Separationsångest - blir gråhårig!?
Sen dag 1 har jag ensamtränat min hund vilket efter ett bra tag gav resultat. Jag kunde gå iväg flera timmar utan några som helst problem. Min hund hade blivit så trygg i sig själv att han bara låg och sov, kom inte ens upp och hälsade när jag kom hem.
Nu har jag flyttat och förstår att det tar tid att acklimatisera sig till den nya miljön, nya rutiner osv. Men nu kan jag inte ens gå utanför dörren längre än 15 min! Det är bara att börja om från början och på något sätt kan man ju säga att jag redan har facit i hand - har vi klarat det en gång så kommer vi göra det igen!
Men jag är dålig på att ha is i magen och känner mig så otroligt dålig som inte tänkte på att miljöombytet kunde göra sån stor inverkan. I övrigt är han helt som vanligt, om inte bättre än förr! All träning går mycket bättre, förutom ensamträningen…
Jag har en petcam i lägenheten så jag kan se allt han gör medan jag är borta. Tidigare har han bara legat och sovit i soffan, nu vankar han av och an. Lägger sig i sin bädd eller i fåtöljen men endast i ca 5-10 min sen drar han igång och ylar. Sen håller han på sådär tills jag kommer hem. Har inte vågat gå hemifrån längre än ca 30 min i nuläget. Kan också tillägga att jag bor i en liten 1a på 25 kvm. Han har inga problem att vara själv när jag är i badrummet. Har testat att låsa in mig i badrummet i 4 timmar (!) och han har inte brytt sig.
Han får mycket motion, både fysiskt och psykiskt. Jag upplever inte att han är så stressad, han står inte vid ytterdörren och ylar, han kan ligga och vila en stund sen bara ställa sig upp och yla ett par minuter sen lägga sig igen.
Har ni några tips på vad jag kan göra för att underlätta detta för honom? Några andra synvinklar som kan få mig att tänka på ett annat sätt kring detta? Har använt Adaptil utan någon märkbar skillnad tidigare och vill inte lägga pengar på det igen, finns det andra alternativ? Är också på jakt efter dagmatte men hittills utan resultat, sista utvägen blir hunddagis.
Behöver lite peppande ord! 😕
Jag säger bara, det är absolut inte kört om han kan vara ensam en stund med bra resultat! Träna på så mycket du kan med det han redan kan, kör bara 5minuter, och som du förmodligen redan gör, inte hälsa när du kommer hem. Testa sen 7 minuter, sen 10. Jag tror det kommer gå bra, Det kan ta tid att vänja sig, Hur länge har du bott där du bor nu?
Min tik är 5år och kan vara ensam hemma utan problem, men när jag flyttade/var hos pappa/är hos killen, ja då börjar allt om. Det är nog lite sånt man får ta ibland, men det betyder inte att det är omöjligt. 🙂
TACK! Skönt att någon annan varit i samma sits och som det har gått bra för, finns en chans för mig med då! 🙂 För allt känns lite hopplöst just nu 😕
Det har varit ett evigt tränande som tog nästan 1 1/2 år innan allting släppte och plötsligt sov han igenom en hel dag. Och så fortsatte det utan några problem! Jag är otroligt hård mot mig själv och har verkligen hamnat i en svacka. Känner mig lite hjälplös nu när jag är nyinflyttad i en stad långt från familj och vänner som man kan få hjälp av 😕 Vi har bott här i snart en månad.
Du skriver att han går igång och ylar efter 5-10 minuter. Går du in till honom då? Du har ju redan klarat ensamträningen en gång så du har säkert strategier och så för att göra det, men låt det inte gå så långt som att han börjar skälla/yla. Börja om helt från början, ta en minut i taget. Träna hellre i flera korta omgångar än en lite längre.
Vad jag varit med om är att vid flytt kan hunden behöva lära sig allt på nytt. Alla nya ljud, allt nytt man kanske ser från fönstret, att det är okej att vara ensam hemma även här osv. Men tränar man precis som man gjorde första gången brukar det gå fortare än första gången.
