Vom og hundemat mängd
Har under en månad blandat i VoH i torrfodret till min tibetansk spaniel på 7 månader, nu ska vi gå över helt på VoH. Läste att en valp ska ha 10% av sin vikt vilket betyder att min hund ska få 700 gram färskfoder, för mig låter det helt galet mycket. Blir en kostnad på över 600 kr i månaden för EN liten hund..
Är det sant det jag läst?
Http://Angies-Kaniner,se
Lejonhuvad Kanin i Zobel Blå, Zobel Blå Manteltecknad och Madagaskar.
Dvärgvädur i Viltgrå
Dem brukar säga 2-3% av förväntad vuxenvikt..
Min valp äter 500g om dagen och jag betalar 750-780kr för det.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
du kan annrs gå in på ders hemsida och "fråga calle" hur mycet din hund ska ha(du bläddrar ner på första sidan bara) genom att skriva din tibbes vikt. Dock så står det för vuxen…..
Calle skriver bland annat på sin facebookgruppsida att han rekommenderar 2-3 % av valpens förväntade vuxenvikt. Alltså om din hund t ex förväntas väga 25kg som vuxen så utgår man ifrån den vikten
Ja, det är det som är problemet, att det är för vuxen. o i fråga calle är det en som frågar hur mycket man ska ge till en valp o han svarar ca 10%, det låter helt vansinnigt mycket i mina öron..
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag utfodrar bara med VOM och min hund som väger knappt 20 kg äter 500 gram om dagen. Dvs en korv. Så din dosering verkar … väl tilltagen…Samma dosering har hon fått från ca 6 månaders ålder och hon är nu nio mänader. Fin i hull, päls och muskler. (Ja hon får lite belöningsgodis och en näve torrisar extra om det någon dag blir mer fysisk aktivitet än vanligt)
#4 Missade ditt inlägg. Jag utgick från min valps förväntade vuxenvikt och har gett den mängden i tre månader. Jag tror att hon i princip är färdigvuxen nu.
Frågade på djuraffären och läste på Vom og Hundemats hemsida, enligt djuraffärens tabeller är det 10% och oxå enligt Fråga Calle. Därför jag undrar lite nu om det verkligen kan stämma. Om någon här verkligen ger sin valp 10% av vuxenvikten.
Dvärgvädur i Viltgrå
#7 Som jag skrev tidigare så ger jag inte 10% av vuxenvikten, utan jag gör som Calle säger åt mig att göra på Facebook, ALLTSÅ 2-3% av den förväntade vuxenvikten.
#8 Ja, jag säger inte emot dig, utan vill bara ha fler svar ;)
Det e konstigt att Calle skriver 10% på hemsidan, men 2-3% på fb :P
Dvärgvädur i Viltgrå
#9 Antar att han ger olika svar beroende på vem som frågar eftersom han utgår ifrån en hel del olika saker, t ex vilken ras, ålder och liknande. Men generellt sett säger han iaf 2-3% av vuxenvikten. Sen får man alltid ändra om man märker att valpen behöver mer eller mindre mat. Det märker man ju själv. Min får t ex 500gram om dagen men vissa dagar får hon 600gram för hon behöver lite mer.
Tack för tipset om fb förresten, jag har frågat där nu :)
Ja men precis, självklart varierar mängden lite. Jag skulle ju inte kunna ge alla mina kaniner samma mängd pellets :P O skulle min tjockiskatt få samma mängd torrfoder som de andra skulle han rulla runt, haha!
Dvärgvädur i Viltgrå
Jag har frågat och fick beskedet 2-3 procent av vuxenvikt. Har en flat. Har inte köpt VoH än eftersom jag inte hittat någon prisvärd återförsäljare. Han kommer ju trots allt väga 35-40 kg som vuxen så det blir rätt mycket pengar.
Säger som 6 du ska räkna på vad hunden ska väga som vuxen o ge den mängden, det ger dom även som svar om man frågar återförsäljaren om mängden mat till valp :)
12 här skiller det inget i kostnad per månad om jag gämnförde orijen som de åt och VoH
Han väger 7 kg nu o har gjort i nån månad, maxvikten för rasen är 7 kg så jag antar att han är ganska så färdigväxt, han är iallafall stor som en vuxen tibbe ;)
Tack för svar :)
Dvärgvädur i Viltgrå
Vad märkligt!
