Hundar iFokus

Hundar

Etikettbruks
Läst 990 ggr
[emmamorks]
0

Saknar öga - sök?

Jag har fått möjligheten att ta över en 4-åriga vallhund som saknar ett öga. Utöver det fantastisk hund! Kan man träna sök med en hund med nedsatt syn?

Lona
1

Förutsatt att den inte har några hinder i vardagen (vilket enögda hundar inte brukar ha) så ser jag inget hinder för sök, den jobbar ju ändå mest med nosen då :-) . Däremot har jag ingen aning om ifall man behöver någon form av dispens för att tävla? Vet å andra sidan enögda hundar som tävlat SM i agility mm så det borde inte vara några större problem. Dock skulle jag kolla upp VARFÖR den har förlorat ögat. Är det på grund av till exempel glaukom - avstå. Det kommer nästan alltid på det andra ögat också, tyvärr :-( .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

ipopuma
0

Ja om hunden om hunden har syn på det andra ögat skulle jag nt se ngt problem. vår första dvärg hade bara synen på ena ögat o hon klarade agility o Tornesh en häst tävlade hoppning på elitnivå med ett öga.

AnneN
3

Ja absolut, hunden ser ju med ena ögat och vid sök ska de ju huvudsakligen använda nosen.

Vet en som hade en helt blind hund som han använde till eftersök/viltspår vid älgjakt, gick hur bra som helst.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!