Bilbälte
Detta är kanske en jätte korkad fråga, men vill vara säker innan jag köper något. Om man vill ha hunden i ett bil bälte? Vad är det som gäller? Funkar vilken sele som helst eller måste det vara en specifik?
Jag skulle också vilja veta, Jag tror dock det handlar om att hunden ska sitta fast (enligt lag) och inte vilket sele den har, Sen köper man som hundägare förmodligen ett krocktestat sele för att man vill att hunden överlever en krock, Och inte bara sitter fast.
Jag rekommenderar Allsafe bilsele, den är krocktestad.
// Harley
Så krocktestad sele. Så det finns inga speciella " bälten " iheller? För när man har tittat runt så finns det rätt många olika
Vad menar du med speciella bälten?
Bilselen fungerar som hundens bilbälte. 🙂
// Harley
Allsafe alla gånger! Selen är rejäl och krocktestad. Man fäster selen i det vanliga bilbältet, alltså inte i låsgrejen för bältena. Det gör att den passar alla bilmodeller. Dessutom är det väldigt smidigt att man kan knäppa loss hunden utan att ta av selen. Den ska funka som promenadsele också.
Här står allt du behöver veta om att transportera din hund i bilen
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/resorochtransporter/hundarkatterochillrar/transporterahundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
Du måste se till att hunden sitter säkert i bilen, antingen genom säkerhetsbälte till hunden, ha en bur eller ha lastgaller på kombibilar. Vad jag ser är det inga speciella selar eller burar dom rekommenderar.
"Där kunskap slutar, tar våldet vid"
Min blogg nouw.com/fyratassar
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En krocktestad sele ska man ha. Många selar (även de som säljs som "bilselar") går sönder vid en krock och blir då varken säkert för dig eller hunden. En av få som är "godkända" (alltså håller hunden på plats) är Allsafe selen (dock ska "snutten" man sätter fast selen med till bältet vara riktigt kort). Sele två i videon är en Allsafe sele. (De testar även några hundburar i den filmen).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6 Vilken bra video! 👍
Jisses, efter att ha sett den förstår jag inte hur vissa av selarna/burarna ens kan få säljas med syfte att frakta djur i bil.
Allsafe (med kort "snutt") skulle vara det givna valet om jag hade bil.
// Harley
Inte för att vara den som är den. Men i princip så tror jag inte nån sele är "säker" för hunden. Allsafe är krocktestad men bara till en viss hastighet vad jag vet (hörde 50km/h förut, men är inte säker på den uppgiften).
Sen så verkar det för mig som att funktionen av selen är "lastsäkring" mer än att hunden får ett väldigt bra skydd. Ett säkerhetsbälte för människor håller ju en kvar på plats. Detta är lite att jämföra med om vi själva skulle slungas fram en halvmeter-meter och tvärstanna. Jag tror verkligen det lär skada hunden en hel del, även om nu selen inte går sönder. Dvs den huvudsakliga funktionen av selen är att lastsäkra hunden så att den inte blir en dödlig projektil för människorna i framsätet, verkar det som för mig. Klart så är det även bättre för hunden än ingenting alls, förstås.
Jag tänkte inte så mycket på det förut, men nu måste jag nog säga att jag är helt och hållet inställd på att en bra bur ändå är det bästa valet, även om nu inte det heller är lika säkert som för en människa med säkerhetsbälte i en stol. Tyvärr så är inte bilar byggda för att hålla hundar säkrade mot skada, helt enkelt.
