Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 1429 ggr
reverse
0

Lära gammal hund "att sitta"?

Hur tror ni det är att adoptera en hund från ett annat land? Finns ju en del sidor dedikerade till att förmedla övergivna hundar från till exempel Rumänien o Spanien. Det är inget problem att hitta hundar man tycker är söta och så, men jag är ändå fundersam. En hund jag fastnade för till exempel är 2-3 år gammal redan. Kan man lära en sådan hund något, som inte (troligtvis) haft någon uppfostran som valp och så? Jag tycker man ska ha kontroll på sin hund, men jag har bara erfarenhet av att ha skaffat hund redan när den var valp och sedan satt gränser och regler därifrån. Hur skulle det gå att börja vid en såpass sen ålder? Dessa hundar är troligtvis inte ens rumsrena.

De säger att man kan aldrig lära en gammal hund att sitta, men jag har samtidigt svårt att tro att de skulle sluta begripa saker bara för att de blivit vuxna.

//Lina

lena1
0

du kan visst få ordning på en hund som är äldre och inte haft uppfostran sedan tidigare…men det tar en himla massa mera tid och framförallt tålamod, det mesta brukar lösa sig med att göra med dem som man gör med valpar,alltså ta det från början fast hunden inte är valp….

kerstinjoh
0

Jag säger som Lena, visst går det. Men det kan ta en lång tid.

Jag har inte haft någon utlandsadopterad hund, där emot har jag haft ett par omplaceringshundar. 

Alfons t.ex var 2½ år när han kom till oss. Jag hade fördelen att känna till hans bakgrund vilket kanske inte är aktuellt för utländska hundar.

Det är som Lena säger, det är tålamod som gäller. Och ännu mer tålamod. Oftast mer tålamod och tid än du får lägga på en valp.

zeretki
0

3 år är inte särskilt gammalt, tycker jag. Och jag är övertygad om att du kan lära en gammal hund. :) Anders Hallgren har sagt det och jag tror på honom. :)

lena1
0

ja en treåring är dessutom mera formbar än en 6åring tex,ta kontakt med immi, för dom har anders hallgren lärt upp, så går det säkert jättebra ;-)

Vattnadal
0

Något att tänka på med ex spanska hundar, är att de som levt som byhundar sällan fungerar bra som sällskapshundar. Däremot de som varit sällskapshundar och sedan bara tröttnats på, brukar kunna bli helt OK!

Välj en hund som fungerar bra med folk och andra hundar, gärna en som varit sällskapshund. Ju yngre desta bättre kan oxå vara bra. Fast är den 2 år så är den å andra sidan "färdig" med både fysisk och psykisk könsmognad.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter