Konstig vid ensamhetsträning?!
Vi har börjat lite mer intensivt med ensamhetträningen hemma efter att inte rikitigt fått till det tidigare. Hunden klarar gott att vara själv hemma men att inte se oss, jag kan vara på ett annat rum 20 minuter-1 timme medan hon slumrar på i soffan. Men nu har vi lämnat huset några gånger och hon är inte överförtjust i det, men nu de senaste dagarna när jag ska hämta barnen på dagis/skola och försöker få med henne i bilen, så tvärvänder hon och lägger sig i sin korg?! Hon blir inte pipig direkt men efter en stund, men hon vill ju inte med i bilen trots att hon ser att jag går? Vet inte hur sjutton jag ska göra där? Bara åka utan och tolka det som att hon inte är sugen på bilfärd? Tvinga med i bilen för att kunna ha bättre pejl på läget? Tips/idéer?
Är det en stor hund som ska hoppa in i bilen själv? Tänkte om hon kan ha ont någonstans?
Hur gammal är hunden?
Näe hon är liten, väger väl ca 4,5 kg och vi brukar lyfta in henne som oftast. Hon är 5,5 månader nu
#3 Småhundar löper ju ofta ganska tidigt, är det löp på gång? Då blir tikarna ofta lite beteendeförändrade. Er ensamhetsträning behöver ju inte ha något med detta att göra alls, vi människor vill gärna koppla ihop allt :), kan det ha hänt något i bilen som gör att hon inte gillar den?
Hon är inte överförtjust i att åka bil men inget obehagligt som hänt vad jag kan dra mig till minnes om. Men hur skulle ni göra i det läget? Tvinga ut i bilen eller lämna hemma 20 minuter? Hon är inte så glad i att bli lämnad när vi går ut ifrån huset i andra lägen och blir ganska lätt stressad när vi ensamhetstränar i övrigt :/
Åk och hämta barnen och lämna hunden hemma. ge den en godisbit varje gång du lämnar den, så den förknippar ensamhet med något trevligt.
Här i denna poden finns många jättebra tips på positiv ensamhetsträning
http://gurgin.libsyn.com/om-seperationsngest-med-eva-bodfldt
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för tipset om pod! hann lyssna en stund, ska lyssna på resten senare :) gillar Evas sätt att tänka :)
Att vara ensam hemma eller att vara i ett annat rum är inte samma sak enligt mig, Träna hunden att den ska vara ensam hemma när ni är utanför hemmet, inte i ett annat rum, Det skulle jag rekommendera.
Jo det gör vi också, men bara korta stunder, därför jag blir så osäker kring hur jag ska tänka när hon inte vill med ut till bilen. Sticker jag utan henne blir det per automatik en ganska lång stund där jag dels inte kan höra/se hur det går samt att jag inte kan avbryta/komma tillbaks så snart hon lugnat ner sig?
#10 Om hunden har "fobi" eller problem med bilen finns det bara en lösning, låt henne åka bil ofta. Min valp avskydde att åka bil dom första veckorna, Inte längre (7månader nu så).
Lyft upp henne, ta in henne i bilen, sätt in henne i bur/bälte eller vad ni använder, Gör kanske så flera gånger om dagen även under vanliga promenader, ni behöver inte alltid åka iväg för att ni går till bilen.
Testa även att åka iväg till en hundpark/hundkul istället för at tköra gamla vanliga rundor hunden är van vid, Så hunden blir nyfiken och vill komma till nya roligaplatser.
Tipset om att ge hunden ngn godsak har verkligen funkat bra för oss :). Vi hade visserligen inte ngr jätteproblem, men hundarna pep lite när man gick. Nu ger vi dem ngt gott att tugga på, typ grisöra, kaninöra, hönsfötter etc. Som de i te fr annars. Nu har de verkligen inget emot att vi går :)