Hundar iFokus

Hundar

Etikettdebatt
Läst 1963 ggr
Janval
9

Hunden i Sverige

Jag är i Tyskland relativt ofta och imponeras ganska ofta av hur hundvänligt Tyskland och tyskarna är. Det börjar på färjan till Tyskland där rederiet gjort i ordning en sandlåda med kisspåle. I Tyskland är det sedan inget problem att ta med hunden i vilken affär som helst förutom livsmedelsaffärer. På resturang är det vanligt att det första servitrisen kommer med till bordet är en vattenskål till hunden. På vissa ställen har de ansvariga satt upp med jämnt mellanrum behållare med gratis bajspåsar. I Berlins centrala jättepark Tiergarten visar människor stor hänsyn till de lösa hundarna m m m m. I Sverige spikar man upp förbud-för-hundar-skyltar på vindskydd i skogsområden…vad har gått snett egentligen?

Fridaaaa
4

Tycker det är bra att hundarna inte får tas med precis överallt. 
Visar respekt för de som valt att inte ha hund, inte tål hund och hundrädda.
Just i diverse butiker

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Herveaux
22

Jag som inte har mycket till övers för barn önskar att det hade varit samma restriktioner för barn som det är för hundar här i Sverige…

// Harley

jenmjao
3

Jag tycker hundar kan få lite mer plats i samhället, men allt behöver inte överdrivas. Dom behöver t.ex inte följa med in i klädaffärer, Det tycker inte jag, Om man ärallergiker tror jag knappast man vill köpa kläder med päls på.
Men sen finns det saker som kan överdrivas i "antihundar", I mitt område är det skyltat överallt att hundar inte får rastas, I hela området, och nu ska dom skylta ännu mer. Det betyder att om du ska rasta din hund måste du gå en bra bit (beroende på vart i längan du bor) eller så som jag har det kommer du bara kunna gå åt ett håll.. Vilket känns lite onödigt. Platsen dom ska skylta på är det ingen som använder, det är precis utanför husen, Det är ingen som går på gräsmattan som är otroligt liten (bara hundägare), Och jag förstår inte varför det ska skyltas både utanför och inuti området.

Changrila
3

#2 Håller med!

Sedan vill jag inte ha med hundar in i klädaffärer ändå, jag vill inte ha hundhår på mina kläder, framförallt inte om jag inte ens köpt kläderna än! Däremot har jag sett flera "prylbutiker" där det går att ha med hund in, tex är det helt ok att ha med hund in på min närmsta Biltema-affär, det står en skylt där att hundägarna gärna får ta med hunden in eftersom det kan bli varmt i bilen. Viss skillnad mot hur det är inne i stan där minsta gräsplätt har skyltar med "hundrastning förbjuden".. Bättre att sätta upp lite fler sopkorgar så att folk kan slänga hundbajspåsar i så fall, för om hundar bara kissar på gräset eller bajsar sådant som blir upplockat… jag förstår faktiskt inte vad som skulle vara så illa med att rasta en hund på en liten gräsplätt då.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

Herveaux
4

Ehm… Var inte meningen att gå ifrån ämnet det första jag gjorde, nuså back on track, jag har hört lite samma upplevelse som du TS har från Tyskland av folk som ofta hänger i England.
Fanns det inte en tråd om just att ha hund i tex London kontra Sverige?
Ska leta och se om jag kan hitta den och klistra in den här.
(Hemul hittade på den, se inlägg #9)

Men det låter så typiskt Sverige på nåt sätt, där man absolut inte får trampa någon på tårna, ingen får känna sig kränkt eller diskriminerad.
Missförstå mig rätt nu, jag vill inte stå och plocka ihop grönsaker på Ica med en dräglande Grandis bredvid mig. Eller sitta inne på restaurang med stökande hundar vid grannbordet.
Men om butiksägaren inte ser några problem med det så tycker jag inte det borde vara helt omöjligt att få ta med sig sina hund i affärer och varuhus, om hunden kan föra sig vill säga.

Nu är jag inte allergisk, och har ingen aning om vilket h-vete det måste vara, men om nu allergi-argumentet ska gälla så hur sjutton kan det vara okej att trampa runt inne i butiker och vara bokstavligen indränkt i parfym men inte ha med sig en väluppfostrad hund?

// Harley

Karmatarerskanise
0

Färjorna mellan sthlm-ålabd-helsingfors har också sandlådor med pinne i.

