Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1873 ggr
[Allanboysen]
2016-06-18 22:24
0

bortskämd

Hej!

Jag bor med min mamma och "styvpappa". Min mamma har en Border Collie.

Jag anser detta vara ett problem, och ber er om hjälp..

Hunden är hennes som hennes andra barn. Enligt mig ska en hund behandlas som en hund och ingen människa men för hennes del är gränsen suddig.

Om hunden springer ut i trädgården och vaktar får han en belöning, då hon anser att skrämma/tillrättavisa hunden gör saken bara värre. Hon daltar honom extremt mycket vilket har gjort honom riktigt mesig, vilket resulterar till att han blir daltad med ännu mera. Hon rastar honom ca 3h om dagen och han springer hela tiden. Han får alltid sin vilja igenom, och får tom sitta i hennes knä IBLAND när hon kör. Ibland när vi sitter och tittar tv så springer han runt och skäller och hon bryr sig inte alls. Ibland skrattar hon. Hon kan tom inte åka till affären och handla i 10m utan att se till att någon är hemma med honom. Det är endast hon som får göra saker med honom eftersom hon anser att han kan bli skrämd av andra. Han skäller från 08 på morgonen från och till till klockan 21.00 på kvällen. Jag har sagt till henne många gånger om att börja säga till honom, och hon blir bara arg på mig och tycker ännu mer synd om honom. Det är aldrig lugnt i huset sedan dessa 2 år sedan vi köpte honom. Nu pratar hon om att skaffa en till och jag är inte glad över det. Jag kan bara tänka mig vilket liv det kommer bli. Jag har försökt få övertala henne att köpa hunden när jag går ut nian (2018) eftersom då söker jag in till ett internat långt hemifrån. Snälla hjälp mig om vad jag ska göra. enligt henne är detta inget problem och hon anser att hennes hund är väldigt lydig. Han gör exakt som han vill. Han biter katten när dem äter (mat står alltid framme) för att han inte äter så mycket, så hetsar hon honom på katten för att han ska äta och det har resulterat till att min katt har 3 sår i ansiktet.

Nu på senare tid har hon sagt att hon hetsar honom bara för att det är min katt, och hon har börjat frysa ute mig från när hon gör saker med sin hund. Som när dem åker på tävling, och när dem går promenader. Jag har en egen häst jag rider på, som är (har blivit) ljudkänsligt så då tycker hon det är kul att låta honom skälla när jag rider.

Jag behöver HJÄLP om vad jag ska göra. Kom med all tips ni kommer på. (OBS hon tycker att hon är bra på hundar efter som hon levt med hundar i hela hennes liv men dock har intresset för dem kommit på det senaste året.)

Snuffles
2016-06-18 22:39
5

Det med katten låter ju helt sjukt 😕

Corgitok
2016-06-18 22:41
2

Har du försökt få ett seriöst samtal med henne och verkligen försöka få henne att förstå att det inte är bra för någon av er, speciellt katten? Hon tycker väl om katter såpass mycket att hon borde förstå? :O

Har inga bra tips annars men lycka till verkligen!

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

jenmjao
2016-06-18 22:43
4

Av det jag läser så låter det som en understimulerad hund.
Om DU kan träna hunden vore det bra, eftersom du redan beskrivit hunden som otroligt förarvek/försiktig kör positiv förstärkning, säg alltså inte till hunden, försök göra roliga saker istället.
Det är olagligt att ha hundar lösa i bilen (antar att hunden är lös om den sitter i hennes knä när hon kör?), OCH livsfarligt.
DU kan lära hunden att låta katten vara ifred eller ställa upp kattmaten eller helt enkelt stänga ute hunden när katten väl vill äta/ska äta.
Träning du kan göra när hunden skäller är att försöka få han att lyssna på ett ord som tack, nu är det bra, tyst och ge belöning ifall/när han uppmärksammar dig. Skäller han när din mamma åker kan du köra tricks med honom. Jag skriver kort just nuför jag vet inte vad du vill göra, om du är hundintresserad? På det du skrivit verkar det inte så och du verkar vara ganska less på den här hunden så om du kommer straffa hunden eller bli arg på den (eftersom det du beskrev lät som en vek hund) så borde du låta bli hunden totalt. En mesig hund brukar inte svara bra på bestraffning och bli mer osäker

[Allanboysen]
2016-06-18 22:54
0

#2 Ja. Men hon anser att jag är för ung för att kunna förstå vad som är rätt eller fel angående djur, och eftersom hon bott med fler hundar än mig så kan hon aoutomatiskt mer. (jag är 14 år och fyller 15 inom ett halvår.) och är uppväxt med djur. Katten har jag börjat ge mat innan så att han inte är hungrig när hunden får sin, så är han förhoppningsvis inte där när hunden får mat. (en lösning jag kom på för snara veckan sedan.)

