännande för en valp :)

russin
0

En 5 månaders valp kan du gå flera kilometer med i t ex skogen utan problem. Det bästa är ju när den får gå lös och i sin egen takt och inte släpa runt på rena koppelpromenader på asfalt.