Jag behöver hjälp..
Jag behöver hjälp med ett ganska vanligt men väldigt jobbigt problem. Min hund drar så fruktansvärt i koppel och jag vet inte vad jag ska göra. Det spelar ingen roll om hon är uttröttad eller full i energi, hon skottar sig fram. Jag har testat få hennes uppmärksamhet med hjälp av godis/leksak, men det är hon inte ett dugg intresserad av just på promenader. Jag har testat stanna, gått åt ett annat håll, vara rolig, men ingenting funkar och jag vet inte vad jag mer kan göra. Det är jätteskönt att promenera, men jag drar mig för varje gång hon behöver rastas, för varje promenad blir en kamp. Jag har även testat anti-drag sele samt nosgrimma i samband med träning men utan större resultat. Har ni några tips? Ni som haft samma problem, har ni fått hjälp av en hundinstruktör? Hjälpte det? Tack på förhand
Har du provat att börja i andra änden, dvs lära in vad du vill att hon SKA göra? Istället för att fokusera på "inte dra", lägg fokus på tex "gå fint vid sidan". Träna det som vilket trick som helst.
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Har du testat att använda både sele och halsband, där hunden får dra i sele men inte i halsbandet och sedan skifta mellan dessa under promenaden? Gå först en stund med selen så att hon får bränna lite överskottsenergi. När ni kommer till en lugn plats fäster du kopplet i halsbandet. Börjar hon dra stannar du, leder in henne till sidan med hjälp av kopplet, vänta någon sekund och börja sedan gå igen. Upprepa hela proceduren VARJE gång hunden börjar dra. Du behöver inte använda någon godisbelöning. Belöningen i sig är att hon får fortsätta framåt så länge som hon inte drar. Träna ungefär 5 minuter med halsbandet innan du kopplar om till sele. Selen blir en paus för er båda, där är det tillåtet att dra. Efter kanske 10 minuter kopplar du återigen om till halsbandet och tränar ca 5 minuter igen. När hon väl börjat fatta (det kan ta flera dagar) så kan du förlänga tiden som hon ska gå i halsbandet. Fördelen med att skifta på det här sättet är att det blir lättare att vara konsekvent. Har du bråttom någon promenad så låter du henne gå i selen. Träna bara koppelgående när du själv har tid. Att lära sig gå i koppel skiljer sig inte från annan träning och inlärning. Börja med korta pass och enkel milö, förläng sedan tiden och öka på störningen. Hur är eran kontakt? Gör ni något roligt under promenaderna typ lekpauser, nosövningar, träning? Tränar och leker ni mycket annars?
Jag har haft samma problem med tiken och jag har samma problem med min 7månaders valp. Han KAN sköta sig när det bara är han och jag, Är någon annan med, eller tiken med så kan jag inte räkna med honom.
Jag testade att stanna upp, att vända håll, Jag fick ingen reaktion förns jag sa "ahhahpp/ajaj" när han drog och sen vände om, När jag bara var tyst förstod han inte vad jag menade. Senare (när jag hade tiken med) började jag bara tvärstanna som en riktigt sur åsna tills han kom och satte sig helst bredvid mig och sökte kontakt, Men det viktigaste för mig var själva kontakten, Vilket betyder att han uppmärksammat mig, Jag säger alltså inget och ibland har jag fått stå i 5-10minuter som en staty med två hundar.
Jag använder vgw och metizo, Min tik drog i kopplet i kanske 2-3år, Helt omöjlig kunde inte göra något med henne, Jag började lära henne fot inomhus, sen fot inomhus med koppel, sen fot utanför (och resten av promenaden tränade jag bara att hon inte skulle dra som en tok som jag gör med valpen).
Jag anser att dragande i koppel och passivitet är det tråkigaste man kan träna, Men det är också nödvändigt, Jag har dock haft en valp som inte drar i kopplet, Han började dra igen för att andra rastade honom och inte gjorde rätt närdom sa till, eller helt enkelt inte sa till alls. Så min valp gick ifrån att inte dra i kopplet med min tik på promenader till att dra som en kanonkula som snart bryter av min arm. Det gick på kanske 4dagar.
Glöm inte att ta promenader bara för att träna på att inte dra, Och inte bara träna på promenaderna där ni ska gå, Gå ut ofta, och korta stunder när du har tid och ork till att träna hunden.
Tänk på att om hunden inte vill ta emot dina belöningar så är att gå framåt en belöning, eller att få lukta, superbra belöningar du fortfarande kan ge hunden igenom att vara envis.
Ålder och ras på din hund TS? #0
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Jag och sambon gick kurs i somras, där gick de igenom just hur man går med hund i koppel. Ena dagen fungerade det skitbra, nästa fungerade det inte alls. Då hade vi exakt samma metod som på hundskolan. Med godis o klicker. Min hund brydde sig liksom inte om nåt. Hur jag än gjorde enligt konstens alla regler. Och hon vet när hon gör rätt och kommer till en för att få godis liksom "se, nu gjorde jag rätt, ge mig godisen". Suck. Det är knepigt det där. Men tipsar om en kurs för dig och hunden! Vår fortsättningskurs börjar nu igen så det ska bli spännande å se vad vi gör för fel med vår hund! :)
Tack för alla tips! Stannar jag och säger "Här" så kommer hon till min sida, men lika snabbt så springer hon iväg igen. Hon är otroligt smart och hon hittar alla genvägar som finns. Trots överflöd av passivitetsträning både som valp och vuxen så är hon en väldigt stressad och energisk hund. Hon har väldigt svårt att ta det lugnt, även fast det är 100 gånger bättre nu än när hon var under året. Hon är världens snällaste hund men min kunskap räcker liksom inte till 100% när det gäller henne. #4 hon är en bruksschäfer på 1 år och 7 månader
#6 När belönar du? Med vad belönar du? Hur korrigerar du?

Jag skulle skippat "här". Led in henne till sidan, vänta några sekunder, börjar hon gå leder du helt enkelt in henne till sidan igen. Först när hon står stilla och väntar på att du börjar gå så börjar promenaden igen. Börjar hon då dra direkt går du igenom hela proceduren en gång till. Detta tar tid, särskilt med en vuxen hund som redan har lärt sig att dra men är du konsekvent och tränar korta stunder under varje promenad kommer polletten trilla ner förr eller senare. Är hon stressad så börjar du i miljöer med lite störning. Tränar ni mycket och i så fall vad?