Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 960 ggr
Zelmabus
2016-08-20 22:38
0

Ras?

Tips på ras önskas. Söker följande: Ej en trimmras , dock långhåriga som ev kräver att man borstar är ok, men ej trimmas för att uppnå rasstandard. Optimalt en medium hund Ej vara så många vid utställning (min ras jag har nu brukare ha minst 50 st, på sthlms mässan över 100 anmälda så vill ha en ras med få deltagare). Kommer vilja syssla med agillity och freestyle Ej en ras med mycket sjukdommar /höft/armbågsproblem Plus om hunden är en enmanahund (dock ej aggressiv mot andra). Vad har jag att välja på?

Herveaux
2016-08-20 22:42
0

Är det några speciella egenskaper du gärna ser hos hunden eller som du helst vill undvika?

// Harley

Zelmabus
2016-08-20 22:52
0

Såklart gärna lättad, arbetsvillig men kanske inte behöver vara ute 4 timmar för att göra av med all energi. Kunna ha vilodagar utan att klättra på väggarna.

Emellaya
2016-08-21 02:08
1

västgötaspets! den är ju en hund som är låg men har en robust kropp som ger intryck av att hunden är större än vad den verkligen är. Den är aktiv, lättlärd och vill ha sysselsättning, men är ingen brukshund på något sätt. Den kräver inte att få valla, men den sätter stort värde på att kunna gå lös i skog och mark så bra om man bor på landet. Jag vet inte hur social eller självständig rasen är mot främmande människor.

svensk lapphund är en annan aktiv ras som kan tränas i freestyle mm. Den svenska lapphunden vill gärna ha en bra motivering vid inlärning av trix för att välja att fullfölja passet. det gäller att inte traggla igenom samma övning utan att variera och överraska hunden. Som att varje moment innebär spänning för hunden. Den svenska lapphunden är mer generellt mer intresserad av familjen än okända, alltså lite mer reserverad än den finska lapphunden. Samt att den inte är lika vanlig som den finska. 

Även Keeshond eller gos da`tura catala tycker jag kan stämma överrens.

Kanske Bearded Collie eller polski ninzinny, men de raserna dras tyvärr med några få hälsoproblem.

När du säger trimras, tänker du även på raser som klipps ned med sax två ggr om året? Annars skulle jag vilja slå ett slag för Barbeten som gör sig väldigt lämplig till livfulla aktiviteter som freestyle och agility! den ska vara en mycket fin familjehund som är väldigt anpassningsbar.

En längtan efter träning av hund, en väntan på att det nya livet ska börja

parsley
2016-08-21 06:58
1

Tänkte också på keeshond eller finsk lapphund.

De västgötaspetsar jag träffat har varit totalt ointresserade av främlingar. 

Jordbruksverket har statistik över antalet registrerade hundar per ras. http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/olikaslagsdjur/hundarochkatter/hundregistret/statistik.4.45fb0f14120a3316ad78000672.html Statistiken kanske kan vara till någon ledning om man söker efter en mer ovanlig ras. Vet inte om det enkelt går att hitta antalet anmälda per ras till olika utställningar.

Edhi
2016-08-21 13:12
1

Spontant tänker jag på Schipperke, men den kanske är för liten? Kooikerhondje stämmer in med dina krav på storlek och pälsvård- men jag vet inte ifall de passar rent temperamentsmässigt. Pinscher kanske? Har ingen uppfattning om hur många de är rent numerärt men de är inte alltför vanliga vill jag påstå. Någon pälsvård behöver de i alla fall inte. Verkar lite mer stabil än kooiker, men lite mer 'förig' än Schipperke. Jag har däremot ingen egen erfarenhet av någon utav dessa raser- utan går enbart på vad som står i rasstandarden och vad hundägare med raserna säger.

http://frodamera.com/skrifter/
En riktig skrivfrossa

Wellcraft
2016-08-21 15:02
0

Ej en trimmras , dock långhåriga som ev kräver att man borstar är ok, men ej trimmas för att uppnå rasstandard. 
Optimalt en medium hund 
Ej vara så många vid utställning (min ras jag har nu brukare ha minst 50 st, på sthlms mässan över 100 anmälda så vill ha en ras med få deltagare). 
Kommer vilja syssla med agillity och freestyle 
Ej en ras med mycket sjukdommar /höft/armbågsproblem 
Plus om hunden är en enmanahund (dock ej aggressiv mot andra).

Pinscher är en speciell ras som växt otroligt de senaste åren. Den är inte ssk liten längre.
Friska hundar men kan ha ett knepigt psyke med en hel del skärpa i vaktandet.
Jag har sett både och - stabil pinscher som tolerar folk hon ej känner men inte mer än så och vaktar otroligt skarpt mot inkräktare om hon måste ta hand om situationen själv. Egensinnig men lättlärd som få, dock rädd för hala golv, agilityhinder m.m.

Sedan har jag sett pinschern som är rädd för allt och alla och är som en tickande bomb.

Numer finns det lite mer att välja på vad gäller pinschern, men man MÅSTE göra hemläxan och tänka på vaktandet, att social samt miljöträna OCH att pinschern har en rejäl jaktlust.
Sedan får man väl också tänka på att den gör lite som den själv vill och det är ingen hund man uppfostrar med negativitet eller fysiskt (typ alfrarull), den svarar upp eller pekar finger.

Underbar ras som möjligtvis kan passa om du läser på. Vet en del bra kennlar, så är du intresserad PM.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Zelmabus
2016-08-21 23:20
0

Kooiker går bort pga mentaliteten , pincher har jag blivit attackerad av som ung så är inte så sugen på en. Ska kolla in de andra, kollade lite snabbt på Barbet och den verkar tilltala mig. Klippa net 2 gg per år helt ok men inte behöva trimma inför varje utställning.