Jag tycker det är bra att man inte får ta med hundar överallt i Sverige. Häromkring finns det upphängda bajspåsar på olika platser och flera inhägnade.  Så jag tycker det är hudvänligt.

Janval
2

Allergi-ursäkten tror jag nyttjas lite hursomhelst utan att nån kan motkontrollera det. Stökigt på resturang tror jag vanligen att människor ordnar själv. Vi förbjuder inte dem, tänker jag. I Tyskland ligger hundstranden jämte det vanliga strandavsnittet, i Sverige måste man bada på anvisade (och ofta oattraktiva ställen) och man undrar vad det är tyskarna är vaccinerade emot…fantasier om att alla hundar bajsar i vattnet? Det är väl snarare människor som befriar sig när de är i sjön? Apropå diskriminering, jag kollade på en stor vitvarorna- firma om jag kunde ta med mig hunden in.Svaret blev inte förvånande Nej med hänvisning till allergi. När jag pressade butikschefen säger han att blinda kan ta med ledhunden in. Hm, hur går det för allergikerna då?

Karmatarerskanise
2

#7 Hade ju varit lite märkligt om man förbjöd människor på restauranger. Är ju dom som är kunderna, inte hundarna.

Angående ledarhund så är de tillåtna. Och ja en allergiker reagerar på även dessa hundar. Men om du tänker på hur få dessa hundar är och hur många vanliga hundar det finns ser du nog att allergi risken skulle vara markant större om hundar tilläts. 

Ser inte vad en hund har i en vitvarubutik att göra övht.

hemul
0

#4 Jodå. Har är Londontråden. Jag hade bokmärkt den.
http://hundar.ifokus.se/discussions/561171d18e0e7407eb004d66-londonhundar?bookmarks-1

Det är inte så himla många år sedan man kunde ta med hund in övrallt utom i matbutiker här också. Men kunde binda hunden inne i köpcentrat om man skulle in på matavdelningen o.s.v.

Hornslandet
1

Vad jag vet så var det nyligen lagändring i Finland som gjorde att hundar kan få vistas i restauranger (med restaurangägarens tillstånd förstås) ? Funkar det där borde det la funka här, kan man tycka.

Själv är jag väl ganska ultraliberal egentligen. Jag anser att det borde vara helt och hållet upp till butikens (eller vad det nu är för ställe) ägare att bestämma om hundar är tillåtna eller ej. Men nu när jag säger det undrar jag om så inte redan är fallet i Sverige (undantaget matvaruaffärer och restauranger)? I min stad vet jag om småbutiker där ägaren har sin hund med sig, mao den ligger där på golvet i butiken på dagarna. Samma i en konstateljé jag vet om. Så det kanske redan är så?

Det är roligt detta med allergier. En schäferägare som har hår fullt över kläderna är tillåten på tåget (det är fö hunden också), vilken butik eller restaurang som helst. Ickefällande hundar som logiskt sett inte borde sprida så mycket allergener i sin närhet i en butik är dock förbjuden.. Jag har pendlat och fick utstå rökare med 30 års inpyrda kläder sittandes bredvid mig en timme på morgonen.. liksom,hur mycket kan vi avgränsa oss? Samtidigt förstår jag hur jobbigt det kan vara för extremallergiker. Tyvärr är det ju svårt att planera ett samhälle utifrån såna extremer.

Men som sagt, ägaren av etablissemanget får bestämma, helt enkelt. Det känns bäst IMO. Jag ser inte själv ett stort behov av att en hund ska få följa med överallt. Men det underlättar ju mycket, då jag i framtiden inte kommer våga binda hunden utanför butiken efter alla hundstölder man hört om. Det är inte alltid så smidigt att lämna hunden hemma eller vara tvungen att ta bilen för allt man ska handla.

[Daniela1983]
0

Sjysst behandling i Tyskland. Det enda jag inte skulle vilja är att det finns hundar i klädaffärer. De kan ju lätt kissa ner kläderna genom att lyfta på benet. Eller bara markera revir, det vill man inte ha i affärer. Här är det lite för många får ej rastas skyltar.

Herveaux
0

#9 Nämen, du är en pärla!🌺 Lyckades inte hitta den när jag sökte… 😕

// Harley

Hornslandet
1

Är det inte lite synd att man inte ska kunna binda hunden utanför ICA tex utan att nån kanske försöker/lyckas sno den? Jag iaf är av åsikten att det inte gör nått för hunden att sitta och vänta där 5-10 minuter, men skulle inte våga numera om jag inte bodde i ett minisamhälle där man kände alla, typ.

