Dålig i magen
Vi lämnade vår hund (7mån) med en hundvakt, som nu i efterhand inte var helt lämplig. Var borta en vecka utomlands och kommer hem till en hund som är konstant dålig i magen. Jätte löst, ibland som vatten och ibland mer som en gröt. Väcker oss om nätterna och inte kan hålla sig. Under denna vecka har hon lyckats få tag på allt som hundvakten lämnat framme (trots tydliga instruktioner) när hon blivit ensam. Tex en påse chips (allt salt…), bröd, hon lekte med en saltburk som öppnades och hon måste ha fått i sig en del av saltet (började kräkas), när hon började återhämta sig fick hon tag på en tallrik stark thaimat (hon hann äta en del av den), utöver det en avocado och nektarin. Detta är det vi fick veta. Frustrerande när vi inte kunde göra något åt detta nere vid Medelhavet :/ Hon har inte tagits till veterinär än för hon mår bra annars. Ingen feber, pigg, leker med sina kompisar, äter bra, dricker jätte bra osv. Hennes allmäntillstånd är det ingen skillnad på. Vi fasta henne 12 timmar och sedan fick hon bara överkokt ris och torsk i några dagar, blev väl ingen jätte skillnad, lite bättre, hon bajsa inte lika mycket men hon åt ju också mindre portioner. Det har gått 9 dagar nu, hon äter idag hennes vanliga torrfoder igen. Ett tag verkade hon bli bra, bajsade normalt ett par gånger. Men sedan återgick det till löst bajs. Är det bara vänta ut/det kanske tar lång tid att återhämta balansen i magen igen? Ska jag fortsätta med ris? Blir det inte bra snart har jag tänkt åka till veterinären men vad brukar dom göra? upplever att dom bara föreslår dietmat (ris) och vila. Funderar på om hon blivit känslig mot det vanliga torrfodret (hört att det kan bli så efter sådan här "trauma" i kroppen av allt skit hon fått i sig). Så att jag bör kika på något annat milt foder? Hon äter hälften spannmålsfritt just nu (är i en övergångsperiod).
Usch vad hemskt! Jag beklagar, Har ni testat mediciner eller dylikt emot diarrén? Min tik hade sprutdiarré förra året och det slutade inte vad jag än gjorde, trots ris, trots mediciner (tuber och olika), Det enda som hjälpte var denna: https://vetzoo.se/svenska-djurapoteket-mage-tarm
Nu har jag en sån burk hemma, Alltid redo, Samt en hos mamma och en hos pojkvännen (där jag brukar hälsa på), Ser jag att hunden är dålig i magen ger jag det och bajsat brukar bli bra efter några timmar (beror nog på hur extremt det är dock). Den brukar finnas även i djurbutiker och det kan vara värt att testa ?
Min valp fick otrolig diarré nyligen pga bravecto, Jag gav han av mage&tarm morgon och kväll och det hjälpte något otroligt, Så är inte bara min tik det funkat på!

Någon form av kosttillskott för magen skulle jag satsa på. Testa loppfrö, det hjälper mot både diarré och för hård mage. Annars är standardts mage ett riktigt bra tuillskott. Är det mer akut är pro kolin bra.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Tillskott som Fortiflora, Canikur mfl kanske är värt att testa om tarmen behöver lite extra hjälp just nu.
#1 och #2 åh tack så mycket! Enda jag hittar på min ort att få tag på idag är PRO kolin om mitt apotek har det så det kommer jag åka in och köpa nu. Så beställer jag loppfrö eller "mage tarm" att ha hemma till nästa gång! Hopps det blir bra, leds på det här nu… :)
#4 Jag vill inte säga helt säkert men jag tror mage och tarm är stor del loppfrö (googlade), är bara frön i burken mage&tarm, men det funkar som magi! Så absolut värt att testa om inget annat fungerar! Uppdatera gärna om hur det går :D
Köpt canikur för de hade inte pro kolin men det ska vara lika ungefär. :) Tack uppdaterar sen
Fråga: får inte tag på varken psylliumfrö eller loppfrö (måste beställa) men linfrö? Fungerar det ok?
#7 https://vovve.net/Rastplatsen/display_message.asp?tid=5386625
Hittade den, läser igenom just nu
#8 då fick jag svar på frågan, att man bör undvika linfrön. Tänkte för många ge det till hästar eftersom linfrö är billigare än loppfrö. Tack :)

Loppfrö fick du en länk till av mig ovan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Min ena hund blev riktigt dålig i magen tidigare i sommar, det som tillslut hjälpte var att tillfälligt byta ut fodret mot små portioner A-fil blandat med morotspuré och Diarsanyl i några dagar, sedan sakta fasa in fodret igen först med bara några kulor, ökade sedan till 1/4 portion, ½, 3/4, osv fortfarande med morotspuré i då det ska vara bra mot lösa magar.
Blir det inte helt bra eller att hunden blir sämre inom några dagar så bör du kontakta veterinär då den olämpliga maten hon fick i sig hos hundvakten kan orsaka bla magkatarr om man har otur.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Någon som vet om man kan använda fiberhusk till hund? Jag använder det själv vid magproblem. Fiberhusk är pulveriserade psylliumfröskal. Det används bl a inom glutenfri bakning och brukar finnas på glutenfria hyllan i lite större mataffärer.
#11 tack, fungerar inte canikuren ska vi prova ditt förslag, morotspuré är det något man gör själv eller fungerar morotspuren som säljs som barnmat i mataffären? #10 såg länken men hade tänkt få tag på det här istället för beställa och vänta flera dagar, jag hör runt med hästvännerna här om de har som jag kan ta lite av, för de sålde bara loppfrö i 5kg förpackning.

