Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 1440 ggr
Kiwi2024
0

Hundfråga

Hej! Jag har en lite fråga. Jag föredrar egentligen kort/släthåriga hundar men jag har redan bestämt mig för en shetland sheepdog. Min fråga är finns det någon ras som liknar en sheltie inte på utseendet utan mentalt och sånt men med kort päls?

Herveaux
0

Annars kan du ju klippa ner Sheltien. 🙂

// Harley

Kiwi2024
0

#1 Nej det tycker jag inte då jag vill ställa ut någon gång men tack ändå!

fridarebecka
1

Dansk svensk gårdshund och lancashire heeler finns ju, men är det en sheltie du bestämt dig för så tror jag att heeler och DSG kommer ha flera egenskaper som du inte uppskattar. Båda raserna är mycket tuffare mentalt än sheltien och har mer vakt, dessutom har många DSG väldigt mycket jakt i sig. Kan tyvärr inte komma på något bättre förslag 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kiwi2024
0

#3 Nej dom raserna tycker jag inte om av olika anledningar men tack.

fridarebecka
0

#4 Jag anade nästan det 🙂

[trasseltassar.weebly.com -](http://trasseltassar.weebly.com) [fridarebecka.blogg.se](http://fridarebecka.blogg.se)
Kiwi2024
0

#5 Haha!

Kiwi2024
0

Någon annan som kanske har något förslag?

tiger tok
1

Corgi, Västgöta spets??

hund_katt
1

#1 att klippa ner en sheltie är inte rekommenderat. Har man otur så kommer pälsen som växer ut sen se ut som svinto och omöjlig att borsta… och pälsens förmåga att stå emot både kyla och värme försvinner om man klipper. Och blir ännu värre om den växer ut till svinto.

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

hund_katt
0

Corgi tycker jag är ganska lika, inte samma smidighet och så men annars är som rätt lika.

hund_katt
1

Sen finns det linjer hos sheltien som har mot tunnare päls, och som inte är lika jobbig. Tikar brukar även ha lättare päls då de fäller ut all underull vid löp, så det blir inte lika mycket som hos hanarna. Jag känner en sheltie som har ganska tunn päls, behövs bara kännas igenom snabbt för att se så det inte finns några tovor :)

tiger tok
1

Chinese crested, om du vill ha den med päls så kan du ju klippa den! Bichon havanais, kan klippas!

Kiwi2024
0

En corgi och västgötaspets tycker jag är fina men inget jag tycker riktigt om av anledningen till att jag inte vill ha en kortbent hund. #11 Ja jag har sett att det finns sheltie med tunn päls och dom tycker jag är fina inte för att jag inte tycker dom med lång päls inte är fina bara att jag föredrar lite tunnare päls. #12 Dom raserna tycker jag inte heller om men jag tror jag får leta efter sheltieuppfödare med lite tunnare päls! Tack för hjälpen allihopa!

Wellcraft
0

KH collie? Aktivare och kräver mer. Skäller oftast inte lika mycket, annars har jag inte sett särskilt många skillnader (förutom utseendet då).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Kiwi2024
0

#14 Jag föredrar sheltie mer då det verkar som en collie har mer mentala "problem" än en sheltie.

Fisherling
0

Men kan inte en Kooikerhondje vara ett alternativ? Inte korthårig, men definitivt kortare päls än Sheltie och är väldigt roliga att träna med vad jag sett och hört. På agilitytävlingarna jag varit har Kooikrarna imponerat på mig i hur coola de är utanför banan och hur de verkligen levererar när de ska köra.

Emellaya
0

En kooikerhondje är dock en svårare ras än sheltien. Som jag har förstått det är den miljökänslig och reagerar på olika signaler. Mentala problem i form av rädslor finns i rasen. Tror inte rasen är så stor i Sverige än. Men om du gillar hundens storlek och pälsmängd, kontakta uppfödare så får de guida dig om vad man bör tänka på med kooikerhondje. ;)

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

Emellaya
0

Korthårig isländsk fårhund kanske? Den är inte så stor i mankhöjd. Däremot kan den nog fälla en del, vilket är grejen med korthåriga raser gentemot långhåriga. Den skäller lite mer än en sheltie, så träningen ska påbörjas direkt! Kan tänka mig att du behöver träna en del passivitetsträning också för att hunden inte ska skälla och vakta allt i hundens 'revir'. Men annars är det aktiva hundar som gärna tränas i agility och andra fartfyllda aktiviteter.

Emellaya
0

Cavalier Charles spaniel, Dvärgsnauzer eller Bedlington terrier ( inget egentligt terrier temperament). Aktiva sällskapshundar som gärna aktiveras i agility! :) milda i temperamentet.

Wellcraft
0

#15 Den korthåriga varianten har inte samma problem som lh, men jag upplever att shelties även dem har en del problem.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Lona
0

#18, Nja, en sheltie är ofta vekare, förigare och mer lättränad än en islandshund. Man får vara lite mer envis och påhittig med en isländsk fårhund helt enkelt :-) . Det har absolut sin charm det med, det beror ju på vad man vill ha i sin hund. TS; kanske ska tillägga att korthårig isländsk fårhund inte är släthårig som till exempel en dobermann utan har ganska rejäl päls de med, dock är den väldigt praktisk. Tyvärr börjar de korthåriga islandshundarna bli ännu mer ovanliga, folk tilltalas mer av långa fanor och behäng :-(

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

reckon
0

Jag var inne på sheltie ett tag när jag skulle välja ras men pälsen gjorde att det inte blev någon sådan. Det blev en korthårig collie istället och det har jag aldrig ångrat. Kika lite extra på den rasen. 🙂

russin
0

Sheltie må vara långhårig, men den har ingen jobbig pälsvård. Har flera vänner med sheltie och dom borstar någon gång per vecka.

majhefsticar
0

Sheltien har som sagt ingen jobbig päls! :)

immobilized
0

Min kompis har en Sheltie och hon säger att pälsen är förvånansvärt lättskött för att ''se ut som den gör'' 🙂

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

fridarebecka
1

Tycker inte du ska satsa på kooiker eller isländsk fårhund om du egentligen vill ha en sheltie, båda dom raserna är mycket tuffare mentalt än sheltie och är inte alls lika föriga. KH collie skulle kunna vara ett alternativ, de brukar somsagt ha bättre mentalitet än långhåriga.