Hundar tar tid vänja . Jag använder radio . Sen även mina udda idéer är öppen sinad forskar i orsaken grunden. . Djur är känsligare en vi är.. Folk orsakar att hunden låter . Kan Var granar kan vara andar mm.. För varje flytt gjort blir bättre för varje gång. Trodde aldrig det skulle gå.. allt beror på miljön folk. . Hundar är smarta djur .. sen tar tid förstå hundens rädsla. . Var är i från.. det var grannen som orsaka otrygghet för mina djur och mig.. Så kolla främst vad har för granar elaka gnälliga .. Barn skriker skapar oro för djuren med.. Man bör inte lägga skulden på djuren el sig själv..
Känner en som har 2terrier, dessa hundar går inte att lämna ensamma inte en sekund utan de skäller, samtidigt går det utmärkt att lämna hundarna ensamma i bilen och i buren! Hundarna är"bortskämda" och jag tror man måste börja om från början! Din hund känner sig inte trygg i nya lägenheten, men gjorde det i den gamla! Prova stäng dörren ytterporten och gå in igen, och förläng succisivt, men börja med att bara stänga dörren! Ja tror du lyckas men måste ha tålamod! I annat fall fråga en hundpsykolog!
Jag försöker att hålla passen så korta så att han inte hinner gå upp i varv så pass att han börjar yla, men om han gör det så försöker jag göra det när han lugnat sig lite.
Tycker att hela situationen är så underlig, han har inga problem att vara iväg på kurs och ligga i bur, vara i bilen, han går självmant iväg och lägger sig i ett annat rum. I övrigt är han väldigt självständig. Det är väl något med att klä på sig och gå ut genom ytterdörren som tar stopp.
Jag blir lite nojig med för jag känner mig inte jättevälkommen i mitt hyreshus. Grannar som kontaktat mig och frågat om man får eller sagt att man inte får ha hund i huset. (Det får man för övrigt.)
Det är som ni skriver - bara att bita ihop och börja om. Detta har varit en sån jobbig del i våra liv som jag trodde var över som jag behövde skriva av mig lite om :) Tack!
Skriv av sig är viktigt. . A kastrering på folk så skulle bli lugnare. . Jag har själv bot så där exakt känns mig ej accepterad. . Personligen njuter jag av säga till gott folk. Nej barn. Men djur är helt annat passar mig utmärkt. . Nog med folk finns kondomer .. så trött på folk som är aj baja ha hund som låter.. men ok barn låter . Vet du vad jag satt ner foten sen så vart dem tysta. Men stämningen som djuren känner av.. Det som är problem med folk. Inte våra djur. . Vi gör vad vi kan.. men granarna har med ansvar God ton . Stå på dig . Körde humor för ett tag sen. Är för det mesta hemma . Men har ingen huse . Dvs är ensam inget stöd alls.. Så låter som du får uppfostra granarna .. Att djur folk finns och det är lika mycket värda djuren är bäst i test . ♥ Lugnande effekt trygghet menar jag nu.. ..
Tänkte också… Motionera hunden ordentligt så den är trött när du lämnar den, se till ha älsklings leksakerna framme, stäng dörren var borta 1 sekund, nästa gång 10 sekunder, 1 minut, men bry dig inte så mkt om hunden när du kommer! Ja tror du lyckas….
Försvarar djuren alltid på djurens sida ! Just här tråden var uppiggande läsa dom flesta svaren.. Gäller hundar så beror allt på grannarnas atetyd ton energi. . Katter tar inte åt sig på samma sett .. blir bara komiskt när fåglar mm kommer för nära oss så försvarar dom vårt hem.. El flugor .. Det kan förstås låtta på balkongen så har in burat hela balkongen katt säkert.. Där är nu är fantastiskt för fick kontroll på grannarna som orsaka problem .. katter måste få vara katter. Hundar måste med få utlopp fast ute då förstås. Förutom mat bollarna stimulans som förvisso låter .. Men förre 10 är fritt fram inligt lagen. . Är hemskt vad granarna kan koka i hopp .. När gäller djuren. . Men finns bra folk också även visa lägen ser mörkt ut i verkliga livet.. men m kommer säkert ljus nån gång.. Klart att djur folket lyckas . Men allt hänger inte enbart på oss äger hunden.. Om man inte bor ute i skogen .. Personligen är jag så trött på att icke djur folk. Det som skapar problem .. Fast ofta så tar djur folket skulden .. har erfarenhet av grannar .. blir djupt besviken på folk.. som jag ska gå störa barn som sover . Beklagar jag tar åt mig blir tår ögd ! (
Jag bor 130 mil hemifrån och läser på gymnasiet. Det är ett EVIGT flyttande. Internatet, mamma, pappa, släkten, husvagnen, stugan… Det tar aldrig slut. Han har haft ordentligt med separationsångest, men kan nu helt lugnt vara ensam hemma på internatet. Och då kommer alltid "men han kan väl vara ensam på skolan!?" när jag försöker förklara att jag inte kan lämna honom ensam hur och var som helst. Grr. Nu börjar han vara duktig på att vara ensam hos mamma och i husvagnen, men det har varit en kamp. Jag lider med er!