#13 Jag använder den som finns bland barnmatsburkarna, men om man vill så går det att göra egen.
_**/Mvh Anne
#14 det är bara kokta, mixade morötter? (Såg att man ska ha i smör men det kanske inte behövs?)

#15 Japp koka dem ordentligt och mixa till slät puré, inte smör eller något annat då det kan ha oönskad effekt på magen.
_**/Mvh Anne
Svärmor hitta loppfrö på hälsokosten! Så nu får hon det, och jag kokar morötter till purén nu, har A-fil hemma så nu är det alla kurer haha. Hoppas det blir bra!
Det finns på ICA. Och till betydligt billigare kilopris.
Men jag tänkte på en sak. Det är ju faktiskt möjligt att hunden blivit sjuk. Speciellt om hon snott åt sig allt möjligt. Kanske hon fått tag på något som varit dåligt, i soppåsen eller så och fått i sig nån seg bakterie.
Vovven har inte fått saltförgiftning då? Jag vet dock inte symptomen på det!
#19 nej då ska hennes hälsa förvärras och hon ska vara riktigt dålig för saltförgiftning kan dom dö av.. Hon kräktes ju när hon fick i sig saltet så det har nog kommit upp, men att magen kan ha tagit stryk ändå. Oklart. Har inte blivit bättre än men har nu slutat med hundfoder, nu får hon kokt ris, morotspuré och A-fil tsm med loppfrö. Hon har gått på en kur canikur, blir veterinär om hon inte blir bättre till helgen.
Första natten hon hållt sig till lunch tid, bajsa på eftermiddagen normalt och fast. Så ska fortsätta med dieten och vänja in henne med fodret. Blev inte bra för än jag sluta med fodret…
Hon har varit helt bra i magen i 3 dagar nu under dieten men igår var första dagen som hon åt mestadels vanligt foder men ändå små portioner, fortfarande med loppfrö och morotspuré samt a-fil, inget ris. KAOS i magen inatt igen. Jätte lös flera gånger. Blir desperat, måste alltså byta foder till något hon tål. VAD provar man? Hon äter granngårdens egna hundfoder original och spannmålsfritt. Har tänkt byta till "premium" men det är inte så stor skillnad på dessa så hon lär inte tåla detta heller. Vill helst inte ha något som är för dyrt då hon äter myycket.
Magnussons??
#23 vart finns det? Här vet jag bara Coop och de har bara små säckar… Brukar granngården ha? Tänkte prova Fodax färskfoder för jag har lite i frysen sen förr
Ett veterinärfoder för mage kan behövas tillfälligt. Är dock utanför din budget kanske. Mrn då jag läst om hundar som blivit bra av det tipsar jag i alla fall.
Kaninmage gav jag till ena av mina som det sprutade ur. Han fick lov att gå ut varannan timme dygnet runt. Men sen blev det stor skillnad.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
#26 läst om kaninmage men vart köper man det? Hur mycket ska det ges? Är det tillsammans med övrigt foder? #25 jag har tänkt på det givetvis och det får ju bli så om det inte blir bättre av andra alternativ. Jag har beställt Fodax färskfoder som kommer imorgon och som hvi kommer prova övergå till ihop med a-fil ris och morötter. Känns ju hopplöst
Ica här har stora säckar av Magnussons i alla varianter! Annars kanske du kan beställa från animail eller vetzoo? Mathem tror jag har också!
Har fått rådet att avmaska, vilket hon nu är, så får vi se
Hoppas det blir bra då!!
Min ena hund vart dålig i magen. Gav pro-kolin+ som jag vanligtvis ger vid diarré som stoppar upp. Funkade inte för henne denna gång utan magen var helt kaos. Normal en dag men nästa diarré. Fick rådet om FortiFlora och tänkte att det är värt att prova som sista innan veterinär. Pro-kolin+ och dylikt stoppar bara upp tillfälliga magproblem. I mitt fall har nog tarmfloran rubbats och dom goda magbakterierna blivit för få. Der är där fortiflora kommer in och hjälper till som en långsiktig lösning. Är på dag 7 nu med fortiflora med min tik och redan dag 2 var hon fast och fin i avföringen. Det ska ges i 30 dagar men man kan se resultatet snabbt. Gav också samtidigt först bara kokt torsk. Sen torsk med a-fil. Sen började jag vid dag 3 ge lite av hennes vanliga mat och resten fil. Sakta men säkert får hon mer av det vanliga fodret. Och då en fortiflora påse om dagen i maten. Prova gärna, var villrådig ett tag och är så glad för den rekommendationen! :)
#31 tack, får ha det i åtanke om det fortsätter! men så fort jag gav avmaskningsmedel verkade hon bli bra i magen, får se framöver om det fortsätter och återfår till normalt. I så fall var det mask ändå, så knepigt!! Efter allt vi provat och krånglar så är det mask??? Tanken slog mig först när vi var utomlands när hundvakten berätta men sen när hon berätta allt hon hade fått i säg slog jag bort "mask" tanken med tanke på hur dåligt det är med salt osv. För hon blev avmaskad för bara nån månad sedan och då hade hon andra symptom, kräkningar och tydliga maskar i både spya och avföring! Vi som har krånglat med dieter och foderbytet, ordnat en extra frysbox till förrådet för färskfoder. Haha. Men det är lika bra att byta foder ändå, hade ändå tänkt ta bort torrfoder mot färskfoder.