Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 1834 ggr
Fisherling
0

För att göra mor min nöjd..

Om jag hade haft tid och kunskap så skulle jag helst av allt barfa Tinja. Nu är det inte så och därför har jag kört på VoH färskfoder och råa ben.

Nu är det ju dock så att min kära familj och speciellt min mor, är väldigt mycket emot att själv använda färskfoder. För jobbigt, för äckligt, och Milla levde ju till nästan 15 på Best In Show Lamm och Ris… (Jag försöker säga att det finns kedjerökare som blir 100 år, men det går visst inte in.)

Så, som en kompromiss så måste jag se till att Tinja äter hälften färskfoder och hälften torrfoder, så att när mamma eller någon annan i familjen passar Tinja så kan de bara ge henne torrfoder. Det är inte optimalt, men det är den enda lösningen som gör att jag fortfarande kan ge färskfoder. 

Så nu undrar jag vilket torrfoder ni skulle rekommendera att kombinera med färskfoder? Det ska vara spannmålsfritt och med hög kötthalt och helst inte det absolut dyraste, då kära mor är lite snål när det kommer till hundmat.

Tack på förhand!

Kallaterrier
0

Vi ger Orijien Regional red som tillägg till vår hunds färskfoderkost, det klarar dina första kriterier, men billigt är det ju inte. Dock är det ganska små portioner som rekommenderas så det kanske kan gå att få ekonomi i det ändå. Vår hund älskar det fodret, hade hon fått välja själv hade hon nog valt torrfodret på heltid :)

JoannaLi
0

Jag ger Purizon Lamb and Salmon. Jättenöjd med det, och det är även vovven! Har gett en del Acana i sommar, och inte alls varit lika nöjd med det.

Lona
0

TS, tänk på att inte ge torrfoder + färskfoder i samma mål då en del hundar tydligen reagerar på det och får magproblem. Jag har dock ingen tillförlitlig källa på det utan det är andras erfarenheter jag baserar det på :-) .

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Majken!
0

Jag varvar med det torrfoder som finns hemma för tillfället, just nu Mera dog. Men jag ser en stor vits med att hunden klarar av foderbyten och jag tittar mindre på innehållet, det är praktiskt och lättsamt för alla inblandade! Äter den färskfoder som grund och inte är en känslig individ så ta det foder som finns för bra pris för tillfället - alla nöjda och glada.

Karmatarerskanise
5

#4 Det är väl lika lätt att ge ett bra foder utan spannmål som att ge olika foder baserat på pris istället för innehåll? Smartare är det också att välja ett bra istället för dåligt.

Majken!
2

#5 Det är ju inget som säger att spannmål är dåligt för den här hunden?

Surpan
2

Kan inget om hundmat, ramlade bara in här från "nya inlägg". Men varför ska din mamma betala maten när hon vaktar hunden? Är det inte bättre att du bara köper upp det torrfoder du vill att hunden äter och sen ger en påse till henne?

/Surpan

parsley
1

Vad tror du om ICA: s torrfoder?

Det finns en diskussiontråd om det här. Det är spannmålsfritt, billigt och svensktillverkat. Kötthalten vågar jag inte uttala mig om. 

http://hundar.ifokus.se/discussions/577153a7ce12c422ff000b8e-icas-spannmalsfria-torrfoder

Karmatarerskanise
5

#6 Ts BER ju om tips på SPANNMÅLSFRITT. Och spannmål är inget som hundar behöver oavsett. Så varför då envisas med att ge det när det finns flera foder utan? Ser inte någon logik i det.

Herveaux
1

#0 Är det du som står för foderkostnaderna när hunden inte behöver passning?
Isåfall faller ju deras pris-argument om du också står för maten när Tinja behöver hundvakt.
Om dom tycker det är äckligt att handskas med, går det inte att portionsförpacka så dom bara behöver ta fram en burk/påse och servera?

Kan torkat färskfoder vara ett alternativ?

// Harley

andrea-w
1

Håller med #10 - portionsförpacka i plastpåsar så att de bara kan hälla över köttet i en skål och slänga påsen direkt! Då slipper de diska burkar och sånt. Släng med en uppsättning engångshandskar i vinyl också, finns billigt på t ex Rusta ;)

Annars rekommenderar jag Simpsons Premium 80/20 från Zooplus, bra torrfoder till riktigt bra pris :)

Fisherling
1

#3 Jag ger henne blandat torrfoder och färskfoder redan, har gjort det ett bra tag och hon reagerar inget konstigt på det. Hon är väldigt bra i magen 😉

#6 Spannmål kanske inte är dåligt för hundar, men det är inte bra heller. Jag vill ge min köttätare en så pass köttbaserad diet som möjligt 🙂

#7 #10 Vi har en till hund, Benji, som bor med resten av familjen, och han åker fram och tillbaka mellan mamma, pappa och landstället. Det är alltså tre platser där det alltid finns torrfoder, och det fodret är det föräldrarna som köper. 

Det med att portionsförpacka skulle jag iförsig kunna försöka sälja in, men mamma är näst intill orubblig med hela torrfodergrejen. Hon kommer säkert argumentera att det är jobbigt med frakt och förvaring av dessa portionspåsar.. Det är inget mysterium vem jag fått min envishet ifrån 😂

Pytteliten
1

Hur ofta passar hon hunden då? Det finns ju en massa olika torkade köttdelar, till och med ICA MAXI, Coop och CityGross har hyllmeter av det! Dyrt om det ska ges ofta, men kanon på resor och om hunden är bortlämnad någon dag här och där!