Karmatarerskanise
1

#10 Man får lov att tillåta hundar i restauranger i Sverige också om serveringslokalen är avgränsad från lokalerna där råvarorna hanteras.

oh-la
0

Tyskland är nog trevligt beroende på vilken ras man har… Jag är inte speciellt imponerad eftersom min ras är förbjuden. Skulle jag åka dit med henne är hon belagd med munkorgstvång på allmän plats i flera städer. Hon är en staffe, en av fyra förbjudna raset i Tyskland…

Janval
1

"Man får lov" tror jag inte gäller i praktiken, då skulle vi se mer av det, tänker jag. Och "får lov" ändrar inget för ev allergiker..? Jag har blivit ombedd att ställa hunden utanför en inhägnad som omgärdade en utomhusrestuarang som i huvudsak sålde drycker vid tidpunkten. Men det var ok att röka. Nä, det stämmer att en hund inte är kund, men det är sällan barn heller. Det är just det som är frågan: hur ser vi på hunden i Sverige? Är det en familjemedlem eller en stunds förströelse?

Karmatarerskanise
2

#16 Det är alltså lagligt och helt upp till restaurangägare att välja vad dom prioriterar. Hundar eller allergiker och människor. Och visst gäller det i praktiken. 

Barn är människor och de äter mat på restauranger. Så visst är de kunder.

Hundar må vara familjemedlemmar.  Det innebär dock inte att dom måste med överallt. Ut i skogen med hunden. Lovar att den har roligare där än i en vitvarubutik eller liggandes på en restaurang.

Hornslandet
1

Åhå, visste inte att det var möjligt i sverige med. Iofs! Då det finns ett par caféer (inomhus) i min stad där hundar är välkomna så kanske jag borde kunnat fatta det..är väl ingen skillnad på det och restaurang egentligen!

Håller även med om att en hund är en hund och ingen människa eller kund. Det går förvisso att säga "familjemedlem" men inte på det sättet en människa är. Man är inte fysiskt släkt med sin hund, trots allt. 

Dock så tycker jag i allmänhet att hunden bör vara med överallt, i den mån det är möjligt förstås. Jag tror ingen försöker argumentera för att det är roligare att gå på Elgiganten med hunden än att dra ut i skogen.. ;) Men nog kan vi alla tycka att det är lite krångligt när man inte kan gå in nånstans pga att man håller i kopplet. Men det ela smällar man får ta :)

Karmatarerskanise
0

#18 Har aldrig varit krångligt för mig. Är jag ute med hunden så är jag, då finns inget behov av att göra något icke hundrelaterat. 

Ska jag handla eller liknande tar jag inte med hunden. Planering ;)

hemul
2

Tror nog ganska många hundar tycker det bästa som finns är att få vara med sin husse eller matte och tycker det är betydligt roligare än att ligga själv hemma.

Karmatarerskanise
0

#20 Och jag tror de tycker det är betydligt roligare att göra hundsaker än att göra människosaker. Väljer man hund väljer man samtidigt vad man prioriterar.  Prioriterar man att gå på stan bör man nog inte välja hund.

hemul
7

Det är nog inte fullt så polariserat för de flesta som det verkar vara för dig.

Janval
1

Visst, barn är kund på restaurang , men knappast i en vitvaru-affär eller i sminkshop. Och att där finns gräns mellan hund- och människoaktiviteter var ett annorlunda synsätt…betyder alltså att man ska göra "hundaktiviteter" för att ha hund? Det är alltså hunden som vill åka bil, gå på lydnad, arbeta i vården m m? Nej, hunden är ju en vald relation, inte en temporär accessoar . Det är en prioritering.

Karmatarerskanise
0

#23 Vad är valet? Lämna barnet hemma? 

Knappast annorlunda synsätt att hundar behöver annat än människor. Märklig kommentar.

Hundar är hundar och lär aldrig ses på samma sätt som en människa av förklarliga anledning.

Vizzla
2

Även om d var tillåtet skulle inte jag ta med mina hundar på affärer eller på restauranger bara av den anledningen att mina inte skulle trivas i den miljön. Däremot tycker jag att Sverige generellt är väldigt glada i förbudsskyltar!