Eftersom dosering till vuxen hund är 2% av kroppsvikten/dag så betyder det med andra ord att hunden ska äta samma mängd foder från det den kommer hem som 8 veckors valp (2-3% av vuxenvikt).
Låter märkligt i mina öron. Nog för att valpen slka växa, men i alla fall…
#13 Ja, kan tänka mig att det inte blir någon skillnad om man har Orijen. Det är väl ett av de dyraste torrfodren? För oss blir det typ dubbelt så dyrt, jämfört med det torrfoder vi har idag.
Vi kommer nog testa Fodax i stället tror jag. Men skulle gärna testa VoH också.
Fick svar från Calle att vid 8 veckor skulle man ge ca 10%. Nu kunde jag ge 2-3 %.
Dvärgvädur i Viltgrå
16 ne inte dyraste torrfodret gett det pga jag tycker det är ett bra t-foder :)
15 är väl inte så märkligt valpar växer o ska äta mycket mat. Enja åt 70g per dag som valp samma som idag. Hon var inte tjock valp men väldigt aktiv liten fis som kuta snabbt 
alltså man ska ju inte köra stenhårt på dom % som anges utan man får ju så klart mixa lite själv så det passar hunden/valpen.. Öka givan om hunden blir förmager eller sänka om den blir för fet… dom där % är bara en riktlinje
#19 Men självklart, men det e bra att ha en riktlinje…
Dvärgvädur i Viltgrå
Ni som tycker voh är dyrt, jag räknade på om min skulle får royal canin istället och det skilljer bara 35kr per månad.
Bumpar den här asgamla tråden ist för att starta ny, är aktuellt för mig nu..
Tycker inte det är så jättekonstigt att folk har hört både "10% av valpvikt" och "2% av vuxenvikt" för sin lilla valp. Om en valp på 8v väger 8kg, och väntas väga 40kg som vuxen, så blir det ju samma mängd (800g/dag).
Jag tycker det KÄNNS konstigt att en valp på 8v/8kg ska äta lika mycket som den kommer göra när den är färdigväxt och väger 40kg. Men jag antar att det helt enkelt är för att de växer så fördjäkligt?:)
Är enda sättet med VoH Puppy att köpa 5kg-korvarna och dela upp dem i lagoma bitar medelst vinkelslip? :P Mush har ju köttbullar att köpa vilket skulle underlätta rejält, men då är det bara mindre förpackningar som skulle kosta en hel del mer..
#22 Tidigare så halvtinade vi korvarna och delade med kniv och la i portionsförpackningar. Nu så lägger vi dom bara i en burk och väger upp vid varje måltid. En korv (våra väger dock 500g :P) räcker i två-tre dagar och kan vara i kylen utan att bli dålig.
#23 Ja.. Grejen är ju att 5kg-korvarna är så mkt billigare än 500g-korvarna per kilo! 166kr/5kg vs 25kr/500g.. Ger ju 33kr/kg vs 50kr/kg. Spelar väl ingen jätteroll kanske på en liten hund, men om den kommer äta åtminstone 800g/dagen så blir det ca 400kr/månaden billigare. Och det känns ju onödigt att slänga i sjön när det rör sig om samma foder.
Bra att veta att det kan hålla sig några dagar i kylen, kanske kan göra det hela lite enklare. Men går gör det nog oavsett, får väl bara ta och köpa en rejäl kniv som är till för att dela fryst kött.
Funderar fortfarande kring MUSH. Har de verkligen inga storpack med valpfodret?
#24 Ja jag har ju två vavvor och tillsammans så äter dom 150g om dagen så då är det smidigt med 500g korvar :P När vår äldsta var valp så fick han mush valpfodret, men han fick sån hemsk andedräkt av den att vi började ge den vanliga för vuxna hundar istället. Det har funkat fin fint och vi har gett "vuxen" maten även till hund nr.2 när han var valp utan problem.