Avel Schäfer
Hej. Har en schäfer. Superfin. Många stannar oss på stan och säger det. Oftast folk som haft många schäfrar. Hunden köpt utomland. Har stamtavla. De har avlat på honom utomlands. Hur funkar det här i Sverige om jag vill att han ska få sprida sin gener? Har IPO1 och BH.
Hälsokontrollera, om resultaten är bra (och hunden är bra mentalt), kontakta rasklubben.
Att ställa ut honom på någon utställning är ett tips :)
Han är hälsotestad hos veterinär. Allt perfekt. Mycket stabilt psyke. Varför utställning? Leter folk där efter parningsobjekt?
Ställ till förfogande via rasklubben. Har han fått meriterna hos er? Tävlas han nu?
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Antingen så kan du se om du kan få "låna" en tik (inte alltid helt lätt), eller så får du helt enkelt hoppas på att du träffar/kommer i kontakt med, någon som vill ha just den stamtavlan som din hund har (för det finns väldigt många Schäfrar i Sverige med betydligt bättre meriter än det din hund har tyvärr) :)
Ett sätt att "visa upp er" är ju att gå ut och tävla och prata med folk(skapa kontakter).
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#4 OK, ska testa det. Fått meriterna i sitt hemland. Tävlas ej nu.
#5 Tack för tipsen. Nej, någon högmeriterad hund är han inte.
har hunden alltså röntgade armbågar, höfter och genomfört MH? Eller är det några andra hälsotester ni gjort?
---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm
Tänk efter vad det är som gör att ni vill avla på honom. Var ärliga. Lätt att tycka att ens egna är världens bästa. Det krävs ju mer än att hunden är fin och snäll. Unika är ju alla individer oavsett.
Sajtvärd: Barnens ifokus † Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus
Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!
.
Genomför MH och MT/Exteriörbeskrivning så du isf kan få honom KORAD, lär ju vara bra som en start iaf!
..Undrar även varför du vill att han ska "sprida sina gener" ? Är du ute efter en valp från honom, eller? Om du bara tycker han är ett superexemplar av en arbetande schäfer och att det därmed kan hjälpa rasen om han används i avel så kan du ju alltid ta kontakt direkt uppfödare av bruksschäfer, så du kan visa upp honom för dem och så får de säga vad de tycker?
Förutsatt att HD/ED och allt annat hälsomässigt är ok samt att han gjort MH - gärna även korning - med bra resultat (HD/ED-fri samt Känd mental status/MH är krav för att få använda honom i avel) så ut och meritera honom! Visar han sig vara en bra brukshund så får seriösa uppfödare upp ögonen för honom om han presterar bra. I synnerhet om han lämnat bra avkommor i sitt hemland så är det positivt. Det finns inte direkt ont om duktiga schäfrar men han kanske har intressanta linjer om han är importerad? För övrigt tycker jag att det är JÄTTEBRA att du kollar upp sånt här och inte bara tar första bästa schäfertik och avlar på! Om det är brukstypen du har så kontakta gärna Svensk Bruksschäfer (googla), är din hund mer åt exteriörhållet så hör med rasklubben.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com