#10 oj hur står man ut ? Jag förflyttar inte mig så där ofta hit dit. . Men är lugn miljö så gör det mycket. . Har svart på vit att gör skillnad med grannar mm… Djuren är känsligare synlighet hundar ! Så fy vad jag haft problem sparkat på min där när inte är hemma till sist gick det så långt vart sjuk till sist.. Folk skadar. Djur läcker oss så känner jag det upplever värden så.. min åsikt i känslor. . (
Har samma problem på min 7.5 åriga hane. Han kan vara ensam hos mamma, i bilen och som du sa, när jag tex är i badrummet. Men inte hos mig i lägenheten så fort jag stänger dörren till trapphuset. Jag har flyttat måååånga gånger. Har gett upp på honom, han är ensam i nödfall korta stunder men annars följer han med överallt och jag lämnar han hellre i bilen än hemma. Är det mycket jobb då är han hos sambons mamma. Men det är tålamod och tid, som inte jag har på hans ensamträning längre… Men grannarna gnäller inte för han låter inte så högt, kravs på dörren och litet skall när han hör någon i trappen. Jag lämnar han bara inte för hans skull, han får extrem "ångest" och oro när han lämnas mycket. Hjärtskärande
#12 du är god förståndig hund ägare som tänker på det för hundens bästa .. Jag hade personligen nästan trott var o möjligt för min del. Men alltid skönt veta att man inte är ensam om promatiken. . Mer jag som är nyfiken kommer förbli utredare om det kommer låta el kännas oro i luften. . Personligen har jag inte jag nån stöd alls . Är ensam stående. . Vart i många år.. Kommer nog vara det länge till ! Händer tar med hunden ena när handlar så får hunden hjälpa mig bära i sin hund väska. . Tålamod är a o gäller djur.

Testa om du kan gå ut utan att göra de vanliga rutinerna. Gå ut i trapphuset med ytterkläderna en stund innan, så att du inte behöver ngöra ritualen med klä på dig. Ställ ut väska, sätt nyckeln i dörren en bra stund innan. Sen är du tråkig en stund, så att ni bara vilar. Ta sedan fram lite godis, leksaker och kul, och smyg ut i trappuppgången, klä på dig, lås dörren, gå ut en stund. Sen tillbaka in och plocka undan det roliga.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Först och främst, i synnerhet om du har kinkiga grannar; prata med dem eller sätt upp en lapp i trappuppgången om att du är medveten om problemet och att ni jobbar på det. Prata gärna även med hyresvärden/fastighetsskötaren! Folk är mer benägna att överse med störningar om de vet att de är tillfälliga och att man försöker göra något åt det än om de tror att man struntar i det. Och vad du gör - inget citronhalsband! Det kan möjligen få tyst på hunden, men det tar inte bort orsaken till oron och stressen utan bygger snarare på den. Eftersom det har funkat förut så kan du säkert få det att funka igen - men det tar tid, träning och tålamod. Några tips som kan vara användbara; begränsa hundens utrymme, till exempel med kompostgaller. Sätt i så fall hunden i den vrå i lägenheten som är lugnast och som hunden finner ro i. Ha på radion så hörs ljud utifrån sämre. Ha ljuset tänt om det riskerar att bli mörkt när du är borta. En del hundar trivs bättre när de får titta ut genom ett fönster, för andra gör det saken värre. Gå ut OFTA! Jag fick märkbara resultat när jag började öppna ytterdörren varje gång jag gick förbi den; i början låste jag bara upp den, öppnade den och stängde den igen. Så småningom kunde jag bygga på så att jag i alla fall kunde gå ut på gården en stund utan att hunden blev i upplösningstillstånd. Så en sak som inte är tillåten men kan hjälpa som ett led i träningen; en bur. Det är INTE ok att ha hunden i buren en längre stund men jag hade den som hjälp för att sedan kunna ha buren i en mindre "hage" i vardagsrummet. Det fick min hund att koppla av bättre och förmodligen kände hon sig tryggare. Vill här påpeka att det är olagligt med burförvaring och alltså inte en lösning i längden.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ensamhetsträning är verkligen trist att träna :(. Håller också på och vänjer min vovve vid att vara ensam. Hon gör som din, kan pipa och vanka av och an någon minut, sedan lugna sig och sedan pipa igen.
