Saknar öga - sök?
Jag har fått möjligheten att ta över en 4-åriga vallhund som saknar ett öga. Utöver det fantastisk hund! Kan man träna sök med en hund med nedsatt syn?
Förutsatt att den inte har några hinder i vardagen (vilket enögda hundar inte brukar ha) så ser jag inget hinder för sök, den jobbar ju ändå mest med nosen då :-) . Däremot har jag ingen aning om ifall man behöver någon form av dispens för att tävla? Vet å andra sidan enögda hundar som tävlat SM i agility mm så det borde inte vara några större problem. Dock skulle jag kolla upp VARFÖR den har förlorat ögat. Är det på grund av till exempel glaukom - avstå. Det kommer nästan alltid på det andra ögat också, tyvärr :-( .
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Ja om hunden om hunden har syn på det andra ögat skulle jag nt se ngt problem. vår första dvärg hade bara synen på ena ögat o hon klarade agility o Tornesh en häst tävlade hoppning på elitnivå med ett öga.

Ja absolut, hunden ser ju med ena ögat och vid sök ska de ju huvudsakligen använda nosen.
Vet en som hade en helt blind hund som han använde till eftersök/viltspår vid älgjakt, gick hur bra som helst.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!