OT men angående videon, är det bara jag som blev ledsen av att se gosedjurshundarna flyga sådär? hahaha
#9 Tänkte skriva det jag också, herregud vad blödig jag är! 😊
// Harley
#8, Jag har tänkt samma sak faktiskt. Ok om man "bara" tvärbromsar från en moderat hastighet, men en rejäl krock i, säg 70 km/h, tror jag faktiskt inte att de överlever hur som helst. Med tanke på att människor kan knäcka bröstbenet av säkerhetsbältet så kan man själv räkna ut vad som händer med en hund. Men SJÄLVKLART skall hunden ändå åka så säkert som möjligt - både för sin och förarens/passagerarnas skull. Med en Allsafe har hunden sannolikt bäst chanser att klara en krock om man jämför med andra selar. Nikka har en Allsafe när vi åker husbil, likaså när hon löper och inte kan sitta med hanarna i bilburen. Jag tycker att den funkar bra och gillar i synnerhet fästet, däremot är den lite klumpig att ha vid promenad som är längre än kort kissepaus. Överlägset bäst priser som jag hittat på Allsafe (om man skall beställa från företag som har svensk hemsida, kundtjänst mm) är Bitiba.se Faktiskt hälften av priset mot vad selen kostar i en del fysiska butiker.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#11 Japp, så jag menade också. Man får ju göra det bästa man kan helt enkelt, riktigt superdupersäkert kommer nog en hund aldrig sitta i en bil, åtminstone inte om vi jämför med oss människor.
Även om det känns trist att "räkna bort" hunden i en riktig oturlig olycka, så ska man även inse vad X antal kilo hund blir för slags projektil för förare/framsätespassagerare. Den är absolut dödlig för människan om den träffar illa, även med en liten hund. Framsätena är heller inte lika starka för projektiler bakifrån vilket är anledningen till att man inte måste lastsäkra saker i bagaget lika mycket (baksätet står pall).
Jag håller med om att Allsafe verkar vara den bästa selen! Och jag tycker inte det är fel att använda den, tvärtemot! Jag förstår absolut att det finns fall, som de du beskriver, då hundbur inte ens är ett alternativ!
#8 Det är därför företaget som testat massa selar bara godkänner en annan sele (Sleepypod Clickit Dog Safety Harness) och sen enbart godkänner Allsafe om man fäster bältet direkt i selen och inte i den lilla fästanordning man får med (så hunden sitter helt still) för de har testat för att hunden ska ha en chans att klara sig, däremot så kom majoriteten av selarna aldrig så lång som till krocktest eftersom de inte ens höll för hållbarhetstestet (en del höll för de små raserna men inte större). Men såklart så finns ju stor risk för skada vid krock precis som för oss människor (och tänk då också på alla krockkuddar man har i bilen som är anpassade för en människa som sitter korrekt och upprätt och inget annat).
Säkrast skulle nog vara att surra fast hundarna precis som man gör med barn, baklänges i barnstol (som alla heller inte är så säkra för den delen) men hur många hundar skulle gilla det?
#13 Nej det vore väl en utmaning det :D

Menar du att man ska trä bältet genom selen?
>>>Malum domesticum<<<
#15 Ja precis, på näst sista sidan i det här dokumentet finns bild som visar hur.
https://4x4northamerica.com/wp-content/uploads/2015/07/allsafe-harness-safety-and-testing.pdf
Edit: Hoppsan, #13 hade redan länkat till samma bild. 🙂
// Harley
Usch man vill inte tänka tanken ens ..
Våran nuvarande hund och mammas är experter på att sno in sig i bältet ..
Tyvärr finns det inget som är supersäkert, om man inte skulle spänna fast hundarna i bilbarnstol då. Men det finns inga bra hundalternativ. Varken hundbilbälte, bur eller hundtransport kan dom åka säkert i. För några månader sen fick jag höra om en som hade hundsläpvagn och krockat där hundarna hade lyckats ta sig ur och sprang rätt ute på vägen ..
Tror inte heller att allsafe är testad för en krock på 110 km/h som det är på många motorvägar. Men man får göra allt man kan för att dom ska åka så tryggt som dom bara kan, mer kan vi inte göra.