"Med rätt träning kan människan bli hundens bästa vän"

Blogg   http://www.echosierra.se/
Instagram @historienomalf

jenmjao
0

Man kan lägga upp det på olika sätt, barn och hundar kan vara lika mycket kunder, Och samtidigt kan båda klassas som ickekunder. Barn och hundar kan äta maten på vuxnas bekostnad, Men det är fortfarande skillnad på ett barn och en hund, Om man inte tänker på allergien finns det hundrädda människor, Människor med fobi för hundar, människor som bara inte uppskattar husdjur öht, Och man måste ha respekt för dom, precis som dom måste ha respekt för oss hundägare i andra situationer (på buss, på tåg, på stan, m.m.). Men det går inte att jämföra hundar med barn, Två olika arter, och vi (människan) verkar alltid välja våran art framför någon annan.
Själv förstår jag inte varför man ska ha med sin hund in på en resturang om man inte har en viktig anledning(typ ledarhund eller hund som arbetar för dig). Man kan alltid sitta utomhus, eller försöka hitta hundvakt (om hunden inte kan vara ensam).

[Forest]
2

Vi har Öland som våran semesterparadis och där står det vattenskålar utanför butikerna. Man får ofta ta in hundarna i butikerna och uteserveringarna har vattenskålar utställda vid flera bord.  Hundarna följer inte alltid med på semestern men de gånger dom gör det så är det skönt att det finns välkommande som det gör på så många ställen. Vi går inte in i butikerna med hundarna men möjligheten finns, hundarna brukar få vänta med husse i skuggan eller helt enkelt vara i stugan :)  Tycker det våre skönt om fler kunde servera lite färskt vatten utanför butiker, även att kommuner sätter ut mer bajspåsar för det är inte trevligt o se allt hundskit som ligger. Nu tror jag inte att personen som inte plockar upp alltid är bajspåslös men det är lättare att påpeka plocka upp hundskiten när man ser att dom inte gör det. 😎

Zyloon
4

Visserligen hade det förenklat vardagen för oss som har en hund med seperationsångest. Men det jag tänker på att det blir lätt stökigt med hundar i affären. Och kanske till och med oerhört pressande för deras del. Sedan måste vi som hundägare ta hänsyn till allergiker och hundrädda i den mån vi kan. Att bli av med varenda hundhår på ens kläder är omöjligt, men det är inte omöjligt att låta bli att ta med hunden i affären. Hur trist det än är att folk är allergiska så måste vi visa hänsyn. Det är enorm skillnad på att gå in i en affär där en ledarhund vistas och där 5-6 hundar vistas. Sedan finns det dom som är riktigt rädda för hundar, har även märkt att många utlandsfödda går omvägar när man är ute med vovven. 

Diskussionen om hundar och barn som kunder .. Beställer man fika till hunden så är den också en kund, om barnet är det när man beställer fika till den. 

Fast jag tycker dock att hela allergigrejen faller ganska platt, när folk får både röka där människor sitter, och ha på sig en halv parfymflaska. Ska man ha hårda regler om vart man får ha hunden så borde man ha det gällande allt som kan vara jobbigt för en allergiker. 

Jag själv är allergisk mot kvalster, och det är sällan hotell/stuguthyrare tar hänsyn till det. Dom hänger inte ut madrasser eller byter ut dom emellanåt, så det slutar alltid med att ja har utslag på hela armarna och får ta bricanyl för att ja knappt kan andas. 

Ska vi med hundar ta hänsyn till allergiker så får alla andra ta hänsyn till dom också.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

Janval
1

Heja Öland!

[Baltazar13]
1

Jag håller m ed om att det är förhållandevis hundfientligt här i Sverige jämfört med andra ställen i Europa. Jag tillbringar somrarna i Halland och det är tröttsamt hur mycket hundförbud det är. Knappt en enda strand man kan vistas på med hunden. Bara några korta sträckor här och där.

Däremot har jag faktiskt aldrig blivit nekad att ta med hunden när jag ska handla, inte matvaror då förstås, så jag tror att det är färre affärer än man kan tro som har hundförbud.

Joyous
4

Jag tar med Humla in i de flesta butiker här i Göteborg, sällan något problem. Står det en förbudsskylt så får man naturligtvis acceptera det men så vanligt är det väl ändå inte? Annars tror jag att vi svenskar är rätt bra på att förutsätta att hunden inte är välkommen trots att det inte står någonting om att så skulle vara fallet. Jag har för vana att fråga någon i personalen om det är okej att Humla följer med och antalet gånger som vi har blivit nekade kan jag nog räkna på en hand. Oftast blir vi väldigt trevligt bemötta och flera gånger har jag fått frågan om hunden skulle vilja ha lite vatten.