Sliter detta halsband?
Är just nu på jakt efter ett nytt halsband till min sheltie. Har ett rosa halvstryp från Hööks just nu, men det är så brett och tycker pälsen har slits lite av det. Tycker detta halsband är jättesnyggt, men är det någon som vet ifall det möjligtvis sliter på en sheltiekrage? https://www.arkenzoo.se/helstryp-lader-rundsytt-svart-c101270-6 Har ni några andra tips på halsband som passar hundar med mycket krage? Det ska sitta på hela tiden och kommer sällan användas under promenader. Funderar även på ett dressyrhalsband om inget annat skulle funka bra.
Läder brukar inte skava!! 😀
Jag har inga direkt håriga hundar, Jag har en blandras (schäfer/labbe) och en malinois, Jag har halsband på 24/7 på dom, om dom inte ska duscha, bada eller något annat speciellt sker. Jag har halvstryp läder, På blandisen har jag platt vanligt läder koppel och det är lite stort så det aldrig "sitter åt", det ända är att hon INTE kan backa ur det om hon är kopplad, Annars kan det glida av naturligt vid lek eller andra händelser. Det lämnar märke men förstör inte pälsen.
Valpen (malinois) hade tidigare vanliga halsband för valpar och dom slet sönder pälsen, Nu har han ett rundsytt halvstryp som inte sitter åt, Han kan dock inte krypa ur det och det ramlar inte av lika lätt som tikens, Det halsbandet har INTE förstört pälsen och pälsen är jätte fin vid halsen efter att jag började ha på det istället för "vanligt" halsband. Så jag skulle rekommendera halvstryp av rundsytt läder.
En nyfiken fråga, varför väljer en att ha halsband på hunden hela tiden?
Många med keeshonds använder halvstryp i fleece för att inte nöta på manen.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#4 Jag gör det för att snabbt kunna koppla upp dom om sele går sönder eller något sker utomhus. Eller för att kunna göra det inomhus hos andra, Eller för att ha något att ta i istället för att dra med sig en 27-30kgs hund eller försöka putta med den tar jag lätt i halsbandet. Brukar ha nametag på också IFALL något sker och dom sticker, så kan folk kontakta mig snabbare. Finns många anledningar till att jag har det.
#5 Tack för ditt svar :)
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
Jag skulle aldrig sätta på en hund ett helstryp om den ska ha halsbandet på sig hela tiden - alldeles för stor risk.
Skulle jag ha på ett halsband hela tiden, så skulle jag välja ett klassiskt läderhalsband med spänne.