Hur många gånger om dagen brukar ni träna att lämna hemmet? Ibland kan jag känna att det är bättre att lämna henne en lite längre stund (15 min) istället för 3 stycken 5 minuters. Och ibland tvärtom. Vet inte ut eller in xp
Vi hade också problem med ensamhetsträningen efter flytten. Från att Fafner kunnat vara ensam flera timmar utan ett knyst var 10 min ensamhet plötsligt outhärdliga…
För oss tror jag att den största boven var vår egna nervositet. Vi har supernervösa över att grannarna skulle störa sig på hans skällande, vi behövde att han skulle kunna vara ensam några timmar. Sedan började vi prata med grannarna, som var hur hundvänliga och trevliga som helst, de störde sig inte ett dugg på skällandet. Fafner fick också hälsa på grannhundarna, som vi hör ibland, så att de fick lära känna varandra. Vi var lite försiktigare med att lämna honom ensam i några dagar, satt ute på gården så att han fick se barnen som låter, känna in omgivningen. Men sedan var separationsångesten som bortblåst och han är som vanligt hemma igen. Antagligen för att vi själva slappnade av mer.
Så mitt tips är att försöka slappna av själv. Känner du dig inte hemma och välkommen i huset, hur ska då hunden kunna känna sig hemma? Och även tänka på vilka förändringar det blivit, har hunden t.ex. kunnat kolla ut genom fönstret tidigare men inte kan det längre, har ni alltid hört lite musik från en granne tidigare? Då kanske hunden behöver en plats vid fönstret i nya lägenheten med, eller lite bakgrundsmusik. Och skriv av dig! Lycka till! 🙂
Så dumt att man inte får notiser på mejl när någon svarar på en tråd, missar så många inlägg :(
Tack så jättemycket för alla peppande svar och bra tips!
Du har verkligen en poäng #17, varför ska han känna sig hemma när inte jag gör det? Jag har alltid varit orolig för vad andra tycker och tänker om mig, och ännu mer om mig som hundägare. Tyvärr har omständigheterna krävt att allt måste hända fort, eller att jag vill helst att det ska ordna sig fort. Slippa vara beroende av andra osv. Men har insett att jag måste släppa det och tillåta hela situationen ta sin tid.
#16 jag försöker iaf lämna honom minst två gånger om dagen, beror lite på hur länge varje gång handlar om. Precis i början när jag bara gick in och ut genom dörren kunde jag öva på det flera gånger om dagen tills han helt tappade intresset. När vi kommit upp i ca 1-2 tim så lämnar jag honom ungefär 2 ggr per dag. Dels för att så kommer mina dagar se ut, kommer max lämna honom 2 ggr per dag (morgon o lunch), plus att jag kommer inte på så många aktiviteter jag själv kan göra under tiden. (Gå och ta en fika blir lite dyrt i längden…!)
Emailnotifikationer kan man väl koppla på? Hade det ivf förut, men stängde av det för varken mina emailprogram eller webmail kunde tolka HTML-junket de skickade. Men det var ju rätt länge sen.
http://hundar.ifokus.se/settings/4d712132b9cb4620e9015ced/notifications
Funkar det inte att länka så är det under Mitt iFokus | Bevakningar
Luddigt formulerat, men jag tror man kan få det, men bara om man är Insider.