Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 751 ggr
Cool97
0

Vill ha hund!!

Jag vill skaffa hund igen! Jag är 15 år, vi avlivade våran 12 åriga golden retriever för en vecka sen och jag vet det är tidigt att kanske köpa hund igen men jag ska inte skaffa den nu, utan nästa sommar. Så jag har tid att göra den rumsren och allt sånt. 

Men när jag var 7-8 så såg jag att mamma och pappa inte tog hand om hunden, utan släppte ut henna på våran lilla, lilla gräsmatta på baksidan, och jag tog då eget ansvar. Jag såg till att gå 20-30 minuter med henne VARJE DAG EFTER SKOLAN. 

När jag var 9 började jag träna henne med lite trix, gå lös och allt kunde hon redan för pappa tränade henne mycket när hon var yngre. 

Men dem båda började jobba och tappa intresset. Så jag började gå i skogen med henne, kolla på youtube och läste böcker hur man tog hand om hundar osv. 

Och hon blev min vän då jag hade lite svårt i skolan. Jag började rida, tog med henne till stallet och allt. 

Och sen jag var 7-8 har jag tagit hand om henne, varje dag. Och i Fredags förra veckan så bad jag mamma ringa vetrinären för jag kände att det var dags att låta henne somna in. Hon bajsa och kissa inne, hon hörde ingenting, hon såg dåligt och hon orkade inte ens gå i 10 minuter utan att halta och hon orkade knappt lyfta på huvudet. 

Det gick så fort, på kanske 3 veckor så blev hon så. Så jag, mamma och min stora syster som flyttat hemifrån åkte in med henne och lät min fina bästa vän somna in. <3 

Men jag fyller nu i September och jag vill önska mig en hund till sommaren. Och jag har pratat med mamma och pappa om detta. Och dem är okej med det, men det är mitt ansvar och antingen ska det vara en till golden eller en mindre hund. 

Och jag skulle vilja veta om någon av er kan ge tips på en liten hundras som kan vara passande? Pappa jobbar hemma så han kan rasta henne under dagen jag är i skolan. Och jag börjar 8:20 och slutar 14:00 varje dag. Vi har inge läxor efter skolan, Och jag vet att det är ansvar och allt! Jag är van sen jag var 7-8!! 

Så snälla! Säg inte att jag är för liten eller omogen!

[Tibonnanj]
5

Har du planer på hur ni ska göra med hunden när du börjar gymnasiet om 2 år? I vissa program har man schemalagda dagar till kl18  och tiderna andra dagar kan variera väldigt mycket.

Ellen89
0

Sheltie skulle nog passa :)

Isalel
1

Vad är det som du vill göra med hunden? Har du något intresse inom någon hundsport eller är du mer intresserad av en hund som inte kräver lika mycket träning? Tycker du om pälsvård eller vill du helst inte behöva jobba med pälsen? Vilka egenskaper tilltalar dig?

Hime
0

Sheltie? Pudel kanske, finns många storlekar att välja mellan. Pumi är också trevlig.

hemul
0

Undrar som #3. Vad har du för planer för hunden? Vad vill du ha för temperament och egenskaper hos hunden o.s.v.? Svårt att föreslå ras utan att veta såna saker.

Och nej, jag tycker inte alls att du är för liten. 😉

immobilized
0

Undrar detsamma som övriga och sätter en tass här. Sen slår jag ett slag för #1 också!

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Hornslandet
3

Vad vill du göra med hunden främst, vilka egenskaper gillar du hos en hund? Om man säger "golden eller mindre" så finns det ju några raser att välja på :)

Håller med #1 om att du bör tänka på hur hunden skall passas när du går på gymnasiet. Däremot låter det helt fruktansvärt med ett program där man ska gå till 18:00 varje dag? Haha, så var det inte direkt på min tid iaf, tror inte det är nått som är alltför vanligt nu heller..men tja vad vet jag.

Gillar du lugna, aktiva, pigga, flamsiga, mesiga, tuffa…vadå i en hund? Päls? Hälsostatus? Storlek?

Tycker det låter trist att dina föräldrar inte engagerade sig i er första hund som de ändå hade köpt. Även om det som du säger skulle vara ditt ansvar med den nya hunden så vore det ju väldigt bra om du kunde prata med dem och höra om de kan tänka sig rycka in när det behövs helt enkelt, det är alltid bra att ha stöd och backupplaner. Samma sak med din syster!

[Belliszz]
1

Att skaffa en hund krävs planering och att alla ska vara med på de. De ska vara delat ansvar för tex Rastning, matning, grundliga regler, grundlig träning så som att hunden får vänta på ett varsågod innan maten med flera saker.

Om du och din familj är 100% över ens om detta så handlar de inte om din ålder eller mognad. Utan mer att alla vet sin roll i detta beslutet. 

Att du är insatt i ansvar ser man redan av vad du skrev att du är. Du vet mycket väl vad som gäller och vad som krävs av dig. Samt dom förväntningarna som finns med att ha en hund.

Då är nästa fråga. Vad vill du göra med din hund? Vill du ha en soffpotatis som nöjer sig med lite aktivering som gömma godis och träning av sitt ligg stanna. Eller du vill köra med krävande saker. De är mycket sånt som hela dina familj och du får komma överens om. 

Med den aveln som finns idag så finns de hundar för alla ägare typ. Men de är du och din familj som måste komma överens om vad de ska vara för hund :D

[Tibonnanj]
0

#7 Jag skrev inte att alla dagar va till kl 18.

Men som exempel, jag gick  på livsmedelsprogrammet med inriktning på bageri/konditori. Vissa terminer så gick man kurser som slutade kl 18, tror inte att just programmet jag gick är det enda som hade såna dagar. I och med att vi skulle lära oss bageri yrket så va det väldigt vanligt att praktiken började kl 2-4 på natten och slutade runt kl 10- 12. Livsmedelsprogrammet har speciella regler ang tiderna men man har definitivt inte samma tider på gymnasiet som man har i högstadiet oavsett program och det kan va bra att fundera på vem som tar hand om hunden om ts inte kan vara hemma de tider som behövs speciellt om föräldrarna inte är engagerade och beredda att ställa upp när det behövs.

Hornslandet
2

#8 Ser inte varför det ska vara delat ansvar, eller lika stort ansvar för alla inblandade. Bättre att vara ärlig då från början och inte låtsas som att alla ska lägga ner lika mycket tid på hunden när alla vet att så inte blir fallet. 

Ej heller tycker jag att någon grundstolpe i hundträning måste vara att hunden ska vänta på "varsågod" innan den får äta.

Annars håller jag med…förutom att jag inte tror att nån hund alls mår som bäst av att spendera sitt liv i en soffa med lite kvarterspromenader. Att det finns raser som inte river huset då är väl en sak, men för mig så betyder väl en hund till betydlig del att ha ett ganska aktivt liv..som för den skull absolut inte måste bestå av hundsport förstås. Detta är ju dock OT, TS verkar helt klart vilja göra saker med hunden så frågan är väl vad !:D