[Allanboysen]
2016-06-18 22:59
0

#3 Jag brukar inte få stimulera honom på eftermiddagarna/kvällen (18 och senare) eftersom då anser hon att han är överstimulerad och skäller för att "han är på högvarv". Jag har alltid gillat hundar, alltid tyckt bättre om hästar och katter, men aldrig haft något mot hundar tills nu. Tycker han är ett stort hinder för alla. Han skäller aldrig när han är ensam hemma, bara det att om något skulle hända så tror hon att han blir rädd och hon vill inte utsätta sin hund för en sådan situation osv. Har du tips jag kan stimulera honom på i sådana fall? och vad tror du om hon skulle köpa en valp till? hon ser det som att han vill ha en lillebror, och säger det hela tiden.

Herveaux
2016-06-18 23:04
1

#5 Det låter som att hunden är överstimulerad fysiskt men understimulerad psykiskt.

Olika typer av nosaktivering är superbra aktivering för hjärnan och stärker hundens självförtroende.

// Harley

[Allanboysen]
2016-06-18 23:14
0

#6 så tips för att ändra min mammas stora inställning på det hela?

Herveaux
2016-06-18 23:26
4

#7 Vad tycker din styvpappa om situationen med hunden?
Har han någon hundvana?

Visa henne i böcker eller via internet om att hennes sätt inte är det bästa för hunden.
Lirka med henne på en kurs (tex en spårkurs eller liknande "oskyldigt") så att din mamma kanske får upp ögonen för hur andra hanterar sina hundar eller att kursledaren kan ge lite tips.
Be henne att följa med på en föreläsning om hund för att du (*host host*) vill lära dig mer om hund.
Försök prata med din styvpappa om hur du upplever situationen,  med hunden hemma kanske ni kan få henne att tänka om med en gemensam insats?

// Harley

Fialialej
2016-06-18 23:28
1

Finns det några vuxna vänner/bekanta till familjen som sett hur hunden har det, som skulle kunna ta upp det med din mamma? Tycker inte det ska ligga på ditt ansvar att ta tag i detta. Tråkigt att det blivit så. :/

"På natten är alla katter svarta"

[Allanboysen]
2016-06-18 23:49
1

#8 min "styvpappa" har aldrig haft hund innan och tycker precis som henne i hundhållningen, eftersom han aldrig haft innan och anser att hon är fullärd eftersom hon haft det så länge. Han och jag står inte alls varandra nära, och vi har svårt för varandra.

Hon gick på agility kurs, där hon fick ganska mycket skäll och bytte därför klubb. Vet inte hur det har gått där.

#9 Hela våran släkt bor i amerika, eller andra länder. Så vi är ensamma i Sverige. :P

hemul
2016-06-19 00:05
12

Tycker hela situationen med din mamma låter jobbig och det kanske snarast är det du behöver hjälp med. Finns det nån kurator eller liknande på skolan som du har förtroende för och skulle kunna prata med?

Att din mamma uppmundrar hunden att stressa din häst och mobba din katt låter ju helt sjukt.

Fialialej
2016-06-19 04:49
2

#11 Håller med.

"På natten är alla katter svarta"

jenmjao
2016-06-19 08:56
0

#5 Psyksikt trötta ut hunden, kör snurr, fot, sitt, ligg stå, tass, andra tassen, söka godis, sitta "fint", balansera saker på nosen, apport, rulla runt, Eller om ni har "aktivitetsbrädor" där hunden får tänka och använda både nos och hjärna.
Jag kan säga både bu och bä för att skaffa en till hund.
Det kommer inte lösa några problem som redan finns (vilket inte verkar finnas enligt din mamma?), Men det kan hjälpa hunden att tröttas ut på ett annat sätt. Jag har själv två hundar just nu, en 5 månaders valp (belgisk vallhund) och en 5årig korsning (schäfer/labrador), Det kräver mycket mer, det är mer frustrerande, men det är lättare utomhus, Dom stimulerar helt enkelt sig själva när dom är frustrerade och vill leka, men sådant kan också sluta illa om man inte harnågon koll på sånt alls, Att köpa en valp(minns inte om det var det ni tänkt?) Betyder att den äldre hunden kommer lära valpen till en början, Beroende på hur "modig" valpen är kommer även den äldre hunden att ta efter den. Det kan sluta riktigt illa eller raka motsattsen,

[Allanboysen]
2016-06-19 11:51
1

#11 ska jag prata med en kurator? Problemet med min häst kommer försvinna då jag flyttar honom den 28e Juni, och får då ta stallet själv. 

Sa till henne ang katten så hon fick se det ur ett annat perspektiv och har faktiskt slutat helt med det. :)

[Allanboysen]
2016-06-19 11:51
0

#13 ska testa tack. :)

Lona
2016-06-20 00:57
8

#14, Jag är faktiskt inne på samma spår som hemul med flera, jag menar inte att rota i ditt privatliv och du behöver givetvis inte svara/skriva mer om du inte vill om det här men det LÅTER som om det inte bara är hunden det är problem med. Visserligen låter den rejält understimulerad och utan gränser/regler - vilket ofta är extremt viktigt när det gäller border collies - men det verkar onekligen som att du och din mamma (kanske även styvfar?) har en del brister i er kommunikation och relation. Jag tror att DU skulle må betydligt bättre om ni fick lite hjälp att rätta till förhållandena hemma. Du kan till exempel försöka prata med skolsyster, en lärare eller skolans kurator. Egentligen är det inte så viktigt VEM du pratar med, det viktigaste är att det är någon som du har förtroende för och känner att det "klickar" med. Tycker du att det är svårt att prata om eller få rätsida på så kan du skriva ett brev och lämna istället. Sorry, nu blev det rätt personligt och jag menar verkligen inget illa. Jag kanske är helt ute och cyklar men om inte, så försök få lite hjälp med det här, inte bara med hunden. Du låter väldigt mogen, jag tror säkert att den här situationen kan bli bättre på många plan :-) . (Jag hade själv diverse krångel hemma när jag växte upp, inget allvarligt men vi hade några tuffa år vilket dessvärre många barn och ungdomar råkar ut för.)