Herveaux
2

#12 Ah okej, då är jag med, meeen, det går inte att muta mamsen med något extra som tack för hjälpen med hundpassning (och hantering av den "vidriga" hundmaten)? Tex massage eller något hembakat? Laga en god middag?
Göra någon syssla hemma som du vet att mamma tycker är extra pest-tråkig?
Har man en likvärdig motståndare när det kommer till envishet får man gå på deras svaga punkter istället. 😈

// Harley

Vattnadal
9
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så här packade jag i ordning för minisemester med 2 barfande hundar.  Ziplock-påsar är bra, blir inget kladd. Nu förvarade jag alla i en plastlåda i kylen, men det går ju att frysa några. På så vis slapp jag undan gnäll från mamma och systrar vi delade kök med, om äcklig hundmat i kylen.

Jag ger tillskott på morgonen, och Vittra får grönsaker, så jag märker påsarna med hundens namn och om det är frukost eller middag.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Fisherling
4

#14 Problemet är att jag gör redan alla de där sakerna (utom massage, av principskäl) 😂 Jag är väldigt generös av mig. Bakar, gör egen fläderblomssaft, påtar i trädgården, lagar mat… Dessutom passar jag Benji nu också, för mammas hus har stambyte 😇

Hon betalar hela min hundinstruktörsutbildning, så det finns inte mycket jag kan kräva 😂

Lona
0

Jag var väldigt nöjd med Simpsons Premium som jag köpte från Zooplus.se (tror dock att Bitiba.se är billigare). Spannmålsfritt till ett väldigt bra pris, tillverkas dessutom i Europa. Jag gillade även att proteinhalten inte var skyhög utan låg runt 25%, i många spannmålsfria foder skenar det iväg rejält. Enda nackdelen var att hundarna lätt gick upp på det men de är ju labradorer ;-) . Sen var jag visserligen inte helt nöjd med leveransen efter att jag flyttar till landet, jag ville INTE ha det hemkört men det stod utanför dörren i alla fall. Det är ju dock inte fodrets fel utan Zooplus eller, mer troligt, Postnords - de verkar strula till det mesta…

Wellcraft
0

Vi var pga flera anledningar tvungna att sluta med färskfoder för tillfället, dock ger vi lite barf och självfallet råa ben.
Men hans basfoder är numer taste of the wild, jag är är jättenöjd.
Han har haft detta foder i ca tre månader och han har lika fin päls och hull som förr. Bajset har inte förändrats heller och han tycker fodret smakar riktigt bra (han är annars väldigt kräsen med torrfoder).

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Estelle13
0

Det går fint att blanda torrt med färskt i samma mål men tänk på att torrfodret då måste vara uppblött annars får du en hund som blir dålig i magen. Provade själv förut för ett bra tag sedan att blanda färskt med torrt utan att blöta upp det, trodde jag skulle bli ihjäl gasad haha ;) Har tyvärr inge bra tips angående spannmålsfritt torrfoder, men tänk på att välja ett foder med så lite vegetabilier i som möjligt och att inte halten av protein är skyhög.

Underbarn
0

Granngården har vetefritt torrfoder för bra pris. 370kr för 15 kg. Majs och korn i fodret dock. Jag ger detta till min GD. De har även ett köttbaserat torrfoder, "premium" för 315kr 15 kg, även här majs och korn men det är 74% animaliska proteiner, blodmjöl m.m jag ska övergå till detta foder nu!

Odietamo
1

Har också bra erfarenhet av Taste of the wild. Gett det innan jag gick över till färskfoder.

lizton
0

Simpsons Premium är ett prisvärt spannmålsfritt torrfoder. Det är brittiskt med råvarorna av livsmedelskvalitet. Det får högsta betyg här:

http://www.allaboutdogfood.co.uk/dog-food-reviews/0744/simpsons-premium-8020

zooplus.se  och bitiba.se har det. En av våra hundar äter lammfodret och funkar mycket bra på det.

lizton
1

#19 Hur tänker du? Lite vegetabilier och inte hög proteinhalt, skriver du.  Kött består av protein. Ju mer kött desto högre proteinhalt. Lite vegetabilier och hög kötthalt blir högre proteinhalt.  Motsatsen - låg proteinhalt betyder alltid lite kött. 

Det finns inget foder med lite vegetabilier som har låg proteinhalt. Låg proteinhalt betyder hög halt kolhydrater. Kolhydrater kommer från vegetabilier. Fett kan man inte ha hur mycket som helst, för då blir fodret obalanserat. Summan ska bli 100 % av näringsämnena totalt; lite av något blir mer av något annat.

Lona
5

Snälla, låt inte denna tråden bli den vanliga diskussionen mellan lizton och Estelle 13! Vi har förstått att ni har olika åsikter om det mesta när det gäller foder, det räcker så.

Herveaux
4

#23 Lizton  - Precis som Lonaa skriver har du och Estelle13 mfl diskuterat just det där argumentet (och fodersammansättning överlag) i ett antal trådar.
Provocera inte igång den diskussion igen - ta det via PM, tack!

// Harley