Det allra bästa är om man kan lämna hunden ensam medan man åker och handlar m.m
#17 Menar du att vi inte ska ha hundarna i bilen alls? Många av oss använder bilen för att ta oss till och från diverse hundrelaterade aktiviteter, det blir ju ganska meningslöst om man inte ska våga ha hunden med sig. Visst ska man se till att hunden transporteras så säkert som möjligt, vi har en MIM-bur till vår hund- den säkraste på marknaden sist jag kollade, men man kan inte oroa sig för allt, då skulle man ju till slut inte våga lämna hemmet!
Fram för säkerhet, men man måste lämna lite utrymme för livsglädje också!

#13, 16
Ja det ser väldigt säkert ut. Jag ska prova det nästa gång. Dessutom underlättar det när man byter bil.
Jag har haft remmen ganska lång för att de ska kunna sitta och ligga fritt i baksätet.
En dag blev jag prejad på motorvägen och var tvungen att tvärbromsa. Hunden som var med for fram och blev hängande bakom förarsätet. Det tog en liten stund innan jag märkte det eftersom jag var på motorvägen. Han blev helt chockad och har svårt att åka bil efter det.
Bara för att en idiot skulle djävlas.
>>>Malum domesticum<<<
#18 Nej absolut inte! Men om man har en hund som klarar av att vara hemma så kan man låta bli att ta med den när man te.x är ute och handlar och gör annat som är ickehundigt.
Man väljer ju såklart själv hur man vill göra. Och som du säger ska man gå runt och vara rädd för allting kan man tillslut inte göra något.
Det många glömmer är också att bagaget på bilen är menat för att tryckas ihop vid en rejäl krock, samma med huven för att dämpa smällen. Så har man sin hund i vanlig gallerbur i bak så kan man ju räkna ut själv vad som händer vid en kraftig kollision bakifrån.
#21, Stämmer, å andra sidan - om man har en rejäl bur bak (som inte är en MIM-bur) så åker den genom baksätet och klämmer eventuella passagerare. Pest eller kolera, har man barn kanske man hellre ser till deras säkerhet i första hand? Förresten, de bilar som har upp till 7-8 säten och är av nyare modell måste väl vara rejäla även baktill? Kan inte tänka mig att man numera skulle släppa igenom bilar som har deformeringszoner där det är tänkt att passagerare skall sitta mer eller mindre permanent?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#22 Har ingen aning om det faktiskt. Dom bilarna borde ju vara mer förstärka där bak. Är inte så insatt i det, tyvärr.
Märkligt egentligen att ingen tänkt ut en lösning som är säker för HUNDEN. För självklart är de lagar och förordningar vi har till för att förhindra personskador, inte hundskador.
#24 Ja nu när man tänker efter så är det mesta för att förhindra personskador då hunden flyger framåt. Det är få bilselar och bilburar som faktiskt är krocktestade.

Håller med #8 inlägg. Tror inte att selarna är helt säkra för hunden.
Burar som är förstora är inte heller säkra, helst ska du ha en bur som är anpassad för din hund storlek och sitta ensam.
Jag har fem hundar, kan säga att fyra delar bur och det är inte alls tillfredställande, men i dagsläget är det så det ser ut. Hund nr 5 sitter i baksäte, selad. Så även om jag inte tror på säkerheten är tillräcklig måste jag göra så.
Jag tänker ofta på hundar som åker buss…ligger på golven och vad händer vid en hastig inbromsning där?
Men som någon tidigare skrev måste även livskvaliteten finnas i bilden och tänker man på riskerna hela tiden vågar man ju snart inte göra någonting alls!
#25 Det är enbart därför. Hundarna är gods. Många här är väldigt noga med att man ska följa de lagarna, men jag undrar om de är medvetna om att det är lika förbjudet att slänga t.ex. en portfölj löst i baksätet som att ha en liten hund där.
#24 Tror det nästan kan bli omöjligt att få till en lösning som är säker för hunden och fortfarande kunna följa djurskyddet (för det ända säkra är väl som sagt i princip att surra fast dem i bakåtvänd barnstol eftersom det är det säkraste sättet över lag att åka bil).