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Forest]
2016-06-20 09:00
3

Detta med katten är så fel det kan bli, hur mår katten? Jag kan tänka mig att din bonuspappa bör vara med i samtalet och du ska ta upp hälsan för både katt och hunden. Är inte djurenshälsa viktig för din mamma? Där hade jag lagt ner frågan på, för det är inte bra för vare sig katt eller hunden. Lycka till och hoppas verkligen det blir ändring på detta.

[Allanboysen]
2016-06-28 21:25
1

#16 sommarlov nu dock. Kommunikation har det alltid varit en brist på. Dem har alltid fattat beslut långt ifrån mina öron.

#17 hon ser sin hund som sitt barn. hans hälsa är viktigare än någon annans.

Em_
2016-06-28 22:54
1

Det lär inte bli bättre med två hundar heller. Hon har inte lyckats få fason på den första än, hur ska hon lyckas med det om hon dessutom har en valp som kräver sitt…? Men om hon inte tycker att hunden behöver mer träning lär det bli svårt att övertala henne.

[Forest]
2016-06-30 16:36
1

18 Hälsan gäller även stress och att den är nöjd att jaga katten är inget bra arbete vare sig för katten eller hunden.

[Allanboysen]
2016-08-16 19:30
0

Hon säger att hundarna kommer stimulera varandra och att hon slipper stimulera dem då.. o.o

jenmjao
2016-08-16 19:33
0

#21 Jag har 2 hundar, en 5åring och en 6månaders, Dom tröttar ut varandra till en viss del, Eller så tröttar valpen ut tiken och sedan går valpen och hittar på hyss, Alltså blir situationen värre om man inte gör något. Speciellt med bruksras(er), Vilket jag också har.
Det kommer inte bli bättre med två hundar, snarare värre, alla hyss den vuxna/äldre hunden kan kommer valpen göra + lite till, Och den äldre hunden kommer göra mer hyss/bråk för att få mer uppmärksamhet. Har man inte kontroll på en hund ska man inte köpa en till.

Zyloon
2016-08-16 20:27
2

Det låter helt klart som du ska prata med någon kurator eller liknande. Kommunicerar inte du och din mamma på ett bra sätt så kommer det inte sluta bra. Hon verkar ignorera dig, och pågrund av era nuvarande relation så verkar hon inte lyssna på det du har att säga heller. Så jag tycker att det är jätteviktigt att du går till någon vuxen som kan prata med både dig och din mamma.

Gällande att hunden åker i hennes knä när hon kör så kan du försöka förklara att hunden antagligen inte kommer överleva om det händer något allvarligt. Du kan även förklara för henne att det numera är lag på att hunden ska sitta säkert i bilen antingen i bur eller i bilsele. 

Fråga om hon tror att hunden mår bra av att stå och skälla hela dagarna. Fråga om hon eller du kan träna hunden mentalt, för att se om det går bättre med skällandet.

Att hon låter hunden hetsa mot din katt och häst låter inte riktigt friskt i mina öron. Du kanske kan förklara för henne att du är väldigt rädd att dina djur ska fara illa, dessutom kan katten rivas och hästen kan börja sparkas om det vill sig riktigt illa. 

Detta var lite tips iallafall. Men jag tycker helt ärligt att detta inte ska ligga på dig. Du kanske har någon kompis vars föräldrar du kan prata med? Det kanske finns någon vuxen som helst i din närhet som du känner förtroende för och kan prata med detta om.

"Där kunskap slutar, tar våldet vid"

Min blogg nouw.com/fyratassar

hund_katt
2016-08-17 00:03
1

föreslå att gå en utbildning/kurs inom hundetologi? så din mamma kanske lär sig hur en hund faktiskt fungerar. säg att du vill lära mer om hundar, och att du vill att hon ska följa med.

usch.. vet själv hur det är när man inte har bra relation med sina föräldrar… hoppas verkligen det löser sig för dig!

Black Veil Brides ~ Slipknot ~ Three Days Grace ~ Falling in Reverse

Karmatarerskanise
2016-08-17 10:57
2

Måste inflika att det är djurplågeri att hetsa en hund så att en katt blir stressad och dessutom skadad. Det är ett brott. 

Och en hund som skäller hela dagarna mår verkligen inte bra.

Din mor borde inte vara i närheten av djur.

Du kan låta henne läsa tråden så hon ser att du har rätt.